تاریخ انتشارجمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۴۲۰۱۶
دو نخبه شهرستان آمل برای نخستین بار در دنیا موفق شدند آجرهای ضد زلزله اختراع کنند.
۰
plusresetminus
اختراع آجرهای ضد زلزله توسط دو نخبه مازندرانی / عکس
بلاغ- مهدی و حسن رنجبر از بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج نینوا شهرستان آمل برای نخستین بار در دنیا موفق شدند با طراحی مراحل تولید آجرها، مقاومت آنها را در برابر شدیدترین ارتعاشات با موفقیت آزمایش و اختراع کنند.
مهدی رنجبر که به همراش پسرش موفق به اختراع آجراهای ضد زلرله شد،در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با ایجاد شیارهایی در پشت و روی آجرها و حفرهایی برای عملیات چفت و بس در چیدن آجرها بر روی هم مرتب سازی می‌شود و بدون استفاده از هر نوع مصالحی شامل سیمان و ماسه در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد.

وی افزود: کم حجم بودن، سرعت در ساخت و ساز ، افزایش عمر ساختمان، جلوگیری کامل هدر رفت سرما و گرما در ساختمان و ایمنی و اطمینان کامل در سازه‌های ساختمانی احداث شده از مزایای مهم آجر مقاوم به زلزله است.

این مخترع بسیجی بیان کرد: از مزایای دیگر این اختراع این بوده، می‌توان از چسب دوقاب به جای سیمان برای فاصله‌های بین آجرها استفاده کرد.

رنجبر بیان کرد: در آجرها و سفال‌های فعلی و قابل کاربرد در صنعت ساختمان سازی کشور، به دلیل نداشتن شیار و استفاده از سیمان، امکان مقاومت و ارتعاشات وجود ندارد و با لرزه‌هایی با قدرت ۴ ریشتر به بالا امکان تخریب سازه وجود دارد.
وی تصریح کرد:‌ با ایجاد دیواره سازه ای در ارتفاع بیش از ۲ متر، آجرهای تولیدی بر روی هم قرار چفت و بست شده و با فشار و شدت لرزه ای که به آنان داده شده بود، هیچ تکانی نخورد و یک آجر از جای خود به زمین نریخت.
مخترع تولید آجرهای ضد زلزله با بیان اینکه چندین کشور جهان تاکنون خواهان همکاری با بنده و خریداری طرح ابداعی من شده بودند، تصریح کرد:‌ از آن جایی که ۲۸ ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و جانباز شیمایی هستم، پاسخ رد به درخواست آنان دادم و اگر کاری کردم برای کشورم و رفاه حال مردم ما باشد.
رنجبر با بیان اینکه ایران از جمله کشورهایی بوده که همواره خطرهای ناشی از زلزله آن را تهدید می‌کند، گفت: آمارهای خسارت‌های انسانی و تخریب‌های شهری ناشی از بروز زلزله در یک شهر نشان می‌دهد که دولت و مردم متضرر هستند و می‌توان با حمایت از طرح‌های این چنینی این خسارت‌ها به حداقل رساند.

 
وی در پایان با بیان اینکه این اختراع به شماره ۷۹۵۰۱ در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی کشور ثبت شده است، از مسئولان خواست برای به تولید انبوه از طرح و ارائه تسهیلات مورد نیاز به او کمک کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
حامد
خیلی خوب بود انشاالله موفق باشین
feedback
مجید
باسلام وتشکرازشما،لطفاشماره یاآدرسی ازآقای رنجبربگذاریدتابتوانیم باایشان همکاری داشته باشیم باتشکر.
feedback
Germany
این خیلی عالی معرکه است من از دولت نا امیدم به مردم پیامتون رو به اشتراک بزارین همکاری میکنن حتما.حادثه کرمانشاه هم برای دولت درس نمیشه که از نخبگانی همچون شما حمایت کنن.شما رو باید روی چشم بزارن همچین برخوردی دور از انسانیته فکر آینده ایران نیستن
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷