کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمایت از مصرف کنندگان، بهترین راه حل رونق اقتصادی در بحران کرونا

18 فروردين 1399 ساعت 13:30

به گفته یک کارشناس، به بخش سلامت که در پیکان مقابله با کرونا است ۱۲ هزار میلیارد تومان ترزیق شده که قسمت عمده‌ای از این اعتبار صرف حقوق و دستمزد و خرید تجهیزات مورد نیاز می شود.



به گزارش بلاغ، سیدحسن موسوی فرد، کارشناس اقتصادی، شب گذشته در برنامه پایش که با موضوع « بررسی تصمیمات اقتصادی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» روی آنتن رفت، با اشاره به اینکه کرونا بر روی معیشت خانوار، کسب و کارها و دولت تاثیر گذاشته است، گفت: فعالان اقتصادی به با تعطیل کردن فعالیت های خود به علت این بیماری ضرر هنگفتی را متحمل شده اند، دولت نیز به دلیل کسری بودجه و افزایش هزینه های درمانی، فشار مضاعفی را تحمل می کند.
وی بیان کرد: با تعطیل شدن کسب و کار ها، درآمد های دولت نیز از طریق عدم وصول مالیات ها کاهش پیدا می کند.
موسوی فرد گفت: بر اساس گزارشهای مرکز آمار، به طور متوسط خانوارهای شهری در سال ۹۷، ۴۳ میلیون تومان درآمد داشته اند و ۳۹ میلیون تومان هزینه کرده اند که در حدود ۱۰ درصد درآمدشان را پس انداز نموده اند.
کارشناس اقتصادی برنامه پایش ادامه داد: با فرض اینکه سال ۹۸ نیز مانند سال قبل خود بوده باشد، بنابراین می توان نتیجه گرفت بخش عمده ای از این پس انداز در سال یک ماه اخیر به علت تعطیلی کسب و کارها، مصرف شده و از الان به بعد مشکل جدی خانوارها شروع خواهد شد.
وی افزود: بر اساس آمارها ۳۴ درصد مردم دارای درآمد ثابت در ماه هستند، ۱۷ درصد دارای شغل آزاد و ۴۹ درصد مابقی درآمد های متفرقه دارند، بنابراین بخش اعظمی از اقتصاد کشور با شیوع بیماری کرونا، ضربه مهلکی خورده است.
موسوی فرد با بیان اینکه بحران کرونا باعث شده است تقاضای کالا نیز در کشور کاهش پیدا کند، گفت: البته همه کسب و کارها در کشور به یک نسبت ضربه نخورده است، به مثال بخش گردشگری و پوشاک لطمه زیادی خورده است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: صنایع بهداشتی، ارتباطی و کسب و کارهای آنلاین در این بحران سودهای زیادی کسب کرده اند، در دنیا کسب و کارهای مشابه در این بحران جذب نیرو نیز داشته اند.
وی ادامه داد: دولت برای کمک به کسب و کارها معافیت هایی را در نظر گرفته است که می توان به استمهال مالیات، عوارض شهرداری، کاهش بخشی از حق بیمه ها و در نظر گرفتن اعتباری برای بیمه بیکاری اشاره کرد.
موسوی فرد گفت: همچنین محرومیت هایی که برای دارندگان چک برگشتی نیز در نظر گرفته شد بود نیز برای مدت محدودی تعدیل خواهد کرد.
کارشناس اقتصادی کشور ادامه داد: به بخش سلامت که در پیکان مقابله با کرونا است ۱۲ هزار میلیارد تومان ترزیق شده که قسمت عمده ای از این اعتبار صرف حقوق و دستمزد و خرید تجهیزات مورد نیاز می شود.
موسوی فرد بیان کرد: دولت در ادامه بسته های حمایتی خود، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که ۷۵ هزار میلیارد تومان آن مستقیم به بخش کسب و کار کشور کمک می شود و با نرخ ۱۲ درصد به فعالان اقتصادی تسهیلات اعطا می گردد.
وی ادامه داد: انتقادی که در این زمینه به دولت وارد می شود این است که مکانیزم شناسایی کسب و کارهای آسیب دیده و مشمولین این تسهیلات مشخص نشده است، همچنین میزان تسهیلات به هر کسب و کار  و زمان اعطای آن نیز معلوم نیست.
این کارشناس اقتصادی گفت: از طرفی با توجه به نبود سیستم نظارتی قوی در بانک مرکزی، این تضمین وجود ندارد که اعتبارات در نظر گرفته شده به کسب و کارهای آسیب دیده اختصاص پیدا کند و ممکن است این تسهیلات انحرافاتی داشته باشد.
وی افزود: در زنجیره تولید، اصلی ترین حلقه ای که لطمه خورده است، فروش به مصرف کننده می باشد، این مسائل زنجیر وار به یکدیگر وصل است، بنابراین اگر تسهیلات به مصرف کننده پرداخت شود خود به خود این پول به همه اجزای نجیره تولید خواهد رسید.
موسوی فرد در پایان گفت: اما اگر این تسهیلات مستقیما به کسب و کارها اختصاص یابد، باید به همه اجزای زنجیره تولید نیز اعتباری اختصاص داد تا بتوانند با ایجاد تقاضا، عرضه محصولات را جوابگو باشند.
شاخص بورس تا ۳ سال آینده به ۸ میلیون واحد می رسد
در بخش دوم برنامه مهناز صادقی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص روند رو به رشد بازار بورس گفت: بازار بورس ایران وارد طلایی ترین دوران خود شده است، بیماری کرونا باعث ریزش بازارهای جهانی شده است اما نمی تواند روی بازار ما اثر داشته باشد.
وی افزود: بازار سرمایه ما تورم محور است و متناسب با آن رشد می کند، این تورم اجازه ریزش به بازار بورس را نمی دهد، بلکه فقط می تواند نوسان پیدا کند.
صادقی گفت: من انتظار دارم طی ۳ سال آینده شاخص بورس ۸ میلیون واحد را پشت سر قرار بگذارد.
 


کد مطلب: 417686

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/417686/حمایت-مصرف-کنندگان-بهترین-راه-حل-رونق-اقتصادی-بحران-کرونا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com