تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۴۱۷۹۶۴
در پی انتشار خبری مبنی بر ابتلای اولین ببر به کووید- ۱۹ در باغ وحشی در شهر نیویورک، یک دامپزشک گفت: به‌نظرم این خبر درست نبود و اساس و پایه علمی نداشت.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، پیام محبی در گفت‌وگو ، ادامه داد: به‌نظرم در جریانات اخیر  برخی خبرگزاری‌ها پوپولیستی رفتار می‌کنند و  تنها به‌دنبال بالا بردن آمار بازدیدکنندگانشان هستند.
وی با اشاره به اینکه در روند علمی باید ابتدا اثبات شود که بیماری در اثر کووید است یا آنفلوانزا و... سپس آن را به‌صورت قطعی اعلام کرد،‌ گفت: حتی اگر یک بیمار علائم تنفسی داشته باشد حتما به این معنی نیست که این بیمار دچار بیماری کووید- ۱۹ شده و این ویروس روی او تاثیر گذاشته است.
محبی ادامه داد: به‌دلیل اینکه معمولا باغ وحش‌ها در اطراف شهرها هستند مانند باغ وحش ارم در ایران اگر ببری در باغ وحش سرفه می‌کند شاید آن ببر تحت تاثیر عوارض شهرنشینی‌است همانطور که اگرمن تک سرفه کنم به معنی آن نیست که من سینوزیت دارم این درحالیست که ممکن است یک فرد یا یک ببر به ویروسی مانند کووید ۱۹ آلوده شده اما به آن بیمار نشده باشد.
رییس بیمارستان دامپزشکی تهران همچنین گفت: اینکه آیا گربه‌سانان به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند یا نه نیاز به تحقیقات گسترده‌ای دارد و به‌نظرم هنوز نمی‌توان به آن گزارش استناد کرد. از طرف دیگری نیز رسانه‌ها دچار اشتباهی می‌شوند و آلوده شدن (Infected) را با بیمار شدن ((sick را یکی می‌کنند. درصورتی که شما می‌توانید به یک عامل بیماری‌زا آلوده شوید اما لزوما بیمار نشوید حتی در مورد بیماری کووید ۱۹ نیز درصدی از  جامعه انسانی را بیمار نمی‌کند اما آلوده می‌کند بنابراین ممکن است کووید ۱۹ یک سگ یا گربه را آلوده کند اما به این معنی نیست که آن‌ها بیمار شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود همه دچار بیماری کووید ۱۹ شوند دیگر کسی نمی‌گفت نتیجه تست یک نفر مثبت شده‌است بلکه هر فردی را که نتیجه تست او مثبت شده بود را بیمار اعلام می‌کردند بنابراین تست مثبت یعنی این ویروس وارد بدن من شده است اما اینکه بیمار شده‌ام یا خیر مکانیسم دیگری دارد.
محبی با اشاره به اینکه چگونگی انتقال بیماری بین گونه‌های مختلف متفاوت است و اهمیت بسیاری دارد، تاکید کرد: یک‌سری بیماری‌ها از یک گونه به گونه‌ای دیگر منتقل می‌شوند و یک‌سری بیماری‌ها حتی اگر بیماری مشترک باشند، منتقل نمی‌شوند.  به طور قطع کووید ۱۹ بیماری مشترک بین انسان و حیوان و از خفاش به انسان منتقل شده‌ است اما اینکه آیا از انسان دوباره به خفاش منتقل می‌شود یا خیر جای بررسی دارد.
وی ادامه داد: این بیماری از خفاش به انسان منتقل شده اما نوع انتقال آن بین انسان‌ها نیز متفاوت است بنابراین ممکن است حیوانات خانگی به این بیماری آلوده شوند اما خودشان بیمار نشوند حتی اگر به این ویروس بیمار شوند نیز نمی‌توان به صورت قطعی گفت که می‌توانند این بیماری را به انسان منتقل کنند. به همین خاطر نمی‌توانیم به یک گزارش درباره مبتلا شدن یک ببر به کووید ۱۹ استناد کنیم.
رییس بیمارستان دامپزشکی تهران با اشاره به اینکه ویروس کرونا از خفاش آمده است، گفت: این بیماری از حیات وحش منتقل شده و از خفاش که اصولا خون‌خوار است اما سوال این است که چرا این بیماری به حیوان دیگری که خفاش از آن خون‌خواری می‌کند منتقل نشده‌است؟ چرا در خود شهر ووهان چین هیچ گزارشی از مبتلا شدن حیات وحش به این بیماری نیامده‌است؟ تنها حیوانی که به این بیماری مبتلا شده و گفته می‌شود آن را به انسان منتقل کرده‌است یک نوع مورچه‌خوار است.
این دامپزشک با اشاره به اینکه گزارشی که درباره مبتلا شدن یک قلاده ببر در باغ وحشی در شهر نیویورک منتشر شده‌است جای بررسی دارد،‌ اظهار کرد:‌حتی اگر ثابت شود که آن ببر به کووید – ۱۹ مبتلا شده‌است به این معنی نیست که گربه‌ها نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. درست است که از یک خانواده هستند اما یک گونه نیستند.
محبی با اشاره به اینکه ویروس کرونا در سطح جهانی پاندمیک شده است، گفت: بیش از یک میلیون نفر در جهان به این بیماری آلوده شده‌اند و اکنون انسان‌ها در سرتاسر جهان به وسعت گسترده‌ای از حیوانات خانگی نگه‌داری می‌کنند بنابراین ما دامپزشکان باید تا کنون در حیوانات خانگی علائمی از این بیماری یا علائم ناشناخته دیگری را مشاهده می‌کردیم.
وی ادامه داد: با وجود شیوع گسترده این بیماری در جهان حتی اگر اعلام شود که یک سگ در چین به کووید-۱۹ بیمار شده است نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که تمام سگ‌های جهان احتمال مبتلا شدن به این بیماری را دارند.
رییس بیمارستان دامپزشکی تهران گفت: فکر می‌کنم حیوانات ممکن است به کووید ۱۹ آلوده شوند اما تصور نمی‌کنم به همان شکلی که انسان‌ها این بیماری را می‌گیرند به آن مبتلا شوند.
محبی در پایان تاکید کرد:‌ تمام احتمالاتی که درباره آن‌ها صحبت می‌کنم نتایجی است که تا این لحظه به دست آمده است و امکان دارد فردا گزارشی منتشر شود که حیوانات خانگی نیز می‌توانند به کووید ۱۹ دچار شوند اما در عین حال علائمی نداشته باشند یا این بیماری در آن‌ها به صورت ضعیف باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲