تاریخ انتشارسه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۴۱۹۴۴۸
مراجعه نکردن برخی از پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها به محل کار خود در ایام کرونا علاوه بر سرگردانی برخی بیماران سرپایی، باعث فشار مضاعف به پزشکان و پرستاران و کادر درمان جهادی کشور شده است.
۰
plusresetminus
چرا مطب‌های خصوصی در بحران کرونا جاخالی دادند؟
به گزارش بلاغ، سی‌ام بهمن ۹۸ بود که دو مقام‌ وزارت بهداشت ایران خبر ابتلای فردی به ویروس کرونا را در یکی از شهرهای ایران دادند. همزمان با اعلام این خبر مدارس و مراکز آموزش عالی استان مذکور به منظور بررسی وضعیت کرونا تعطیل شدند. با توجه به شیوع سریع ویروس کرونا به سایر شهرها و جانباختن تعداد زیادی از هموطنان با تصمیم هیأت دولت و ستاد مقابله با کرونا، محدودیت‌های از سوی دستگاه‌های مسئول جهت کنترل و مقابله با ویروس مذکور ابلاغ شد. تعطیلی مراکز تفریحی، تجاری، علمی و دانشگاهی، ممنوعیت ترددهای بین شهری و غیر ضرور ازجمله آن‌ها بودند.
*رهبر انقلاب: اوج افتخار مبارزه با کرونا متعلق به کار درمانی است
همزمان با این موضوع و به دلیل شیوع بسیار سریع و کم سابقه ویروس کرونا که در مقایسه با سایر بیمارهای واگیر از شدت بیشتری برخوردار بود، تمام مراکز درمانی کشور برای خدمت‌رسانی به میدان مبارزه با کرونا آمدند. میدانی که خط مقدم آن متعلق به کادر درمانی اعم از پزشکان، پرستاران و سایر پرسنل بیمارستان‌ها بود. تلاش شبانه‌روزی و مجاهدت کادر درمانی کشور که به دلیل تعداد کم پزشک و پرستار در بیمارستان آن‌ها را هفته‌ها و بعضا ماه‌ها در بیمارستان نگه می‌داشت، قابل تحسین و تقدیر بود. آری، بی‌راه نبود که رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص کادر درمانی کشور گفتند: « ملّت ایران در آزمون کرونا، خوب درخشیدند؛ اوج این افتخار ملّی متعلّق است به مجموعه‌ی درمانی کشور است».
*دستور وزیر بهداشت برای آماده‌باش کامل مراکز درمانی
علی رغم تلاش‌ها و رشادت‌های شبانه روزی کادر درمانی کشور برای شکست ویروس کرونا که حتی به شهادت برخی از این عزیزان منجر شد، متاسفانه در ایام مقابله با این ویروس، بعضی از ظرفیت‌های درمانی کشور غیر فعال شدند. به عنوان مثال، درحالی که ارائه خدمات ضروری باید ادامه پیدا می‌کرد، برخی از پزشکان اقدام به بستن مطلب‌های خود و امتناع از ارائه خدمات درمانی به بیماران کردند. رویه‌ای که همواره در تعطیلات شاهد آن بودیم. همچنین برخی از پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها به محل کار خود مراجعه نکردند. موضوعی که باعث باعث فشار مضاعف به پزشکان و پرستاران و کادر درمانی جهادی کشور شده است.
*تعطیلی مطب پزشکان تخلف محسوب می‌شود
در همین راستا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغیه‌ای، ارائه خدمت درمانی توسط تمام مراکز درمانی اعم از بیمارستان، کلینیک‌ها، مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها را خواستار شد. به دنبال آن، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت هم با بیان اینکه تعطیلی موسسات پزشکی و مطب پزشکان تخلف محسوب است، گفت: « با توجه به اهمیت موضوع و وضعیت موجود موسسات پزشکی و واحدهای درمانی ازجمله درمانگاه‌ها مطابق با ساعات فعالیت مندرج در پروانه بهره برداری و مطب پزشکان بر اساس ساعات اعلامی به سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان آن دانشگاه طبق روال جاری فعالیت نمایند و هرگونه تعطیلی مؤسسات پزشکی و مطب پزشکان تخلف محسوب می‌شود». وی در ادامه افزود: «تمامی متخصصان عفونی، داخلی و پزشکان عمومی از تعطیلی مطب خودداری و در ایام تعطیلات نوروز نیز هماهنگی‌های لازم را جهت زمانبندی با دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل آورند».

چندی از صحبت‌های معاون وزیر بهداشت نگذشته بود که شکایات و اعتراضات مردمی زیادی به دلیل تعطیلی مطب‌ها روانه وزارت بهداشت شد. شکایت‌های با این مضمون که مطب‌های پزشکان در تعطیلی به سر می‌برند و امکان دریافت نوبت هم در سایت‌های اینترنتی نوب‌دهی فراهم نیست. به دلیل اهمیت موضوع به یکی از سایت‌های مطرح نوبت‌دهی اینترنتی مراجعه و به بررسی موضوع پرداختیم.
 باتوجه به تاکید وزارت بهداشت بر عدم تعطیلی مطب‌های پزشکان عمومی، داخلی، عفونی، ریوی و قلبی و عروقی جامعه آماری تحقیق خود را این گروه از پزشکان مستقر در نیمه شمالی شهر تهران قرار دادیم. با استناد به تماس‌های گرفته شده، می‌توان گفت درصد قابل توجهی از مطب‌های مستقر در محله‌های شمالی و نیمه شمالی تهران به علت شیوع ویروس کرونا تغییرات کاهشی در ساعت حضورشان در مطب و یا مجتمع‌های درمانی داشته‌اند کماکان ابن موضوع در برخی مناطق حاشیه نشین شهر تهران مشاهده می‌شود. مطب‌هایی که با گذشت چندین روز از تعطیلات همچنان تعطیل هستند و از پذیرش بیمار خودداری می‌کنند.

*فشار بسته بودن مطب‌ها در ایام کرونا به کادر بیمارستانی
در همین راستا بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درباره اقدام برخی از پزشکان به بستن مطب‌هایشان به دلیل ترس از ویروس کرونا، گفت: عدم ارائه خدمات توسط مطب‌های خصوصی تخلف است. نظام پزشکی و معاونت درمان باید پیگیر موضوع باشند. از تمام پزشکان تقاضا می‌کنیم وارد میدان مبارزه با کرونا شوند و از علم خود در جهت خدمت به مردم استفاده کنند.
نماینده مردم خلخال با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه معاونت درمان و نظام پزشکی، مطب‌ها باید در ایام کرونا خدمات ارائه کنند، گفت: مطب‌های بخش خصوصی با رعایت یک سری سازوکارها و دستورالعمل‌ها به راحتی می‌توانند، خدمات ارائه کنند. توافهم نامه‌ای بین معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی درباره نحوه خدمات دهی مطب‌ها در شرایط کرونا منعقد شده است.
خالقی با بیان اینکه بسته بودن مطب‌ها فشار زیادی را به بیمارستان‌ها وارد می‌کند، گفت: عدم ارائه خدمات درمانی توسط مطب‌ها فشار زیادی را  به کادر درمان بیمارستان وارد می‌کند.

*لزوم تجهیز مطب‌ها
اما پزشکان و اعضای سازمان نظام پزشکی نیز برای تعطیلی مطب‌ها دلایل خاص خود را دارند، به طوری که علیرضا اسپید نایب رئیس اول شورای عالی سازمان نظام پزشکی درباره چرایی تعطیلی مطب‌ها به دو نکته مهم اشاره کرد و گفت: اساساً مطب‌های بخش خصوصی منبع آلودگی هستند. بنابراین باید برای حفاظت بیماران سرپایی و کادر درمان امکانات داشته باشیم تا مردم از ابتلا به ویروس کرونا در امان بمانند.
وی افزود: چنانچه مطب‌ها به تجهیزات ایمنی مجهز شوند و برقرار بمانند به طور قطع پای بیماران سرپایی به بیمارستان‌ها که مملو از آلودگی است، نمی‌رسد. از طرفی با توجه به اینکه سویه‌هایی از ویروس کرونا در بیمارستان به وجود می‌آید که هم خطرناک تر‌ند و هم علائم شدیدتری را بروز می‌دهند بنابراین وقتی مریض سرپایی به بیمارستان مراجعه می‌کند با علائم بیماری کرونا به خانه برمی‌گردد.
وی با اشاره به اینکه مرگ و میر مبتلایان به کرونا در نمونه‌های بیمارستانی بیشتر است، گفت: توصیه می‌شود مطلقاً پای بیمار سرپایی به بیمارستان نرسد. اما سؤال این است آنوقت تکلیف بیمار سرپایی چیست و باید به کجا مراجعه کند؟ ما پیشنهاد می کنیم حتماً مطب‌ها را مجهز به ماسک و مواد ضدعفونی کنند ولی مردم هم باید بدانند از مراجعات غیر ضروری به مطب‌ها پرهیز کنند.
نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه جامعه پزشکی برای مهار اپیدمی کرونا از خودگذشتگی‌های زیادی از خود نشان داده است می‌گوید: مردم نباید تصور کنند برخی از پزشکان به‌دلیل ترس از کرونا مطب‌ها را تعطیل کرده‌اند، پزشکان ثابت کرده‌اند که پای کار هستند اما باید حاشیه امنی هم برای ارائه خدمت در بخش خصوصی باشد تا بتوانند بیماران سرپایی را از آلوده شدن به ویروس کرونا محافظت کنند.

همه ما مشکلات نوبت گرفتن و به ویژه انتظار ۲ هفته تا یک ماهه در قرار گرفتن نوبت و نشستن حداقل سه ساعته برای ویزیت در مطب پزشکان را چشیده‌ایم اما تعطیل بودن مطب برخی پزشکان دارای مطب به ویژه پزشکان مستقر در مجتمع‌های پزشکی در این ایام نه تنها موجب سرگردانی بیماران شده است بلکه سبب شده تا برخی بیماران در ادامه درمان و گرفتن خدمات مورد نظر به ویژه در چگونگی تهیه و مصرف دارو با مشکل مواجه شوند، هرچند این روزها با تدابیر اندیشه شده موضوع کمبود ماسک و تجهیزات برای مطب‌ها تا حد زیادی رفع شده است اما لازم است بر عملکرد مطب‌ها در این روزها توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴