کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیه سال ۹۹ اعلام شد + جزئیات کامل و مبلغ دیه

7 فروردين 1399 ساعت 8:50

همانطور که می‌دانید مبلغ دیه هر سال تغییر می‌کند و این تغییر توسط قوه قضاییه تعیین و اعلام می‌شود.



به گزارش بلاغ، بنابر اعلام ازکی، دیه سال ۱۳۹۹ هم در روزهای آخر اسفند ۹۸ توسط غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه و در یک نشست خبری اعلام شد که در ادامه توضیحات کامل آن را ارائه خواهیم کرد.
دیه سال ۹۹ چقدر است؟
طبق اعلام قوه قضاییه، دیه ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش ۲۰ درصدی داشته است. به این معنی که دیه ماه‌های عادی ۳۳۰ میلیون تومان و دیه ماه‌های حرام ۴۴۰ میلیون تومان خواهد بود و این تغییرات از اول فروردین ۹۹ اجرایی خواهد شد.
بنابراین مبلغ دیه در ماه‌های غیرحرام سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۶۰ میلیون تومان و این مقدار در ماه‌های حرام سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.
ماه‌های حرام چه ماه‌هایی هستند؟
منظور از ماه‌های حرام، چهار ماه قمری محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه است که میزان دیه در این ماه‌ها یک سوم بیشتر از دیه ماه‌های عادی و در سال ۹۹ معادل ۴۴۰ میلیون تومان خواهد بود.
همچنین مبلغ دیه در بیمه شخص ثالث برای زن و مرد و ادیان مختلف یکسان است.
افزایش دیه و تأثیرات آن بر بیمه شخص ثالث
یکی از مواردی که با افزایش مبلغ دیه تحت تأثیر قرار می‌گیرد، نرخ بیمه شخص ثالث و میزان تعهدات آن است. حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۲.۵ درصد مبلغ دیه در ماه حرام است و در سال ۹۹ این حداقل تعهدات ۱۱ میلیون خواهد بود.
تعهدات جانی بیمه شخص ثالث هم که معادل دیه ماه حرام است، با افزایش دیه تغییر پیدا می‌کند.
همچنین افزایش دیه باعث افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۹۹ خواهد شد. به محض ابلاغ نرخ جدید، در مورد جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
الحاقیه بیمه شخص ثالث
در گذشته با افزایش میزان دیه، بیمه‌گذاران موظف به دریافت الحاقیه بودند تا با افزایش سقف تعهدات بیمه‌نامه خود، برای دریافت خسارت با مشکلی رو به رو نشوند. اما از سال ۹۶ و بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، دیگر نیازی به دریافت الحاقیه نیست و مابه‌التفاوت مبلغ دیه توسط صندوق خسارت بدنی پرداخت می‌شود.
در واقع با افزایش دیه، سقف تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث به صورت خودکار افزایش پیدا می‌کند. پس با افزایش دیه سال ۹۹ هم نگران دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث خود نباشید.
خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث از ازکی
اگر در سال ۱۳۹۹ به خرید بیمه شخص ثالث یا دریافت مشاوره در مورد آن نیاز داشتید، می‌توانید به سایت azki.com مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۵۴۸۶۴ تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی کارشناسان ازکی استفاده کنید. مقایسه و خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها و از تمامی شرکت‌های بیمه مثل بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه سامان، بیمه پارسیان، بیمه دانا و ... در سایت ازکی امکان پذیر است.
 


کد مطلب: 416894

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/416894/دیه-سال-۹۹-اعلام-جزئیات-کامل-مبلغ

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com