تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۴۱۷۹۴۸
در حالی که طبق آخرین توافق اعلام شده برای آغاز فعالیت های اقتصادی کمتر از ۱۰ روز دیگر باقی نمانده، برخی معتقد به تمدید تعطیلی‌ها تا ریشه کن شدن ویروس منحوس هستند و برخی نیز نظر بر آغاز فعالیت ها، آن هم در سالی که به نام جهش تولید نام گرفته است، اعتقاد دارند. دبیر انجمن همگن قطعه سازی معتقد است، همانگوکه خواستار تعطیلی خودروسازان و قطعه سازان شده بودیم، انتظار داریم که در این مدت، پروتکل های بهداشتی تدوین شده، مورد تاکید وزارت بهداشت قرار گیرد و سپس زیرساخت های اجرای آن در صنایع فراهم شود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، آرش محبی نژاد در گفت و گو ، در رابطه ضرورت تولید با رعایت جدی اصول بهداشتی  و الزامات مقابله با کرونا در سالی جهش تولید و درباره تحقق آن، اظهار کرد: لازم است که از شتابزدگی درتصمیم گیری ها که سبب تصمیم‌های ناپخته می شود اجتناب شود. در تمامی نامه ها، بخشنامه و ابلاغیه ها از سوی دولت به رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره می شود؛ در صورتی که این پروتکل های بهداشتی که مورد تایید وزارت بهداشت باشد، تاکنون تدوین و به صنایع از جمله قطعه سازان و خودروسازان و ابلاغ نشده است و آن ها به سلیقه خود، هر شرکتی بنا به استنباط و توانایی در رابطه با استخراج پروتکل های بهداشتی و ایمنی خود اقدام می کند.
دبیر انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه سازی با بیان اینکه بستر مناسب برای پیاده سازی این پروتکل ها نیز باید ایجاد شود، یادآور شد: پیشنهاد ما به دولت که خوشبختانه عملیاتی هم شد، این بوده است که دوهفته بیشتر از تعطیلات نوروزی و تا پایان فروردین ماه، صنعت خوردو را تعطیل کند تا امکان تعریف و ابلاغ این پروتکل ها توسط وزارت بهداشت ایجاد شود؛ سپس فراهم آوری زیرساخت های لازم در صنعت قطعه سازی که در ۱۵ استان کشور پراکنده بوده و تعداد زیادی مشاغل را در برمی گیرد، صورت گیرد. صنعت قطعه سازی به دلیل  عمق زنجیره تامین و پراکندگی، مشکلات منابع انسانی و درگیری آن ها با این ویروس می تواند بسیار فاجعه بار باشد. این بنگاه تولیدی برخلاف دیگر حوزه‌های تولیدی،   زنجیره بهم وابسته واحد است. از حدود ۱۲۰۰ کارخانه قطعه سازی در رده های مختلف (۳، ۲ و ۱)، قطعات در کارخانه های خودروسازی جمع می شود وخودرو تحویل مردم می شود.
وی افزود: دو نکته اساسی وجود دارد. آیا در همه کارخانه های قطعه سازی  و خوردوسازی پروتکل ها به درستی رعایت می شود و اصولا پروتکل مدون و قابل اطمینانی وجود دارد؟ همچنین حتی اگر برای حفظ سلامت کارکنان پروتکل‌ها رعایت شود، چطور می توان مطمئن بود ورودی ها از یک کارخانه به کارخانه بعدی، آلودگی وجود ندارد؟ به طور مثال از قطعه سازی رده ۳ به رده ۲، رده ۲ به رده ۱ و درنهایت رده ۱ به کارخانه های خوردوسازی، چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که قطعات و مواد آلوده به ویروس نباشند؟
تولید پرتیراژ پایدار بعد از کرونا، بهتر از تولید کم تیراژ پرخطر در مجاورت کرونا
محبی نژاد تاکید کرد: همه این ها مسائلی است که بر روی خودروساز و محصول نهایی تاثیر خواهد گذاشت، بنابراین برای آنکه  در حقیقت خیالمان از این بابت ها راحت باشد، مدتی تنفس و تعطیلی را نیاز داشته ایم. درحال حاضر ۲۰۳ کشور درگیر کرونا شده اند که به طور متوسط یک ماه صنعت خودرو خود را تعطیل کرده است، چراکه این صنعت خودروسازی، صنعت عریض و طویلی در سطح جامعه است و تمام قطعه سازان زنجیره تامین آن در شهرهای مختلف هر کشور پراکنده هستند؛ لذا از جمله صنایع مهم و تاثیرگذار هر کشور به حساب می آیند.
این کارشناس صنعت قطعه کشور ادمه داد: بنابراین پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای را خواستار شدیم تا پس از آن، آغاز به کار تولید پرتیراژ پایدار را داشته باشیم که بسیار بهتر است تا سریع تولید را آغاز کرده و یک تولید  کم تیراژ پر ریسک داشته باشیم که در نهایت هزینه های بیشتری را هم نسبت به منافع شروع به کار زودتر یکی دوهفته ای خواهد داشت؛ لذا در این مدت انتظار داریم که مسئولان با انسجام، تدبیر و پختگی بیشتر و با رعایت همه جوانب امر و سنجیدن ریسک و خطرها نسبت به تولید قابل اتکا عمل کنند.
ظرفیت تولید قطعه سازان بیشتر از نیاز خودروسازان
دبیر انجمن همگن قطعه سازی تصریح کرد: البته که این امکان و توانایی در قطعه سازان ما وجود دارد که با یکی دو هفته دیرتر آغاز کردن فعالیت ها در ابتدای کار، بتوانند تیراژهای احتمالی از دست رفته در مدت تعطیلی را جبران کنند. ظرفیت تولید در قطعه سازی بیش از برنامه اعلام شده خودروسازان است و امکان تحقق جهش تولید با یک محیط ایمن از نظر سلامتی و به دور از کرونا کاملا فراهم است. ضمن اینکه ما به عنوان آخرین ضریب اطمینان نیز، معمولا به مدت یک هفته الی ۱۰ روز تعطیلات تابستانی در نظر گرفته بودیم، حتی اگر به برنامه های تولیدی خود نرسیم،   از آن زمان به جهت جبران می توانیم استفاده کنیم. فارغ از این مسائل صنعت قطعه سازی کشور با تمام توان آمادگی دارد و عزم خود را جزم کرده تا جهش تولید را به عنوان شعار سال را محقق کند. خوشبخاته هم ظرفیت این مهم وجود دارد و هم انگیزه کافی وجود دارد و امیدواریم که در پایان سال شاهد همان جهش تولیدی مدنظر باشیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲