تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۴۱۷۲۷۵
در پی انتشار خبر اعلام آمادگی طلبه‌های جوان برای اعزام به آمریکا و اروپا به‌منظور مراقبت از سالمندان مبتلا به ویروس کرونا، یک جامعه‌شناس پیشنهادی خطاب به آنان و دیگر طلبه‌ها مطرح کرد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، اخیراً به دنبال شیوع ویروس کرونا در تعدادی از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا، از جانب گروهی از طلبه‌های جوان خطاب به نهادهایی چون وزارت خارجه، اعلام شد که برای اعزام و پرستاری از سالمندان مبتلا به کرونا در این کشورها آمادگی دارند.
در واقع هفته پیش بود که از جانب «خانه طلاب جوان» در نامه‌ای به محمدجواد ظریف ـ وزیر امور خارجه کشورمان ـ درخواست شد که شرایط اعزام طلاب جهادی برای همراهی و کمک به بهبود بیماران سالمند یا دعوت از این بیماران جهت مداوا در داخل کشور یا هر نوع اقدامی جهت کمک به آنها، فراهم شود. 
در این نامه اشاره شده بود که «با توجه به عدم رسیدگی مناسب به سالمندان و نیازمندان مبتلا به کرونا در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به حکم وظیفه انسانی بر خود لازم می‌دانیم که برای یاری این دسته از بیماران اقدام کنیم.»
به دنبال این درخواست، مجید ابهری ـ جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی ـ پیشنهادی مطرح کرد. او با این مقدمه که با توجه به نیت خالصانه و صادقانه این جوانان، تذکر یک نکته دلسوزانه برای فرزندانم ضروری است تا شاید سنگ بنای یک حرکت خداپسندانه و مفید گذاشته شود، در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار گرفته، آورده است:
«آسایشگاه کهریزک به عنوان یک نهاد مردمی با سابقه‌ بالای ۵۰ سال، خدمتگزار سالمندان و معلولین است و در حال حاضر با ورود کرونا به این مرکز، جان این عزیزان در معرض خطر قطعی قرار گرفته است. معلولینی که حتی قادر به برداشتن یک قاشق یا خاراندن سر خود نیستند، دچار این بیماری کشنده شده‌اند.»
این استاد دانشگاه ضمن تشریح وضعیت کهریزک بیان می‌کند: «پدریاران و مادریاران اکثرا بعد از  ۱۸ تا ۲۰ ساعت کار طاقت‌فرسا به زمین می‌افتند. درصد قابل توجهی از مددجویان، نیازمند پوشک به دفعات متعدد در روز هستند. درصدی از این عزیزان دچار زخم بستر شده که نیاز به پرستاری و کمک را مزید بر علت می‌کند. بیشتر این مددجویان نیاز دارند تا کسی به آنها غذا بدهد چون خود به تنهایی قادر به خوردن و آشامیدن نیستند.»
این رفتارشناس همچنین با اشاره به این نکته حدود ۹۰ درصد از مدجویان هیچ ملاقات‌کننده‌ای ندارند؛ تأکید دارد که تنهایی و عزلت بر افسردگی و انزوای مددجویان افزوده است. از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از ساکنان کهریزک دچار آلزایمر هستند و از پرستاران با گان (لباس مخصوص پرستاران) و ظاهر ویژه آنها، به شدت می‌ترسند که طبیعتاً همین موضوع، شرایط پرستاری را سخت‌تر می‌کند.
همچنین لباس‌های گرم و سنگین پرستاران باعث خستگی مضاعف آنها می‌شود. افزون بر اینها تاکنون تعدادی از پرستاران کهریزک هم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. روی هم رفته، غربت و مظلومیت ساکنان کهریزک نیاز شدید آنها را برای یاری و دلسوزی نشان می‌دهد. 
ابهری با بیان اینکه اینها تنها گوشه‌ای از اوضاع مددجویان کهریزک است، درخواست خود را چنین مطرح کرد: «از طلاب مخلص و ایثارگر خواهش می‌کنم، همت علوی خود را صرف عزیزان هموطن ساکن در کهریزک کنند. همچنین علاوه بر طلاب جهادی، بهتر است، همه هموطنان، اعم از زن و مرد و پیر و جوان به یاد این فراموش‌شدگان باشند و برای پرستاری از آنها، هر اقدامی که در توان دارند؛ انجام دهند.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
عملیات وعده صادق غرورآفرین و مقتدرانه بود
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
اقدامات سپاه مایه سربلندی ملت ایران شده است
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴