تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۱۷۹۳۳
رسانه‌های عراقی به نقل از منابع سیاسی این کشور اعلام کردند که رئیس جمهور عراق روز پنجشنبه نامزد گروه‌های شیعی را به جای عدنان الزرفی به عنوان مامور تشکیل کابینه معرفی می‌کند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، منابع سیاسی عراق خبر دادند «برهم صالح» رئیس جمهور عراق روز پنجشنبه «مصطفی الکاظمی» رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور را به طور رسمی مامور تشکیل کابینه خواهد کرد.
رسانه‌های عراقی از جمله پایگاه خبری السومریه نیوز گزارش داده‌اند که الزرفی چهارشنبه شب در حضور رهبران گروه‌های شیعی از تشکیل کابینه انصراف داده است و روز پنجشنبه هم به طور رسمی در حضور برهم صالح رئیس جمهور عراق استعفا خواهد داد.
 منابع سیاسی عراق گفتند:« رئیس جمهور هم روز پنجشنبه پس از کناره گیری الزرفی  مصطفی الکالظمی نامزد جدید گروه‌های شیعی را برای تشکیل کابینه منصوب خواهد کرد».
برخی منابع عراقی هم ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه را زمان اعلام کناره‌گیری الزرفی از منصوب خود خواندند و گفتند که الزرفی در کاخ ریاست جمهوری عراق در حضور چهره‌های ملی و کشوری کناره‌گیری خود را از مقام نامزدی نخست وزیری اعلام می‌کند و همزمان رئیس جمهور مصطفی الکاظمی را برای تشکیل کابینه مامور خواهد کرد.

به دنبال توافق گروه‌های شیعی و اهل تسنن و همچنین منطقه کردستان عراق با نامزدی مصطفی الکاظمی برای تشکیل کابینه جدید عراق، شانس الزرفی برای تصویب کابینه خود در پارلمان بسیار ضعیف شد.
گروه‌های برجسته شیعی از جمله ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری و ائتلاف دوله القانون به رهبری نوری المالکی روز یکشنبه درباره حمایت از نخست وزیری الکاظمی به توافق رسیدند.
الزرفی که در 27 اسفند توسط رئیس جمهور عراق مامور تشکیل کابینه شد مورد مخالفت شدید فراکسیون‌های سیاسی به ویژه احزاب شیعه بود که انتخاب نخست وزیر عراق را بر اساس قانون اساسی حق خود می‌دانند.
در حال حاضر فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق، ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزء این فراکسیون است و صالح موظف است که برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند.
بسیاری از کارشناسان، الزرفی را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.
 افزون بر این مسئله، هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق چند روز پیش با انتشار بیانیه شدیداللحنی، الزرفی را «مأمور سرویس جاسوسی آمریکا» معرفی و تأکید کردند که باید از تشکیل کابینه انصراف دهد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲