تاریخ انتشارسه شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۱۶۷۷۱
در جنگ جهانی اول تمام رقابت‌های ورزشی لغو شد و تنها مسابقات فوتبال برگزار می‌شد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از آس، بریتانیا یکی از نخستین قدرت‌ها بود که وارد جنگ جهانی اول شد و  به عضو اصلی جبهه متفقین تبدیل شد و مردمانش را برای مبارزه با دشمن راهی جنگ کرد. 
در چنین شرایطی اروپا مجبور شد تمام رقابت‌های ورزشی کشورهای درگیر را تعلیق کند. همه مسابقات از جمله بازی‌های المپیک، تنیس ویمبلدون، تور دو فرانس و ... لغو شد اما برای فوتبال بریتانیا دیرتر این اتقاق افتاد چون حکومت می‌خواست روحیه بالای مردم حفظ شود. درست است که چهار دوره بعدی برگزار نشد اما فصل ۱۵-۱۹۱۴ به طور کامل انجام شد و با قهرمانی اورتون پایان رسید. همچنین تاتنهام سقوط کرد و شفیلد یونایتد فاتح اف ای کاپ شد.
فوتبالیست‌ها مجبور به حضور در جنگ نبودند. این در حالی بود که به خاطر سن و وضعیت جسمانی برای این کار ایده‌آل بودند. مردان جوان بریتانیایی یا راهی جنگ می‌شدند یا به یک باشگاه می‌پیوستند. مردم نسبت به این موضوع به شدت اعتراض داشتند و از آن انتقاد می‌کردند.
یکی از سربازهایی که در فرانسه مشغول خدمت بود مطلبی را در یک نشریه انگلیسی منتشر کرد و از شرایط موجود شکایت کرد. او از پادشاه جورج پنجم درخواست کرد که امتیاز فدراسیون را لغو کند. آرتور کانن دویل که به خاطر خلق شخصیت شرلوک هولمز نامش در تاریخ جاودانه شد در جوانی از دروازه تیم پورتموث حفاظت می‌کرد. او نیز چنین تفکری داشت و با اظهاراتش تمام کسانی را که به بهانه ورزش، از رفتن به جنگ خودداری می‌کردند خجالت‌زده کرد. او گفت: "پیش از این زمان برای فوتبال بازی کردن، تجارت و زندگی روزانه وجود داشت اما اکنون تنها زمان جنگ است. اگر بازیکنی در پاهایش قدرت فوتبال بازی کردن دارد باید در میدان جنگ بدود."
برای اغلب فوتبالیست‌ها چاره‌ای نماند و مجبور شدند فراخوان ارتش را بپذیرند و برخی از آنها در پایان نشان افتخار گرفتند. یکان‌های ۱۷ و ۲۳ گردان میدل با عنوان یکان فوتبال شناخته می‌شدند. آنها گروهی از سربازان روی فرم بودند که اغلب فوتبالیست بودند. بازیکنان می‌توانستند شنبه‌ها در لیگ بازی کنند. با این حال ارتش خرج رفت و آمدشان را نمی‌داد و باشگاه‌ها باید هزینه می کردند. داوران و سرمربی‌ها را هم باید به این فهرست اضافه کرد. 
فوتبال حتی در میدان جنگ هم طرفدار داشت. داستان سربازهای آلمانی و بریتانیایی در کریسمس ۱۹۱۴ مشهور است. آنها جنگ را متوقف کردند تا در کنار هم آواز بخوانند، نوشیدنی‌ها و سیگارهای خود را تقسیم کردند و با هم فوتبال بازی کردند (این مسابقه تا جایی ادامه داشت که به گوش فرماندهان دو جبهه رسید). علاوه بر این داستان جالبی وجود دارد که افسر بریتانیا، ویلفرد نویل تصمیم گرفت برای اعلام آغاز حمله از شوت زدن به توپ استفاده کند. 
فدراسیون‌های بریتانیایی چند سال فیفا را به خاطر رسمیت دادن به کشورهای قدرت مرکز ترک کردند. در آن دوران، فیفا به دلیل مرگ دنیل برلی وولفال (رییس سازمان) در سال ۱۹۱۸ روزهای سختی را سپری می‌کرد.
در لیگ برتر انگلیس در هفته‌ نزدیک به یازدهم نوامبر یاد و خاطره سربازان جانباخته در جنگ گرامی داشته می‌شود و به همین خاطر روی پیراهن همه اعضای تیم‌ها نشان قرمز رنگی دیده می‌شود. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰