تاریخ انتشارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۱۷۰۵۰
شرکت های دانش بنیان که در سال گذشته با تولید محصولات ایرانی و فروش آن توانستند رونق تولید را به منصه ظهور برسانند، امسال در راستای جهش تولید برای تزریق شیرینی علم در زندگی گام برمی‌دارند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به فرمایش مقام معظم رهبری از «رونق تولید» در سال ۹۸ به «جهش تولید» در سال ۹۹ رسیدیم و قطعا با نامگذاری سال به عنوان جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری باید تولیدمان بیش از پیش فعال شود و طبیعتا باید از نظر کمیت و کیفیت به جایی برسد که برای تأمین نیاز جامعه به کالای خارجی نیازی نباشد.
البته کمتر کسی است که درباره رونق تولید کالای ایرانی در سال گذشته حرفی خلاف آنچه رخ داد داشته باشد و بیشتر افراد این رونق را باور دارند، اما حالا وظیفه سنگین تر است و باید تولیدی که رونق داده ایم را با جهش بیشتری به نتیجه برسانیم.
بسیاری از افراد بر این باورند که برای رونق تولید، شرکت‌های دانش بنیان کم نگذاشتند و اگر نگوییم پایه اصلی این رونق بودند قطعا می توان این شرکت ها را به عنوان یکی از پایه های اصلی نام برد.
حالا برای جهش تولید هم یکی از مجموعه‌هایی که بر روی آن حساب می شود همین دانش بنیان ها هستند.

دانش بنیان هایی که به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در سال‌گذشته  توانستند بیش از ۳۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم به ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رده‌های کارشناسی ارشد و دکتری  داشته باشند و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی و گردش مالی این شرکت ها بوده است.
البته در تلاش و نتیجه بخشی کار تولید شرکت های دانش بنیان شکی نیست اما می خواهیم بدانیم این تولید چقدر در راستای رفع نیازهای مردم بوده است، چرا که به عقیده بسیاری از کارشناسان این مساله مهم است که ما نیاز جامعه را بشناسیم و بر مبنای آن محصول تولید کنیم.
* تزریق شیرینی علم در جامعه
در این رابطه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر این عقیده است که باید از ظرفیت فوق العاده نیروی انسانی کشور برای رفع نیازهای زندگی روزمره مردم استفاده کنیم تا جایی که مردم شیرینی توسعه علومی چون نانو و بایو را در زندگی روزمره خودشان شاهد باشند.
وی البته معتقد است که این امر تا حدودی اتفاق افتاده و برنامه ریزی ها بر آن است که این روند توسعه یافته و مردم لذت بیشتری از وجود فناوری های ایرانی در زندگی روزمره خود ببرند، ستاری می گوید: در ۱۰ سال گذشته ایران توانسته  از رتبه ۳۴ تولید کننده علم در جهان به رتبه ۱۶ دست پیدا کند و این در حالی است که ایران در رشته هایی مانند علم نانو با دارا بودن رتبه ۴ در جهان پیشتاز است.
به گفته ستاری، در حال حاضر ما بهترین اکوسیستم استارتاپی منطقه را ایجاد کرده‌ و توانسته‌ایم به نقطه ای برسیم که فعالان این عرصه بتوانند با ایده‌های نوی خود زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهند.

وی با اشاره به  آینده‌ای روشن، گفت: ما در ایران نیازمند یک محیط کسب و کار نو  هستیم تا موجب رویش ایده‌های نو شود، قدمی که تا امروز به خوبی در آن پیش رفته‌ایم.
در همین زمینه، محمد صاحبکار رئیس مرکز شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از موج ورود توانمندی های علمی و پژوهشی به زندگی روزمره مردم و کف جامعه ابراز رضایت کرده و می گوید: با تشکیل شرکت های دانش بنیان موجی شکل گرفته که پژوهش ها به علم نافع تبدیل و در سطح جامعه نمایان شوند.
* لمس حضور دانش بنیان ها در زندگی مردم
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مساله حضور تولیدات دانش بنیان در زندگی روزمره مردم را با ذکر مثالی بیان می کند و می گوید: به طور مثال در حوزه فناوری ، حضور دانش بنیان در زندگی روزمره، برای مردم عینی تر شده به طوریکه مردم به طور روزمره از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می کنند و این مساله همان ورود استارتاپ ها به زندگی مردم است.
وی با بیان اینکه قطعا امسال که به نام جهش تولید نامگذاری شده، مردم حضور استارت‌آپ ها را بیشتر در امور زندگی‌شان لمس می کنند، می گوید:
در حال حاضر استارت‌آپ‌های ما بجز حمل و نقل در حوزه های مختلف مانند هواشناسی، کشاورزی، هوافضا و غیره فعال هستند و کارایی خوبی هم دارند
اکوسیستم نوآوری و فناوری بدون اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و بدون حمایت مردم ایستاده نمی‌‌ماند، اجرای یک استارت‌آپ با شکست‌های بسیاری همراه است اما با پشتکار و اراده می‌توان در آن موفق بود و گره ای از مشکلات جامعه باز کرد.
به عقیده کرمی، جهش تولید باید به گونه ای پیش رود که هر خانواده‌ به جز استفاده از محصولات استارت‌آپی نیازی را شناسایی کرده و برای حل آن ایده ارائه دهند یعنی هر خانواده یک استارتاپ شود و برای رفع نیازهای مردم بکوشد.
در این زمینه، علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز می گوید: شرکت‌های دانش‌بنیان و پارکهای علم و فناوری فعال کشور باید به سمت تأمین اولویت‌ها و رفع نیازهای مردم بروند و فعالیت خود را در این زمینه‌ها متمرکز کنند که به عقیده وی، این کار تا حدودی صورت گرفته و باید بیشتر شود.
سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو نیز در این رابطه می گوید: معتقدیم که اگر بخواهیم نانو فناوری در زندگی روزمره مردم وارد شود و کیفیت زندگی آنها را ارتقاء دهد باید بتوانیم نانو فناوری را در محصولات صنعتی مرسوم وارد کنیم، وی او می گوید: شرکت‌های دانش‌بنیان از دل دانشگاه‌ها بیرون آمده‌اند از این رو می‌توانند حلقه واسط بین صنعت و دانشگاه باشند. صنعت باید برای رفع نیاز خود به این شرکت ها مراجعه کند.
به گزارش فارس، نقش شرکت های دانش بنیان در ارتقای کیفیت زندگی روزمره مردم بخصوص در برخی حوزه ها مانند فناوری اطلاعات و نانوفناوری قابل انکار نیست، آنچه مسلم است امسال در سال جهش تولید خانواده به مراتب بیشتر اخباری از محصولات دانش بنیان ها و استارت آپ ها می شنوند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما