تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۴۱۷۶۳۱
امروز چه روزی است؟ امروز در چندمین روز از سال ، ماه و یا هفته قرار داریم؟ آیا این روز مناسبت خاصی را در خود دارد؟
۰
plusresetminus
شکل‌های متفاوت گاه‌نامه‌ها
به گزارش بلاغ، تقویم ها و گاه نامه ها سالیان سال است که در زندگی روزمره ما برای پاسخ به چنین سوالاتی وارد شده اند و در واقع ابزاری هستند تا ما حساب روزهایمان را از دست ندهیم.

احتمالا شما هم با شکل های متفاوتی از گاه نامه ها نظیر گاه نامه های کاغذی همچون سر رسید ها و یا تقویم های دیواری و یا گاه نامه های دیجیتال سر و کار داشته اید.


امروزه اگر حساب روزهایتان را از دست بدهید برای دانستن تاریخ دقیق روزی که در آن قرار دارید جدا از گاه نامه های کاغذی می توانید از ابزارهای متنوع دیگری نیز بهره بگیرید. البته در بسیاری از مواقع این چنینی قبل از آنکه بخواهیم به تقویم سری بزنیم احتمالا از شخصی که در اطرافمان است سوال خواهیم کرد.

یکی از روش هایی که بدون استفاده از گاه نامه های کاغذی می توانیم به وسیله آن از تاریخ روزی که در آن قرار داریم یا روزهای پیش رو اطلاع پیدا کنیم استفاده از سرویس های آنلاینی است که به همین منظور گسترش یافته اند.
از جمله این سرویس ها که در اینجا به طور مختصر معرفی خواهد شد، وب سایت 8باکس است. در این وب سایت ابزارهای متنوعی در زمینه تاریخ و زمان طراحی شده است. با استفاده از ابزارهای مربوط به این دسته شما می توانید به راحتی به گاهشماری ایران دسترسی داشته باشید. علاوه بر گاهشماری ایران امکان تبدیل کردن تاریخ از گاهشماری ایرانی یعنی گاهشماری هجری خورشیدی به گاهشماری میلادی یا قمری نیز در این سرویس وجود دارد.

همچنین در ابزارهای دیگری از این وب سایت شما می توانید با وارد کردن تاریخ تولد خود یا دیگری، سن خود یا دیگری را با جزئیات کامل مشاهده نمایید. منظور از جزئیات کامل نمایش تعداد روز، ماه و سال از سنتان است.

البته این وب سایت تنها محدود به ابزارهای تاریخ و زمان نمی شود و در زمینه های دیگری نیز به صورت رایگان خدمات ارائه می دهد که با مراجعه به لینک فوق می توانید این ابزارها را مشاهده کنید و آن ها را به کار ببرید.

خلاصه آنکه با استفاده از گاهنامه طراحی شده در این وب سایت و یا وب سایت های مشابه می توانید حساب روزهایتان را داشته باشید و برای آن ها برنامه ریزی کنید.

اما این گاه نامه ها از کِی وارد زندگی انسان ها شدند و آیا در تمام نقاط دنیا از یک گاهنامه استفاده می شود؟

 احتمالا می دانید که تنها گاهشماری موجود گاهشماری هجری خورشیدی که ما از آن استفاده می کنیم نیست. در واقع گاهشماری هجری خورشیدی فقط یکی از گاهشماری های موجود در جهان است.
در گذشته های دور هر کشوری بنا به موقعیت جغرافیایی ، دین و یا فرهنگ خود از گاهشماری مخصوص به خود استفاده می کرده است. گرچه اکنون بسیاری از این گاهشماری ها منسوخ شده اند.


در جهان امروز گاهشماری رایج در بین بیش از نود درصد از مردم کشورهای جهان گاهشماری میلادی است.  در واقع گاهشماری میلادی یک گاهشماری بین المللی است که تنها در چهار کشور جهان از جمله در کشور ما به عنوان گاهشماری رسمی به کار نمی رود.

جالب است بدانید که حتی در کشورهای عرب منطقه که گاهشماری هجری قمری در میان مردم رایج است، گاهشماری رسمی نه گاهشماری هجری قمری که گاهشماری میلادی است و سازمان های دولتی و ادارات بنا به این گاهشماری امور خود را پیگیری می کنند.

اما این امر از اهمیت گاهشماری هجری قمری نمی کاهد، چرا که گاهشماری هجری قمری، گاهشماری مسلمانان جهان است. امروزه جمعیت مسلمان در جهان بالغ بر دو میلیارد نفر است و این جمعیت تمامی مراسم و امور مذهبی خود را بر اساس این گاهشماری بر پا می دارد.

در بسیاری از کشورهایی که گاهشماری رسمی بر پایه گاهشماری میلادی تنظیم شده است،  همچنان استفاده از گاهشماری های بومی و محلی نیز در آن ها رایج است. از جمله این کشورها می توان به چین و ژاپن ، کره و یا کشورهای دیگری از این دست اشاره کرد.

از نقطه نظر نجومی تمامی این گاهشماری های مختلف یا برمبنای حرکت زمین به دور خورشید ( گاه شماری های خورشیدی ) و یا بر مبنای چرخش ماه به دور زمین ( گاهشماری های قمری) هستند و یا ممکن است ترکیبی از گاهشماری خورشیدی – قمری باشند.

گاهشماری ما در ایران و همچنین گاهشماری میلادی از جمله گاهشماری های خورشیدی هستند اما گاهشماری هجری قمری آن چنان که از نامش نیز پیداست، بر مبنای چرخش ماه به دور زمین است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴