تاریخ انتشارجمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۱۷۴۵۱
رشد روزافزون و چشمگیر بازار سرمایه در سال گذشته از یک طرف و کاهش جذابیتهای بازار موازی از طرف دیگر، باعث شد این بازار بورس گزینه سرمایه‌گذاری بسیاری از مردم شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رشد بازار سرمایه در سال جاری نیز ادامه یابد و در نتیجه با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شود. بر این اساس دانستن این نکته که چگونه می توان از سرمایه خود در بازار سرمایه صیانت کرد، بسیار حائز اهمیت است که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نکاتی را درمورد این موضوع ارائه کرد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، شاخص کل بازار سرمایه معاملات سال گذشته بورس را از ارتفاع ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرد، با ۳۳۴هزار و ۲۴۱واحد رشد، ۱۸۷ درصد افزایش را به ثبت رساند و به ارتفاع ۵۱۲ هزار و ۹۰۱ واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در این مدت با رشد ۲۲۸هزار و ۸۶۴ واحدی و شاخص بازار دوم با رشد ۷۴۲ هزار و ۹۳۲ واحدی به ترتیب ۱۷۱ و ۲۱۵ درصد افزایش داشتند.
در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در سال ۱۳۹۸ در مدت ۲۳۸روز معاملاتی، تعداد  ۱۱۱۹ میلیارد و ۵۵۸ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۱۲۶هزار و ۴۱۱میلیارد ریال در ۱۱۳میلیون و ۳۲۹هزار و ۴۹۶دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفت که از نظر حجم، ارزش و نوبت‌های معاملات به ترتیب با ۱۱۵، ۲۱۹ و ۲۳۸ درصد افزایش مواجه شد.
این آمار و ارقام که روند رشد آن ها بر اساس پیش بینی تحلیلگران در سال جاری نیز ادامه دار خواهد بود، سرمایه گذاران بیشتری را به سمت بازار سرمایه جذب خواهد کرد. بر این اساس رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار راه حل هایی را برای حفظ سرمایه سهام داران در بازار سرمایه ارائه کرد.
توصیه‌های رییس سازمان بورس به تازه واردها
شاپور محمدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه عرضه ای که در بازار سرمایه اتفاق می افتد متاثر از شرکت هایی است که تمایل دارند وارد بازار شوند، اظهار کرد: شرکت هایی که تمایل دارند وارد بازار شوند باید اطلاعات کافی و شفافیت لازم را داشته باشند، زیرا از یک سمت  سهامدارانی که وارد بازار می شوند باید با عرضه کافی تقویت شوند و از طرف دیگر نباید عرضه اشتباهی صورت گیرد.
وی به این سوال که افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند چگونه می توانند از سرمایه خود صیانت کنند؟ پاسخ داد: افراد باید حتما آموزش کافی ببینند و اصلا به شایعات توجه نکنند. به این نکته توجه کنند که هیچکس در بازار سرمایه نمی تواند چیزی را تضمین کند. عده ای در شبکه های مجازی غیرقانونی ادعا می کنند می توانند سود مردم را تضمین کنند که چنین چیزی در بازار سرمایه وجود ندارد و هیچ چیزی تضمینی نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سرمایه گذاران باید در خرید سهام شرکت ها به این نکته توجه کنند که سودآوری یک شرکت مهم ترین اصل در تعیین قیمت شرکت است. اگر قیمت شرکت با سودآوری تناسب ندارد احتیاط کنند. از سوی دیگر شرایط بازار به عوامل مختلفی از جمله میزان سود شرکت ها و مقطعی که شخص وارد بازار سرمایه می‌شود، بستگی دارد. ممکن است فرد با در نظر گرفتن افق بلندمدتی در بازار سرمایه به سود برسد اما با در نظر گرفتن افق کوتاه مدت، سودی کسب نکند.
محمدی با تاکید بر اینکه تازه واردها باید به صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند، توضیح داد: افرادی که زمان و تخصص کافی ندارند حتما باید به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند. همچنین افراد باید بخشی از سرمایه خود را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما