در گفت‌وگو با مدیران جهاد کشاورزی و امور آب عنوان شد

همه چیز آماده آغاز کشت برنج در میاندورود

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۱۷۳۰۳
مدیران جهاد کشاورزی و امور آب از توزیع بذر و کودهای کشاورزی و همچنین پر بودن ظرفیت سد شهید رجایی و تامین آب کشاورزان در فصل زراعی جدید خبر داد.
۰
plusresetminus
همه چیز آماده آغاز کشت برنج در میاندورود
به گزارش بلاغ، جواد طوسی مدیر آمور آب ساری و میاندورود در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به‌دلیل بارندگی‌های خوبی که در سال گذشته داشتیم سد شهید رجایی پر شده است و تنها سه میلیون مترمکعب ظرفیت را خالی گذاشتیم تا بتوانیم در مواقع سیلاب آن را کنترل کنیم.

طوسی بیان کرد: اگر مشکلی در پایین دست نداشته باشیم به‌دلیل اینکه رودخانه تجن آب کافی دارد و آب سد نیز خارج می‌شود احتمال دارد شنبه 16 فروردین آب را رهاسازی کنیم.

وی درباره سردهنه‌های کشاورزی در بالادست، خاطرنشان کرد: سردهنه‌ها را کشاورزان خودشان ایجاد می‌کنند و ما سعی می‌کنیم با استفاده از پیمانکاران خصوصی به آنها کمک کنیم.

طوسی با بیان اینکه سد شهید رجایی برای 52 هزار هکتار زمین کشاورزی در پایین دست طراحی شده است، افزود: شبکه‌های آبیاری سنتی و مدرن در پایین دست از آب سد استفاده می‌کنند و با وجود اینکه امسال آب کافی داریم باز هم نیاز به صرفه جویی داریم که در صورت انجام آن، آب مازاد برای سال‌های آینده باقی می‌ماند.

سید اسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی میاندورود نیز سطح زیر کشت برنج در سال زراعی 99 این شهرستان را هشت هزار و 592 هکتار اعلام کرد و به شالیکاران توصیه کرد بذور مورد نیاز را از مراکز توزیعی که جهاد کشاورزی معرفی می‌کند، تهیه کنند.

علوی گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب و منابع آبی سدها، کشاورزان باید مدیریت آب را در دستورکار خود قرار دهند تا در فصل تابستان به‌ویژه در مناطق پایین دست با کمبود منابع آب مواجه نشویم.

وی بیان کرد: برای حمایت از تولید برنج، امسال 130 هزار کیلوگرم بذر اصلاح شده برنج برای کشاورزان شالیکار شهرستان میاندورود تخصیص یافت که توسط کارگزاری‌ها بین کشاورزان شالیکار این شهرستان در حال توزیع است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود بر توسعه کشت مکانیزه برنج و تعویق زمان نشاکاری در این شهرستان تاکید کرد و گفت: کشاورزان با توجه به شرایط موجود از خدمات بانک نشا و شرکت‌های مکانیزاسیون برای کشت مکانیزه برنج استفاده کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲