تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۱۷۶۷۹
شیوع ویروس کرونا در ایران و تلاش رئیس جمهور برای مدیریت این بیماری باعث شد تا حسن روحانی از روز اول تا ۱۴ فروردین با ریاست ۱۰ جلسه مهم و شرکت در ۴۲ ویدئوکنفرانس، تنها در ۱۴ روز ابتدای سال ۱۳۹۹، پرکارترین و پردغدغه‌ترین نوروز خود را تجربه کند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، رئیس جمهور به خوبی می‌دانست که شیوع ویروس کرونا در ایران در آخرین ماه سال ۱۳۹۸، نوروز پردغدغه ای را برای او و هیئت دولتش رقم خواهد زد و به همین دلیل در ۲۸ اسفند و در آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۸ تاکید کرد: دولت سال آینده و از آغاز سال با همه وجود آماده است؛ ما در اولین روز کاری اینجا هستیم و برنامه‌هایی داریم؛ همه وزرا، مسئولین و همه آنهایی که لازم است سر کار باشند، تعطیلات نخواهند داشت و سر کار خواهند بود؛ وزرا خودشان می‌دانند، آنهایی که لازم است خواهند ماند و آنهایی که لازم نیست به مرخصی می‌روند. ما سر کار هستیم و مردم عزیز در خانه می‌مانند و ان‌شاء الله از این مسیر عبور می‌کنیم.
رئیس جمهور از همان دقایق ابتدایی سال ۱۳۹۹ و پس از پخش پیام نوروزی خود ابتدا در تماس تلفنی با رهبر انقلاب اسلامی، ضمن تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبر انقلاب، تأکید کرد که به رغم همه توطئه‌های دشمنان، تلاش خواهد شد که سال ۹۹، سال حل معضلات و افتتاح طرح‌های بزرگ، ایجاد رونق با کمک همه مردم در بخش‌های اقتصاد و فرهنگ و سال تحول در زندگی مردم باشد.
روحانی سپس در تماس‌های جداگانه با  آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، سبحانی، نوری همدانی، علوی گرگانی و مظاهری، ضمن تبریک سال نو به آنها، از حمایت‌ها و توجه مراجع تقلید نسبت به برنامه‌های دولت تشکر و پس از آن برای پیگیری اوضاع کرونا در استان‌های مختلف اقداماتی را آغاز کرد. 
رئیس جمهور از ساعت ۹ صبح جمعه اول فروردین پس از تحویل سال نو با حضور در دفتر کار خود، در ارتباط ویدئوکنفرانسی ضمن گفت و گو با سه استاندار کشور، با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک فرماندهی پلیس راهور ناجا، سه بیمارستان و مرکز درمانی در استان‌های خراسان رضوی، گلستان و سمنان و همچنین یک واحد تولیدی پارچه‌های بیمارستانی یکبار مصرف و ماسک، در جریان اقدامات انجام شده برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا و همچنین اجرای پروتکل‌های بهداشتی و کنترل ترددها و وضعیت راههای کشور در ایام تعطیلات قرار گرفت.
روحانی در اولین ارتباط ویدئوکنفرانسی خود با بیمارستان ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه پاسداران گرگان و هادی حق شناس استاندار گلستان در جریان اقدامات درمانی صورت گرفته در این استان قرار گرفت. رئیس جمهور در دومین ارتباط ویدئوکنفرانسی خود با پزشکان و کادر درمانی مرکز جامع سلامت مهر سمنان و علیرضا آشناگر استاندار این استان گفت‌وگو کرد. همچنین در این گفت‌وگو دکتر دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گزارشی از وضعیت درمان بیماران کرونایی در این مرکز و همچنین اجرای طرح غربالگری کرونا در استان سمنان ارائه کرد.
واحد تولید بافت‌سان ملایر سومین مرکزی بود که روحانی به صورت ویدئوکنفرانس با کارکنان آن و همچنین سید سعید شاهرخی استاندار همدان گفت‌وگو کرد و در جریان روند فعالیت آنان قرار گرفت. رئیس جمهور در چهارمین ارتباط ویدئوکنفرانسی خود در نخستین ساعات از اولین روز سال ۱۳۹۹ با سردار سید تیمور حسینی فرمانده پلیس راهور ناجا مستقر در مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک فرماندهی پلیس راهور ناجا گفت‌وگو و ضمن تبریک سال نو به همه پلیس‌های راهور در سراسر کشور از فرمانده پلیس راهور خواست گزارشی از وضعیت راههای کشور ارائه کند. روحانی در پنجمین ارتباط ویدئوکنفرانسی خود، با کادر درمانی بیمارستان شمس‌الشموس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در خراسان رضوی گفت‌وگو کرد.
روز شنبه دوم فروردین رئیس جمهور در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ که با حضور مقامات عالی رتبه اجرایی و قضایی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد و همزمان استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن مشارکت و حضور داشتند، با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان برای تامین نیازمندی‌های کادر پزشکی و درمانی در بیمارستان ها به عنوان اولویت اول و نیز تامین اقلام ضروری برای حفظ سلامتی فعالان تولید در کشور، گفت: باید با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی در راستای پویایی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور گام برداریم چراکه امروز توطئه دشمنان و ضد انقلاب این است که فعالیتهای اقتصادی در ایران تعطیل شود.
رئیس جمهور در روز یکشنبه سوم فروردین در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با ۱۲ در جریان اقدامات آنان برای مقابله با کرونا قرار گرفت و دستوراتی را برای مدیریت بیماری کووید ۱۹ در کشور صادر کرد.
در روز دوشنبه چهارم فروردین، اولین جلسه هیئت دولت در سال جدید با حضور اعضای کابینه و به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه، نامگذاری سال ۱۳۹۹ هجری شمسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال "جهش تولید" را فرصت خوبی برای دولت، تولید کنندگان، بخش خصوصی و همگان جهت تلاش مضاعف در مسیر ایجاد جهش در تولید دانست.
همچنین در این جلسه سعید نمکی وزیر بهداشت گزارشی از وضعیت کرونا در کشور به رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت ارائه کرد و پس از آن رئیس جمهور دستور داد که طرح جامعی برای ابعاد اقتصادی ویروس کرونا جهت طرح در دولت آماده شود و کلیه کالاها و مواد اولیه ای که در گمرکات کشور موجود است و با بیماری کرونا مرتبط می باشد، به سرعت ترخیص شوند.
در همین روز روحانی از طریق ویدئوکنفرانس با کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر و داوطلبان این جمعیت مستقر در عوارضی تهران- قم، دکتر آذین احمری رئیس بیمارستان آیت الله خوانساری اراک و سید علی آقازاده استاندار مرکزی و مدیران و کارگران کارخانه ایران یکتا دوشان و بهمن مرادنیا استاندار کردستان گفت و گو کرد و در جریان آخرین اقدامات آنان قرار گرفت. همچنین در این روز رئیس جمهور در تماس تلفنی با "قیس سعید" رئیس جمهور منتخب تونس، تشکیل دولت جدید در تونس را فرصتی مغتنم و تازه در گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور دانست و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات فی مابین تاکید کرد.
روز سه شنبه پنجم فروردین دومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۳۹۹ به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه با تشکر از مردم به خاطر توجه به توصیه‌ها و هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و قدردانی از فداکاری و ایثار همه کادر درمانی نظام سلامت کشور، تاکید کرد که همچنان ضروری است تماس‌ها حداقل ممکن و سفرها حداقل ضرورت باشد.
در این روز و پس از پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس جمهور در ارتباط ویدئوکنفرانسی با علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و علیرضا زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران، در جریان آخرین وضعیت این دو استان کشور از نظر اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین درمان مبتلایان به این ویروس قرار گرفت.
در روز چهارشنبه ششم فروردین، دومین جلسه هیئت دولت در سال جدید به ریاست رئیس جمهور و با حضور اعضای کابینه برگزار شد و روحانی در این جلسه، لازمه اجرای موفقیت آمیز هر طرحی در کشور را کمک و همیاری مردم دانست و تاکید کرد که مبارزه با ویروس خطرناک کرونا و تامین همزمان نیازمندی های ضروری مردم، از جمله اقدامات اساسی دولت در چند روز و هفته اخیر بوده است.
در این جلسه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گزارش کمیته اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره نحوه فاصله گذاری اجتماعی و ایجاد محدودیت در ترددها و سفرهای برون شهری را ارائه داد و همچنین با تصویب هیئت وزیران قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵ هزار ریال تعیین و با اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۱۳۹۹ موافقت شد. در ادامه این جلسه اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات زلزله آذربایجان غربی، اعتبار جهت تامین آب شرب شهرهای بابل و بابلسر از طریق سد البرز و مصوبات شورای عالی بیمه سلامت در دولت به تصویب رسید.
در همین روز رئیس جمهور در جلسه ویدئوکنفرانسی با محمد جواد فدایی استاندار کرمان، فریدون همتی استاندار هرمزگان و احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، روسای ستادهای مقابله با کرونا در این سه استان و همچنین کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت این استان‌ها در خصوص خسارت‌های ناشی از سیل و اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا را مورد بررسی قرار داد.
روز پنجشنبه هفتم فروردین، اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت به منظور بررسی آثار شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه اعلام کرد که دولت برای آن دسته از کسب و کارهایی که بر اثر شیوع بیماری کرونا آسیب دیده اند، مشروط بر اینکه کارگر و یا کارگران خود را در این دوره زمانی اخراج نکرده باشند، تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته است.
روحانی در این جلسه با بیان اینکه دولت در کنار اقداماتی که در بخش بهداشت و درمان انجام داده در زمینه اقتصادی و معیشت مردم و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا نیز فعال است و هیچکدام از اینها فدای دیگری نخواهند شد، گفت: رقم تسهیلاتی که برای این منظور اختصاص یافته است،  ۷۵ هزار میلیارد تومان است که با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت دو ساله در اختیار مشمولان این طرح قرار می گیرد.
در این روز همچنین رئیس جمهور در جلسات ویدئوکنفرانسی با استانداران، روسای ستادهای مقابله با کرونا و اعضای کادر درمانی و حوزه بهداشت و درمان در استانهای قزوین، آذربایجان شرقی، البرز و یزد، در جریان وضعیت این استان‌ها و اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین درمان مبتلایان به این ویروس قرار گرفت. روحانی در این جلسات ویدئوکنفرانسی با دکتر علی اکبر کرمی رئیس بیمارستان ولایت قزوین و هدایت الله جمالی پور استاندار این استان، پایگاه اورژانس جاده ای تبریز-آذرشهر و محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، مدیران و کارکنان شرکت زیست فیلتر شهرک صنعتی هشتگرد و عزیزالله شهبازی استاندار البرز و رئیس، کارکنان و بیماران بیمارستان آیت الله صدوقی یزد و محمدعلی طالبی استاندار یزد گفت و گو کرد.
در همین روز طرح فاصله گذاری اجتماعی از سوی رئیس جمهور به وزرا، استانداران و مسئولان کشوری، لشکری و بهداشتی سراسر ایران ابلاغ شد.
در روزجمعه هشتم فروردین، رئیس جمهور در تماس‌های جداگانه با سعید نمکی، عبدالرضا رحمانی فضلی و بیژن نامدار زنگنه وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور و نفت، ضمن گفت‌وگو در خصوص روند اجرای دقیق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، دستورات لازم را در حوزه وظایف هر یک از این وزارتخانه‌ها صادر و تاکید کرد که روند اجرای این طرح در خصوص بازگشت مسافران نوروزی باید به گونه ای باشد که در مبادی ورودی و خروجی شهرها ازدحام ایجاد نکند و روند پیشبرد طرح غربالگری را کند نسازد.
روز شنبه نهم فروردین، سومین جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را برای رهایی سریعتر از بلیه کرونا، ضروری و به نفع همگان دانست و ضمن قدردانی از همکاری و همراهی مردم در اجرای این طرح مهم، تاکید کرد: باید در برابر این مردم تواضع کنیم که با اخلاق و فرهنگ والا و بزرگواری و توجه به حقوق یکدیگر، با یک خواهش سفر نرفتند و در خانه ماندند و امیدوارم در روند اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، هرگز نیاز به جریمه نداشته باشیم.
روحانی عصر همین روز در جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی با برترین متخصصان و صاحبنظران کشور در زمینه بیماری‌های عفونی، ویروسی و تنفسی، طب اورژانس، ایمونولوژی، ویرولوژی و اپیدمولوژی، شرکت و با آنان درباره مدیریت بیماری کرونا در کشور گفت و گو کرد. چگونگی شرایط و اقداماتی که باید برای کاهش شیوع و کنترل بیماری انجام شود، میزان توانایی و توانمندی نظام سلامت و درمان کشور در مدیریت و مقابله با کرونا، تبعات و تأثیرات اجتماعی شیوع کرونا بر مردم، راهکارها و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای مواجهه با این بیماری، چگونگی شرایط برای عادی سازی روند مناسبات اقتصادی – اجتماعی در کشور، ضرورت توجه جدی مردم به توصیه‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چگونگی اعمال برخی اقدامات سختگیرانه برای اجرای دقیق این پروتکل‌ها، فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در این راستا و تأثیرگذاری اجرای طرح بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا و انجام اقداماتی نظیر غربالگری عمومی به مردم، از جمله مباحثی بود که در این جلسه عنوان شد.
در روز یکشنبه دهم فروردین، سومین جلسه هیئت دولت در سال جدید به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و وضعیت بهداشتی، تولیدی، خدماتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی پس از بحث و بررسی، به تصویب هیئت وزیران رسید. روحانی در این جلسه با بیان اینکه تصمیمات در ستاد ملی مبارزه با کرونا با اتفاق آراء اتخاذ می شود، تاکید کرد: هیچ تصمیمی تا امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ نکرده ایم مگر آنکه در کمیته های تخصصی بحث کرده ایم و متخصصان آن راه را در آن مقطع، بهترین تشخیص دادند.
در این روز و پس از جلسه هیئت دولت، رئیس جمهور در ارتباط ویدئوکنفرانسی با استان‌های کرمانشاه، فارس، لرستان و بوشهر ضمن گفت و گو با هوشنگ بازوند، عنایت‌الله رحیمی، سید موسی خادمی و عبدالکریم گراوند استانداران این استان‌ها در جریان آخرین وضعیت مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران و همچنین وقوع سیل در این چهار استان قرار گرفت. روحانی همچنین در این جلسات ویدئوکنفرانسی با مسئولان مرکز جامع سلامت امام خمینی (ره) کرمانشاه، مدیر و کارکنان شرکت تعاونی شهید رسولی (واحد تولیدکننده الکل طبی) در استان لرستان، دکتر نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان و دکتر کشمیری رئیس شبکه بهداشت و درمان استان بوشهر گفت و گو کرد.
رئیس جمهور روز دوشنبه یازدهم فروردین، در ارتباط ویدئوکنفرانسی با استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، اردبیل و زنجان ضمن گفت و گو با استانداران (محمد مهدی شهریاری، غلامرضا شریعتی، اکبر بهنام‌جو و فتح‌الله حقیقی) و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان‌ها، در جریان آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا و چگونگی مقابله با این بیماری و درمان بیماران قرار گرفت. روحانی همچنین در این ارتباط‌های تصویری با پزشکان و پرستاران بیمارستان های طالقانی ارومیه، رازی اهواز و حضرت ولی‌عصر (عج)در زنجان گفت و گو کرد و روند ارائه خدمات بهداشتی و بستری، درمان و ترخیص بیماران مبتلا به کرونا در این مراکز و نیازمندی‌ها را برای ارائه خدمات بهتر در مسیر مقابله با شیوع این بیماری، بررسی کرد.
چهارمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۳۹۹ در روز سه شنبه دوازدهم فروردین به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه تاکید کرد: حمایت و همکاری مردم اصل است و اگر جمهوری اسلامی ایران تا امروز در مقابله با ویروس خطرناک کرونا موفقیت های خوبی بدست آورده، به خاطر حمایت و همکاری مردم بوده است.
همچنین روز چهارشنبه سیزدهم فروردین، چهارمین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۹ به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه با اشاره به سیر نزولی ابتلا به بیماری کرونا در همه استان های کشور تصریح کرد: با وجود تحریم های سخت، حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارها در نظر گرفتیم که این کمک‌ها  به صورت تسهیلات، کمک‌های بلاعوض و بسته های معیشتی است.
در این جلسه با تصویب اعضای کابینه، لایحه موافقت‌نامه ارتباط بین‌المللی راه آهن بین ایران و افغانستان تصویب، اساسنامه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران و اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با استناد به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اصلاح شد.
دومین جلسه ستاد اقتصادی دولت به منظور بررسی آثار شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ در روز پنجشنبه چهاردهم فروردین به ریاست رئیس جمهور برگزار و روحانی در این جلسه تاکید کرد که مبارزه با فقر هم مثل مبارزه با کرونا مهم است و باید همزمان به هر دو جبهه مبارزه با کرونا و فقر توجه شود.
با بررسی فعالیت‌های رئیس جمهور در ۱۴ روز ابتدایی سال ۱۳۹۹ و مقایسه آن با روزهای مشابه آن در سال های گذشته مشخص می شود که حسن روحانی در نوروز ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور روزهای پرکار و شلوغی را پشت سر گذاشته است. رئیس جمهور از اول تا ۱۴ فروردین در ۴ جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ۴ جلسه هیئت دولت و ۲ جلسه ستاد اقتصادی دولت درباره اثرات کرونا به عنوان رئیس این جلسات شرکت کرده و به صورت ویدئوکنفرانس در جلسه با استانداران و مسئولان ۲۴ استان، ۱۰ بیمارستان و ۸ مرکز خدمت رسانی و تولید حاضر شده و در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفت. کرونا باعث شد تا رئیس جمهوری اسلامی ایران نوروز ۱۳۹۹ را کاملا متفاوت با سال‌های دیگر پشت سر بگذارد. نوروزی که علاوه بر حسن روحانی، برای همه مردم ایران متفاوت بود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم