تاریخ انتشاردوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۴۲۰۲۵۳
رئیس ‌مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: عدم اجرای الگوی کشت، نداشتن برنامه صادراتی، و ناتوانی در تنظیم بازار داخلی باعث شده محصولاتی مانند پیاز و خیار در جنوب کشور، به ثمن بخس از کشاورزان خریداری می‌شود که با این وضع چند ماه آینده اوج قیمت را شاهد خواهیم بود.
۰
plusresetminus
عدم اجرای طرح الگوی کشت مهم‌ترین دلیل نوسان قیمت محصولات کشاورزی
به گزارش بلاغ، مسعود اسدی گفت:‌ در حال حاضر محصولاتی مانند پیاز و خیار در جنوب کشور به کمترین قیمت خریداری می‌شود که تکافوی هزینه تولید آنها را هم نمی‌کند. وی با بیان اینکه افت قیمت محصول کشاورزان از بی‌دقتی دولت و برنامه‌ریزی برای این بخش نشات می‌گیرد، گفت: ادامه چنین وضعیتی معیشت اقتصاد کشاورزان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رئیس ‌مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور افزود:‌ دولت در چنین شرایطی برنامه‌ریزی برای صادرات ندارد و با اینکه مصرف داخلی هم کاهش یافته، اقدامی برای قرار دادن تولید کنندگان در مسیر تولید
انجام نمی‌دهد.

اسدی تاکید کرد: مهم‌ترین ‌اشکال در نوسان قیمت محصولات کشاورزی، عدم اجرای طرح الگوی کشت است که 10 سال روی میز دولت جا خوش کرده و همتی برای اجرای آن دیده نمی‌شود. در طرح الگوی کشت میزان کشت محصولات در استان‌ها مشخص می‌شود. بنابراین تناسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد، اما به دلیل عدم اجرای آن همه ساله با عدم توازن عرضه و تقاضا در محصولات کشاورزان شاهد هستیم.

وی افزود: ‌اشکال دیگر برنامه‌ریزی دولت این است که عوارض سنگینی برای صادرات محصولات کشاورزی اعمال کرده و بنابراین محصولات تولیدی کشاورزان در دست‌شان مانده است.

رئیس ‌مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور ابراز امیدواری کرد که وزیر جدید کشاورزی بتواند الگوی کشت را در کشور هر چه زودتر اجرایی کند و این را هم گفت: اصلاح الگوی کشت با قانون و بخشنامه امکان‌پذیر نیست و اجرای آن از مسیر تشکل‌ها خواهد گذشت و تشکل‌ها آمادگی دارند که طی 6 ماه این طرح را در کشور اجرایی کنند.

گفتنی است، سال‌هاست تولید محصولات کشاورزی به ویژه در محصولات جالیزی با عدم تناسب عرضه و تقاضا همراه است. به طوری که از سال‌های گذشته شاهد بودیم یک سال محصولاتی مانند سیب زمینی، گوجه و پیاز به قیمت سرسام‌آور عرضه شده و سال بعد به نازل‌ترین قیمت نیز نمی‌خرند و حتی در بسیاری موارد کشاورزان زمین‌هایشان را رها می‌کنند.

تولید نوسانی محصول کشاورزی مثل فراوانی سیب زمینی در یکسال و کمبود پیاز و کمبود در سال بعدی به اقتصاد منحنی تار عنکبوتی معروف است که دهه‌هاست کشاورزی ما از آن نتوانسته رها شود. کارشناسان راهکار اجرایی آن را الگوی کشت می‌دانند که به رغم تصویب 10 سال است، اجرایی نشده است.
 
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴