کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کمک تغذیه‌ای ضدکرونایی به اقشار آسیب‌پذیر

11 فروردين 1399 ساعت 15:10

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از برنامه‌ریزی برای کمک معیشتی برای اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین جامعه در روزهای کرونایی خبر داد و گفت: وزارت بهداشت خانواده‌هایی که دچار سوءتغذیه هستند را شناسایی و آنان را به سازمان‌های حمایتی معرفی می‌کند تا سبد غذایی مناسب را برایشان تامین کنند سپس این سبد غذایی از سوی کارکنان بهداشتی توزیع می‌شود.



به گزارش بلاغ،  دکتر زهرا عبداللهی امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: این روزها که با شیوع بیماری کووید۱۹ مواجهیم، ‌توجه به نوع تغذیه و مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، به تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند. نکته مهمی که باید در تغذیه رعایت شود این است که مجموعه‌ای از مواد مغذی شامل ویتامین‌ها، املاح معدنی و... مصرف شود. وقتی این مواد مغذی با انواع مختلف مواد غذایی مصرف شود و اصل تعادل و تنوع در تغذیه رعایت شود، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: در این شرایط بر مصرف یک نوع ماده غذایی یا مغذی خاص توصیه نمی‌شود بلکه مجموعه‌ای از مواد غذایی و مغذی باید مصرف شوند مانند انواع سبزیجات، میوه‌ها، منابع پروتئینی مانند شیر، گوشت،‌تخم‌مرغ  و... که باید به میزان کافی مصرف شوند تا سیستم ایمنی تقویت ‌شود که نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد.
وی افزود: انواع ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین A در تمام سبزی‌ها و میوه‌ها وجود دارد،مصرف شود. بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A است و هر نوع  سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی و قرمز مانند هویج، کدو حلوایی و... منبع تامین ویتامین A هستند. مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات که در دسترس هستند، روزانه به صورت سالاد، سبزی و میوه این ریزمغذی‌ها را تامین می‌کند. توصیه اصلی رعایت تعادل و تنوع و استفاده از تمام گروه‌های مواد غذایی است.

مکمل‌یاری گروه‌های خاص ادامه یابد

عبداللهی ادامه داد: مکمل‌هایی را برخی گروه‌های خاص مانند زنان باردار و کودکان زیر دو سال باید مصرف کنند. برنامه مکمل‌یاری باید همچنان بر اساس بخشنامه‌های وزارت بهداشت ادامه داشته باشد. ارائه قطره A و D و قطره آهن در کودکان زیر دو سال مطابق با بخشنامه‌های وزارت بهداشت همچنان ادامه می‌یابد. برای زنان باردار و شیرده هم باید مطابق با برنامه‌های روتین باشد و قرص آهن و اسیدفولیک ارائه شود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت مکمل‌یاری ویتامین دی است که همه گروه‌های سنی از ۱۲ سال به بالا باید ماهانه یک پِرل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی مصرف کنند.  برای کودکان دو تا ۱۲ ساله هر دو ماه یک پرل ویتامین دی ۵۰ هزا ر واحدی را داریم. به غیر از این مصرف هیچ مکمل دیگری را توصیه نمی‌کنیم. مردم سعی کنند از طریق مصرف تمام گروه‌های مواد غذایی تغذیه کنند.
وی تاکید کرد: کسانی که به بیماری مبتلا شدند یا دوران نقاهت را می‌گذرانند حتما مایعات، نوشیدنی‌های گرم مانند شیر گرم، چای کم‌رنگ و... غذاهای آبکی مانند سوپ مصرف کنند. در این دوران توصیه می‌شود که فست‌فودها و غذاهای سرخ‌شده که هضم‌شان سنگین است را مصرف نکنند.

تدوین پروتکل تغذیه‌ای برای بیمارانِ بستری در بیمارستان‌ها

عبداللهی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه تغذیه‌ای برای مردم در بیمارستان‌ها در روزهای کرونایی گفت: در بیمارستان‌ها پروتکل‌های تغذیه‌ای برای بیماران اعم از مبتلا به کرونا یا بیماران سرپایی تهیه شده که کارشناسان تغذیه در بیمارستان‌ها مطابق با این راهنماها، برنامه غذایی بیماران را مورد توجه قرار می‌دهند.
وی افزود: نکته مورد توجه این است که در شرایط فعلی که بحران بیماری کرونا را داریم و ممکن است از نظر امنیت غذایی به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر و کم‌درآمد،‌ مسائلی ایجاد شود، وزارت بهداشت برنامه حمایت تغذیه‌ای از اقشار آسیب‌پذیر را دنبال می‌کند که مکاتباتی با رییس جمهوری و هیات دولت انجام شده است تا اقشار آسیب‌پذیر را مورد حمایت قرار دهیم که یا به صورت کمک‌های معیشتی و یارانه نقدی و یا به‌صورت توزیع سبدهای غذایی مطرح است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: با سازمان‌های حمایتی نیز برای حمایت از زنان باردار دچار سوءتغذیه و یا خانواده‌هایی که کودکان زیر پنج سال دچار سوءتغذیه دارند،‌ هماهنگی انجام شده است. این هماهنگی‌ها را با کمیته امداد،‌ بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی انجام داده‌ایم تا این گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مورد حمایت قرار گیرد که البته از گذشته وجود داشته اما اکنون با دقت بیشتر انجام می‌شود.

مواد غذایی مضر در شرایط شیوع کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره مواد غذایی مضر برای کرونایی‌ها ‌گفت: توصیه می‌شود که مصرف بیرون از خانه غذا باید کاهش یابد و با دقت انجام شود. اصولا فست‌فودها و غذاهای پرچرب، پر ادویه،‌سرخ‌شده و... که هضم‌شان سنگین است مناسب نیستند. بهتر است غذاها به روش‌هایی مانند آب‌پز، بخارپز یا تنوری  تهیه شوند. مصرف زیاد غذاهای شیرین، شور و نمک توصیه نمی‌شود زیرا می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند. رعایت یک برنامه غذایی سالم و اجتناب از مصرف فست‌فودها، اجتناب از مصرف غذاهای فله‌ای و باز در خارج از خانه باید مورد توجه قرار گیرد.

ترویج مصرف تخم‌ مرغ؛ سیاست وزارت بهداشت

وی در پاسخ به سوالی درباره ترویج مصرف تخم‌مرغ گفت: یکی از سیاست‌های ما ترویج مصرف تخم‌مرغ است زیرا تخم‌مرغ یک منبع بسیار خوب پروتئین است و می‌تواند جایگزین گوشت باشد. طبق توصیه سازمان‌های بین‌المللی که اعلام می‌کنند همه افراد سالم می‌توانند روزانه یک تخم‌مرغ مصرف کنند، ما به دنبال ترویج آن هستیم. طبعا یکی از اولویت‌ها این است که تخم‌مرغ به‌صورت بهداشتی توزیع و عرضه شود و به دست مصرف‌کننده برسد و در هماهنگی کامل با سازمان دامپزشکی هستیم و با عضویت در کمیته کشوری که برای ترویج مصرف تخم‌مرغ وجود دارد، همکاری نزدیکی داریم. باید این اتفاق بیفتد که تخم‌مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی مناسب بتواند در سبد غذایی مردم قرار گیرد.
 


کد مطلب: 417231

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/417231/کمک-تغذیه-ای-ضدکرونایی-اقشار-آسیب-پذیر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com