کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس‌سازمان زندان‌ها: مرخصی زندانیان اقدامی بشردوستانه و بی‌نظیر در جهان است

20 فروردين 1399 ساعت 2:47

رئیس‌سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور گفت: اعطای مرخصی زندانیان یک اقدام بشردوستانه و بی‌سابقه در جهان است.


به گزارش بلاغ، اصغر جهانگیر در گفت‌وگویی تلویزیونی با ‌اشاره به اعطای مرخصی به بیش از 100 هزار زندانی گفت: با اقداماتی که دستگاه قضایی در سه محور مدیریتی، بهداشتی و درمانی صورت داد قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور با ابلاغ ریاست قوه قضائیه مبنی بر موافق با مرخصی ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان، فاصله‌گذاری درست و دقیقی در زندان‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا صورت پذیرفت.

جهانگیر افزود: این اقدام می‌تواند به عنوان یک حرکت حقوق بشری در جهان مورد توجه قرار بگیرد، زیرا مشابه اقدام ما در دیگر کشور‌ها دیده نشده است.

وی درخصوص تحریکات به وجود آمده در زندان‌ها گفت: دشمنان پس از اطلاع از امکان شیوع کرونا ویروس در زندان‌ها اقدام به تحریک و ترساندن از ابتلا به کرونا برخی از زندانیان که دارای جرایم سنگین بودند و نمی‌توانستند مشمول مرخصی شوند کرد تا اقدام بشردوستانه ما را کمرنگ جلوه دهد، اما با تدابیر اندیشیده شده این ناآرامی‌ها در زندان‌ها به آرامش تبدیل شده است.

رئیس‌سازمان زندان‌ها با ‌اشاره به اینکه معیار ما برای اعمال مرخصی زندانیان این بود که زندانیانی مشمول مرخصی شوند که برای خانواده و جامعه خطر نداشته باشند و دیگر اینکه بتوانند تضمین لازم را بدهند که پس از پایان مرخصی به زندان بازگردند،افزود: ریاست قوه قضائیه دستورالعمل جدیدی اعلام نمود مبنی بر اینکه چنانچه زندانیان نتوانسته‌اند از مرخصی استفاده نمایند شورایی تشکیل شود و درخصوص اعمال مرخصی به آنها تجدیدنظری به‌عمل آورد.

جهانگیر ادامه داد: درخصوص زندانیان تازه وارد، شیوه‌نامه‌ای طراحی شده در سه محور برای کسانی که از مرخصی برمی‌گردند، افرادی که اسناد مثبته پزشکی دال بر ابتلاء به کرونا و یا مشکوک به کرونا هستند و افرادی که از سلامت کامل برخوردارند؛ این شیوه‌نامه پس از بررسی کارشناسانه و تأیید ریاست قوه قضائیه عملیاتی خواهد شد.

وی اظهار داشت: آن دسته از افرادی که نخستین بار وارد زندان می‌شوند یا از مرخصی به زندان بازمی‌گردند باید مراحل قرنطینه را بگذرانند و گواهی سلامت اخذ کنند.

این مقام مسئول به مراکز مراقبت پس از خروج زندانیان ‌اشاره کرد و افزود: علاوه‌بر اینکه ضابطین مراقب زندانیان در مرخصی یا آزاد شده هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، زندانیان دوباره به زندان بازگردانده خواهند شد و سازمان زندان‌ها هم از طریق مراکز مراقبت پس از خروج زندانیان مدام در حال رصد آن‌ها می‌باشد و چنانچه موردی از تخلف یافت شود اقدام به عودت آن‌ها می‌نماید.


کد مطلب: 417830

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/417830/رئیس-سازمان-زندان-ها-مرخصی-زندانیان-اقدامی-بشردوستانه-بی-نظیر-جهان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com