تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۴۱۷۶۲۸
مدیر جهاد کشارزی میاندورود گفت: امسال کشت برنج با توجه به شیوع کرونا در کشور به صورت متناوب است به همین دلیل جهاد کشاورزی تاکید فراوانی بر کشت مکانیزه برنج و جلوگیری از تجمع کارگران در مزارع برنج را دارد.
۰
plusresetminus
کشت مکانیزه برنج راهی برای جلوگیری از گسترش کرونا/ کشاورزان از کارگران غیربومی استفاده نکنند
سیداسماعیل علوی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه شهرستان میاندورود با 32 هزار هکتار زمین زراعی و باغی و 12 هزار بهره بردار نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی در استان را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا و خسارات وارده به کشور، کشاورزی استان و شهرستان نیز از این خسارت مستثنی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از دهه اول فروردین ماه هر سال کشاورزان و شالیکاران شهرستان راهی مزارع خود می‌شوند و تا روزهای پایانی شهریور ماه با عزمی راسخ در شالیزاری مشغول فعالیت هستند، بیان کرد: چند سالی است کشاورزان شهرستان برای کاهش سختی کار و افزایش تولید محصول خود، کشت مکانیزه را جایگزین کشت سنتی کردند اما هنوز این فعالیت همه گیر نشده و کشاورزانی هستند که با انجام کشت سنتی در شالیزار خود، سختی‌های فراوانی را تحمل می‌کنند.

مدیر جهاد کشارزی میاندورود، خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای هشت هزار و 500 هکتار اراضی شالیزاری است که بیش از 85 درصد آن به صورت مکانیزه کشت می‌شود.

علوی با تاکید بر اینکه جهش تولید با سلامت کشاورزان به دست می‌آید، تصریح کرد: امسال کشت برنج با توجه به شیوع کرونا در کشور به صورت متناوب است به همین دلیل جهاد کشاورزی تاکید فراوانی بر کشت مکانیزه برنج و جلوگیری از تجمع کارگران در مزارع برنج را دارد و ضرورت دارد برای حفظ سلامت خود و دیگران نسبت به کشت مکانیزه اقدام کنند.

وی به کشاورزان برای جلوگیری از شیوع کرونا، توصیه کرد: آن دسته از اراضی که به صورت غیر مکانیزه است از به کارگیری کارگران غیربومی خارج از استان در شالیزاری خودداری کنند و با توجه به فرهنگ کایر که در مازندران رواج دارد، کشاورزان همانند سال‌های قبل نسبت به فرهنگ بومی استان توجه ویژه‌ای داشته باشند و برای جلوگیری از ورود کارگران غیر بومی به‌دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد بیش از گشته به یکدیگر کمک کنند.

علوی تصریح کرد: با عنایت به بارندگی‌های مناسب پاییزه و زمستانی و ذخیره مناسب سد مخزنی شهید رجایی و رعایت نکات بهداشتی در هنگام نشاء کاری از جمله فاصله دو متری از همدیگر را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: وجود هشت واحد بانک نشاء فعال در سطح شهرستان، یکی از مزیت‌های بسیار مناسب در جهت توسعه کشت مکانیزه است که توصیه می‌شود کشاورزان از این ضرفیت استفاده کافی داشته باشند.

علوی با اشاره به وجود سه هزار و چهارصد هکتار باغات سیاه ریشه در سطح شهرستان و آغاز برداشت نوبرانه هلو و شلیل در اوایل خرداد ماه، بیان کرد: بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و رعایت توصیه‌های بهداشتی، کشاورزان حدالمقدور از به کارگیری کارگران غیر بومی خودداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود در پایان گفت: این سازمان برای مقابله با ویروس کرونا اقداماتی از جمله، ارائه توصیه‌های فنی و ترویجی از طریق کانال‌های مجازی، توزیع نهاده‌های کشاورزی از جمله کود شیمیایی، بذور اصلاح شده با کمترین حضور دسته جمعی کشاورزان در یک نقطه و استفاده از ظرفیت‌های کارگزاری‌های کود شیمیایی برای خدمت رسانی به کشاورزان، توزیع کود شیمیایی توسط نزدیک‌ترین کارگزاری‌ها به کشاورزان و حمل این نهاده‌ها به داخل روستا، توزیع نهاده‌های (جو و سبوس) توسط دهیاران و نمایندگان روستا بین واحدهای دامی در محل دامداری را انجام داده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴