تاریخ انتشارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۴۱۶۸۷۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه بیش از 70 درصد از پرندگان، از زیست‌گاه‌های استان به سمت مقاصدشان کوچ کرده‌اند؛ گفت: نزدیک به 40 هزار پرنده بر اثر سم بوتولیسم، جان خود را از دست داده‌اند.
۰
plusresetminus
کوچ 70 درصد از پرندگان زمستان‌گذران از زیست‌های مازندران/"بوتولیسم" 40 هزار پرنده را به کام مرگ کشاند!
حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت پرندگان زمستان‌گذران در تالاب‌ها و زیست‌گاه‌های استان اظهار کرد: خوشبختانه از 21 اسفندماه سال گذشته تاکنون، تلفاتی نداشتیم و روند مرگ و میر پرندگان در تالاب میانکاله متوقف شد.

وی افزود: پرندگان زمستان گذران نیز چند هفته‌ای است که مهاجرت خودشان را جهت جوجه‌آوری به مناطق مطلوب جغرافیایی آغاز کردند و در حال حاضر نیز بیش از 70 درصد از پرندگان، از زیست‌گاه‌های استان به سمت مقاصدشان کوچ کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: 30 درصد باقیمانده نیز در وضعیت آماده به پرواز قرار دارند که در آینده‌ نزدیک، استان را ترک خواهند کرد.

ابراهیمی بیان کرد: خوشبختانه طی دو هفته اخیر، هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان در زیست‌گاه‌های استان بر اثر سم بوتولیسم مشاهده نشد.

وی در خصوص میزان تلفات پرندگان در استان به دلیل مسمومیت عنوان کرد: نزدیک به 40 هزار پرنده بر اثر سم بوتولیسم، جان خود را از دست دادند که جمع آوری و دفن بهداشتی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: قطعا علت مرگ و میر این پرندگان سم طبیعی بوتولیسم است اما ما پیگیر موضوع اظهارات برخی شکارچیان در فضای مجازی نیز هستیم و بررسی‌ها ادامه دارد.

ابراهیمی با ابراز امیدواری از اینکه دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در استان نباشیم؛ متذکر شد: با کمک و مشارکت دامپزشکی کشور، پیگیر بحث‌های کارشناسی برای جلوگیری از وقوع دوباره در سایر زیست‌گاه‌ها و همچنین پیشگیری از تکرار مجدد در تالاب میانکاله هستیم.

وی تصریح کرد: روزانه حدود 40 نفر از نیروهای محیط زیست برای جلوگیری از گسترش مسمومیت ها به سایر پرندگان و آسیب زدن به محیط زیست، کار پایش لاشه پرندگان مهاجر را در تالاب انجام می‌دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در بخش دیگری گفت: بازدید از کلیه پناهگاههای حیات وحش استان مازندران اعم ازدشت ناز، سمسکنده و میانکاله تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان مازندران جهت حفظ سلامت مردم،  بازدید از پناهگاههای حیات وحش دشت ناز در میاندورود، سمسکنده در ساری و میانکاله در بهشهر، تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

ابراهیمی گفت: از هموطنان تقاضا می شود جهت حفظ سلامت خود، از مراجعه به پناهگاهای حیات وحش استان مازندران مخصوصاً در روز 13 فروردین(روز طبیعت) خودداری کرده و با در خانه ماندن به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴