تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۱۷۲۳۵
نسخه خطی «صحیفه سجادیه» همزمان با ولادت امام سجاد(ع) به صورت مجازی و توسط موزه ملی ایران رونمایی شد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، این نسخه‌ خطی باقی‌مانده از سده ۱۱ هجری و باقی‌مانده از دوره صفویه به شماره ۲۰۳۴۸ در تالار صفوی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی در معرض نمایش است.
نسخه‌ی خطی «صحیفه سجادیه» به خط نسخ با ۲۱۷ صفحه و ۱۵سطر در صفحه، صفحات دارای جدول مذهب، زمینه متن زرافشان است. موضوع هر دعا در ابتدای دعا به قلم شنگرف نوشته شده و اسم کاتب و تاریخ کتابت محو شده ولی تا اندازه‌ای قابل خواندن است.
مهدیقلی بن علیقلی قرچغای خان (؟) جلد از بیرون مرغش و از درون قرمز رنگ است.»

جام چهل کلید برنجی از دوره صفوی
جام چهل کلید برنجی برای حضرت ابوالفضل العباس(ع)
موزه ملی ایران همچنین برای ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز روز یک‌شنبه ۱۰ فروردین، تصویری از «جام چهل کلید برنجی» باقی مانده از سده ۱۱ هجری (۱۰۳۹ قمری) در دوره‌ی صفوی را منتشر کرد.
این اثر که به شماره۸۵۴۰ در تالار صفوی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران در معرض نمایش است، با پنجه دست در میان، مظهر حضرت ابوالفضل العباس (ع) در فرهنگ و هنر ایران است.
این جام با لبه کوتاه به خارج برگشته و پایه مدور کوتاه، بدنه‌ی آن کروی محدب است که در مرکزش برآمدگی دایره شکلی وجود دارد. تمام تزیینات داخل و خارج ظرف شامل کتیبه‌هایی مختلف است که به خط نستعلیق، ثلث و نسخ نوشته شده و همچنین در سطح خارجی آن صور دوازده‌گانه فلکی در داخل ستاره هشت گوش کنده شده، همچنین در کف پایه کتیبه به خط نستعلیق نوشته شده است. در داخل جام، نوشته‌ای در داخل نقوش به طرح ترنج کنده شده است و در کف آن نقش شش صورت فلکی نیز وجود دارد.
در مرکز دایره بر آمده وسط نقش زحل با دست‌های متعدد، در هر یک شیی وجود دارد که کنده شده است.
کتیبه‌ها نیز شامل سوره فاتحه، الکافرون، الاخلاص، الفلق، الناس، نصر، آیات ۲۵۵ تا ۳۵۷ سوره بقره (آیت الکرسی) ادعیه از جمله دعای نادعلی، صلوات بر ائمه معصومین (ع) و در کف خارجی (پایه) عبارت‌های "آمرزیده باد که به فاتحه فراموش نکنند/والله اعلم بالصواب/ابتدا شد در الاول ماه رمضان المبارک سنه ۱۰۳۹ و تمام شد در دهم ماه ذوالحجه سنه ۱۰۰ آمده است.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴