تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۴۱۹۳۰
دولت کشتی به گل نشسته که نتوانسته بود مردم را قانع به انصراف از یارانه ها کند شروع به کاهش حقوق کارمندان به بهانه دهک بندی ها کمتر از نرخ تورم کرد.
۰
plusresetminus
داستان ما و دهک های به "سر" نرسیده!
بلاغ-این روزها در هر گوشه وکناری صحبت از یارانه ها،انصراف از یارانه ها وحذف برخی از افراد بی نیاز از این معرکه 45 هزار و 500 تومانی است.
انگار همین دیروز بود که رئیس جمهور دولت نهم ودهم پا درصحنه رسانه ملی گذاشت و  رسما کلید خوردن  پروژه  عظیم  یارانه ها را اعلام کرد و گفت ما پول نفت  را بر سرسفره های شما ملت عزیز می آوریم.
دولت درحالی این طرح عظیم را کلید زد که از پیش،یارانه های 2 ماه قبل از هدفمندی را به حساب مردم جاری کرده بود.
اوایل همه چیز رو به راه بود تا اینکه کفگیر دولت به ته  دیگ رسید و  در تامین مبلغ یارانه ها دچار مشکل شد اما نمیتوانست قول داده شده را پس گرفت و این نان دولتی را از سر سفره ملت حذف کرد پس دولت  پرداخت یارانه ها را ماه به ماه با تاخیر بیشتری  آنهم به صورت ماهیانه و در انتهای ماه  ادامه  داد.
تامین اعتبارات برای پرداخت  پول یارانه ها آنقدر کمر دولت احمدی نژاد را خم کرد که دیگر خود دولت دست به کار شد  و شروع به کاهش بار یارانه های نقدی وغیر نقدی نمود.
دولت احمدی نژاد ابتدا سعی کرد با محروم کردن  برخی از خودروها از دریافت بنزین یارانه ای  و افزایش نرخ حامل های انرژی و کاهش سهمیه بنزین  و حذف کالابرگ ها این کشتی به گل نشسته را نجات دهد اما همه این ها برای تامین یارانه  ناکافی به نظر می  رسید،دیگر فشارها به حدی رسید که دولت و مجلس در یک جلسه فوری  نهایتا به این نتیجه رسیدند که تنها راه نجات به راه انداختن  پروژه حذف برخی دهک هاست.
 رسانه ها وارد صحنه شدند  و ماجرای دهک بندی  وخوشه بندی نقل هر مجلس ومحفلی  شد.اما با این روش نیز دولت آمار دقیقی از سرمایه های مردم به دست نیاورد  و عمل انصراف  پیامکی از یارانه ها نیز به نتیجه ای نرسید.
دولت کشتی به گل نشسته  که نتوانسته بود مردم را قانع به انصراف از یارانه ها کند شروع به کاهش حقوق کارمندان به بهانه  دهک بندی ها کمتر از نرخ تورم کرد و برای  تامین نقدینگی  و پرداخت یارانه ها به  هر کاری متوسل شد و با خزانه خالی اقدام به کارهای عمرانی چون ساخت مسکن مهر نیز پرداخت  که نتایج آن  رکود فعالیت های عمرانی وتولیدی،بالا رفتن نرخ تورم ورسیدن به  نرخ دو رقمی وافزایش بدهکاری  های بانکی دولتی بود.
 واین پروژه عظیم که می رفت تحول شگرف در اقتصاد کشور به بار آورد بگفته دکتر حسن روحانی جز بدهکاری و خالی شدن خزانه دولت چیز دیگری برای دولت بعدی به میراث نگذاشت!
حتی بررسی ها حکایت از آن دارد که تنها نکته مثبت  هدفمندی یارانه ها  که کاهش مصرف انرژی بوده است به صورت مقطعی بوده و مشتریان بعد از مدتی دوباره به صورت بی رویه  از حامل های انرژی استفاده می کردند.بعلاوه برخی کارشناسان  به دلیل رکود بخش تولید  با توجه به  عدم تزریق نقدینگی  در این بخش برای  تامین یارانه ها عملا هدفمندی را در رشد اقتصادی جامعه  بی اثر دانسته اند .
همچنین با حذف یارانه دولتی از برخی اجناس  و با افزایش قیمت عملا هزینه های خانوارها بیشتر و همین مهمترین عامل رکود بازارها شد.
اما دولت یازدهم  وآقای روحانی و میراث به جا مانده از دولت دهم!
آقای روحانی در کارزارهای انتخاباتی خود  بارها به ادامه روند هدفمندی یارانه ها درکنار ادامه سفرهای استانی و ساخت وساز مسکن مهر تاکید داشت  ولی هنوز مدت کمی از به مسند نشستن در مقام ریاستش نگذشته بود که  بحث حذف چند دهک  از یارانه بگیران بالا گرفت.
ولی از آنجا که  این دولت  هم مانند دولت پیشین  اطلاعات کافی و وافی  در مورد دهک های افراد متمول  نداشت پروژه  انصراف از یارانه هارا افتتاح کرد.
دراین برهه دولت به شدت دست به دامان رسانه ها شد و با تبلیغات وسیع قبل از شروع  مرحله دوم هدفمندی از مردم خواست تا کسانی که دستشان به دهانشان می رسد به نفع افراد مستضعف  جامعه  و برای برقراری دولت و رفاه در بخش سلامت  کنار بکشند و خودشان آبرومندانه انصراف دهند  وگرنه دولت آنهارا شناسایی کرده و جریمه شان می کند!
و اینچنین بود که  عملا بسیاری از مردم در تضاد شعارها وبرنامه های  شروع طرح و ادامه  روند آن قرار گرفتند.حال مرحله  دوم هدفمندی یارانه ها با این هجمه های گسترده تبلیغاتی به خصوص در رسانه ملی  از 20 فروردین 1393 وبا ثبت نام از متقاضیان آغازشده وتا29 فروردین به کار خود ادامه می دهد اما چیزی که ذهن امروز مردم را درگیر خود کرده است  انصراف یا عدم انصراف از یارانه هاست؟آیا انصراف از یارانه ها می تواند اوضاع نابسامان کشور را بهبود بخشد؟
خط انصراف از یارانه ها کجاست و چه کسی در این جامعه متمول به حساب می آید؟
آیا مسئولان به قول خود عمل خواهند کرد و بخش بهداشت و درمان رایگان خواهد شد؟آیا چرخ های تولید به چرخش درخواهد آمد؟و هزار سوال بی جواب دیگر...  باید نشست و دید فاز دوم هدفمندی یارانه ها چه تبعاتی در زندگی مردم خواهد داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما