تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
کد مطلب : ۴۱۷۷۴۸
«اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» که هر یک خود را رئیس‌جمهور قانونی افغانستان می‌دانند، پذیرفتند که با یکدیگر مذاکره کنند و به آشتی برسند.
۰
plusresetminus
دو رئیس‌جمهور افغانستان آشتی کردند!
به گزارش بلاغ، اشرف غنی و عبدالله عبدالله به درخواست چهره‌های سیاسی این کشور برای حل اختلافات، پاسخ مثبت دادند.
«وحید عمر» مشاور امور راهبردی رئیس‌جمهوری افغانستان، دیروز در این باره توضیح داد:‌ اشرف غنی به درخواست چهره‌های سیاسی افغانستان، مبنی بر توقف معرفی اعضای کابینه، این روند را به مدت پنج روز، با هدف ادامه مذاکرات سیاسی، متوقف کرده است.

دفتر مطبوعاتی عبدالله عبدالله نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: عبدالله با استقبال از بیانیه چهره‌های سیاسی و با توجه به مشکلات و چالش‌های افغانستان، مدت مذاکره برای حل اختلافات سیاسی را تمدید کرده است.
شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان، از جمله «حامد کرزای» و «عبدالرسول سیاف»، از ‌اشرف غنی خواستند روند معرفی اعضای کابینه‌اش را برای پایان دادن به بحران سیاسی افغانستان متوقف کند. آنها همچنین، از عبدالله خواستند زمان مذاکرات را تمدید کند.

ابهام در‌باره نتیجه دادن توافقنامه
«حنیف اتمر» سرپرست جدید وزارت خارجه افغانستان گفت: درباره برنامه صلح افغانستان، اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای وجود ندارد.
وی افزود: وضعیت منطقه تغییر کرده است و ما در شرایط جدید منطقه‌ای، به دنبال حفظ نظام جمهوری و کسب حمایت‌های منطقه‌ای از روند صلح هستیم.

اتمر با بیان اینکه کشور‌های منطقه درک دقیقی از اوضاع افغانستان ندارند و درک افغانستان نیز از اوضاع منطقه محدود است، تصریح کرد: حفظ نظام جمهوری و به دست آوردن حمایت منطقه‌ای از روند صلح افغانستان مهم‌ترین محور دیپلماسی جدید افغانستان خواهد بود. به زودی خطوط اساسی سیاست خارجی افغانستان، به کابینه و برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

اتمر در بخش دیگری از سخنان خود، از همه جریان‌های سیاسی خواست، اختلافات سیاسی را به خاطر منافع ملی، کنار بگذارند و به درخواست‌ اشرف غنی برای تشکیل دولت فراگیر و همه شمول، پاسخ مثبت بدهند.

وی تصریح کرد: نباید این گونه باشد که دائما با نتایج انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کنیم، انتخابات به پایان رسید و اکنون برای مذاکرات صلح و حفظ نظام جمهوری، باید دست به دست هم بدهیم و در صف واحد به سوی مذاکرات برویم. نامزد وزارت خارجه افغانستان هشدار داد: در صورت ادامه اختلافات سیاسی، نظام جمهوری با خطر رو‌به‌رو خواهد شد.

اتمر افزود: افغانستان در شرایط فعلی با چهار مشکل جنگ، ویروس کرونا، نبود اجماع خارجی برای صلح و اختلافات سیاسی رو‌به‌روست.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴