تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۴۱۸۹۶
مجلس می‌خواهد راه «احمدی‌نژاد» را ادامه بدهد. هنوز هم باور ندارد که شیوه پرداخت یارانه نقدی به همه مردم بوده است که نرخ تورم را آن‌گونه بالا پراند و اصلا اهداف هدفمندی یارانه‌ها را از یاد برد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ ، روزنامه اعتماد نوشت:
مجلس می‌خواهد راه «احمدی‌نژاد» را ادامه بدهد. هنوز هم باور ندارد که شیوه پرداخت یارانه نقدی به همه مردم بوده است که نرخ تورم را آن‌گونه بالا پراند و اصلا اهداف هدفمندی یارانه‌ها را از یاد برد.
در این میان نه تنها کمکی به دولتی که برای عملی کردن وعده‌های دولت قبل سردرگم بود نکردند بلکه در حال تدوین طرحی هستند تا جلوی اقدامات دولت برای یارانه نگرفتن افراد ثروتمند را بگیرند. می‌گویند که نباید مردمی که ثبت نام کرده و دولت آنها را مستحق دریافت یارانه تشخیص نداده است مورد مجازات نقدی قرار داد.
دولت این روزها در مسیر اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سخت سردرگم است و در این میان هر اقدامش با واکنش نمایندگانی مواجه می‌شود که همین چند وقت پیش در محافل خصوصی‌شان از شکل پرداخت یارانه نقدی به روش احمدی‌نژاد انتقاد می‌کردند. حالا هر روز یک شکل برای دولت در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی تکلیف تعیین می‌کنند و این آغاز ماجراست و بدون شک اجرای فاز دوم برای دولت یازدهم همراه با تذکرات و سوالات بلند بالایی خواهد بود که در اجرای فاز اول آن اصلا دیده نشد.
دولت یازدهم هر روز بیشتر فقدان حضور یک مجلس همراه را احساس می‌کند و این فقدان در اجرای فاز دومی که مردم در فاز اول آن به روش‌های دولت قبل عادت کرده بودند بیشتر احساس می‌شود. روز گذشته و درست پس از اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر شناسایی 10 میلیون نفر برای حذف از لیست دریافت‌کنندگان یارانه، نمایندگان مجلس از تدوین طرحی با قید دو فوریت خبر دادند که بر اساس آن مجازات کسانی که به نظر دولت استحقاق دریافت یارانه‌ را نداشته اما یارانه گرفته‌اند، حذف می‌شدند.
 عزت‌الله یوسفیان‌ملا، رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون بودجه نباید مجازاتی برای دریافت‌کنندگان یارانه در نظر گرفته نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع یعنی دادگاهی کردن افراد به خاطر 45 هزار تومان صحیح نیست؛ طبق قانون اساسی هر حکم مجازات باید با حکم دادگاه صورت گیرد و چون سازمان هدفمندی نمی‌تواند فردی را جریمه کند باید وی را به دادگاه بفرستد.
رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس با بیان اینکه دادگاهی کردن مردم به خاطر 45 هزار تومان صحیح نیست، خاطرنشان کرد: «برخی دوستان از این مصوبه پشیمانند و به همین دلیل طرح دو فوریتی حذف مجازات تهیه و تدوین شد، در کل دست دولت باز است و به هر که خواست، یارانه می‌دهد و به هر که نخواست نمی‌دهد» اما مجلسی‌ها خود به خوبی می‌دانند که مطرح شدن چنین طرحی در شرایط فعلی وجهه خوبی را برای آنان به دنبال ندارد .به همین علت است که یوسفیان‌ملا ادامه داده است که اگر اکنون این طرح را ارائه کنیم ممکن است دولت بگوید چوب لای چرخ ما می‌گذارند به همین دلیل ما طرح را بعد از مباحث مطرح درباره یارانه‌ها ارائه خواهیم کرد.
رفتارهای این روزهای نمایندگان مجلس در مقابل دولت تا اندازه زیادی این تلقی را به وجود آورده است که عده ای از نمایندگان دلتنگ احمدی‌نژاد است و با وجود اختلافات دو سال آخر هنوز هم سبک و سیاق او را بیشتر می‌پسندد. هدفمندی یارانه‌ها با وجود آنکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات میان دولت و مجلس در سال‌های دولت دهم بود اما 290 نماینده مجلس در نهایت رای به هدفمندی یارانه‌ها به آن شکلی دادند که محمود احمدی‌نژاد می‌خواست. حالا اما بخشی از نمایندگان مجلس به هیچ شکل ممکن قصد همراهی کردن با دولت را ندارند و نمی‌خواهند که هدفمندی یارانه‌ها به اهدافش برسد و نمی‌خواهند به یاد آورند که شیوه‌های غلط اجرای این قانون موجب به وجود آمدن چه مشکلاتی در کشور شده است. حال باید دید مجلسی که این روزها هر روز بیشتر از روز گذشته متهم به عدم همکاری با دولت می‌شود باز هم قدمی در تکمیل کردن پازل عدم سازش با دولت برمی‌دارد یا نه؟
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
قاسم محرمی
نمايندگان محترم حق دارند نگران باشند و از مجازات دولت بترسند چون اولا هيچكدامشان حاضر نيستند بخاطر منافع ملي حتي از يارانه بگذرند. ثانيا در صورت بررسي حسابشان گند تمام مفاصد اقتصاديشان دنيا بر خواهد داشت
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴