تاریخ انتشارجمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۴۱۷۴۲۳
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 100 هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران به صورت مکانیزه زیر کشت برنج برود که 25 هزار هکتار بیشتر از پارسال است؛ گفت: برای پیشگیری از ابتلای 100 هزار شالیکار مازندرانی به کرونا، بانک‌های نشا در سراسر استان فعال شدند.
۰
plusresetminus
پیش‌بینی افزایش 25 هزار هکتاری نشای مکانیزه در مازندران
به گزارش بلاغ، عزیزالله شهیدی‌فر طی گفت‌وگویی اظهار کرد: مکانیزه شدن تولید محصولات کشاورزی یکی از راهکار‌های دستیابی به جهش تولید است.

وی افزود: با اقداماتی که انجام شده است پیش‌بینی می‌شود امسال 100 هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران به صورت مکانیزه زیر کشت برنج برود که 25 هزار هکتار بیشتر از پارسال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرایند نشای برنج یک کار گروهی و دسته جمعی است برای پیشگیری از ابتلای 100 هزار شالیکار مازندرانی به کرونا، بانک‌های نشا در سراسر استان فعال شدند.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90 بانک نشا در استان مجوز بهره برداری گرفته‌اند، گفت: تعداد بوته و اندازه نشاکاری در طول و عرض با دستگاه نشاکار بدون هیچ گونه پرتی از دیگر مزایای بانک نشا است و علاوه بر کاهش هزینه تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصول را نیز خواهیم داشت.
شهیدی‌فر با اشاره به تجهیز ناوگان کشاورزی استان به دو هزار و 500 دستگاه نشاکار فعال، عنوان کرد: نشای برنج بدون دخالت دست، تولید و به صورت مکانیزه در شالیزار‌ها کشت می‌شود.

وی به کشاورزان توصیه کرد: برای افزایش کمی و کیفی تولید محصول برنج از بذر اصلاح شده ارقام بومی (طارم هاشمی و گرم طارم) و ارقام پرمحصول (شیرودی، ندا، فجر و کشوری) که در سال زراعی گذشته در این استان تولید شد، استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بخش دیگری از سخنانش، به شکستن رکورد 40 ساله مازندران در صادرات مرکبات اشاره کرد و افزود: یک‌صدو 40 هزار تن مرکبات پارسال از مازندران به 10 کشور روسیه، جمهوری آذربایجان، اوکراین، عمان، قطر، قزاقستان، هندوستان و ترکمنستان صادر شد.

این مسئول با بیان اینکه سطح باغ‌های مرکبات استان 115 هزار هکتار است، ادامه داد: باغداران استان پارسال بیش از دو میلیون تن پرتقال برداشت کردند.
 
شهیدی‌فر متذکر شد: بیشترین باغ مرکبات استان در شهر‌های مناطق شرقی و مرکزی شامل ساری، میاندورود، نکا، قائم‌شهر و بابل پرورش داده می‌شود.
 
وی یادآور شد: مازندران با دارا بودن 1.5درصد زمین‌ها و 2.5 درصد زمین‌های کشاورزی کشور، سالانه بیش از 7 میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید کرده و 10 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴