تاریخ انتشاريکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۴۱۶۶۵۸
مازندرانی ها در این دوران نوروز با تبعیت از توصیه های بهداشتی مبنی بر عدم دید و بازدید ، از این شیرینی ها ضمن تزیین سفره هفت سین به عنوان خوراکی های عصرانه و یا شب چره ها برای شبانگاه خود استفاده می کنند.
۰
plusresetminus
سرگرم کردن اعضای خانواده با تغذیه سنتی/روزهای کرونایی بازگشت به سنت‌هاست
به گزارش بلاغ، در همان ابتدا ، توصیه های بهداشتی و پزشکی حول این محور قرار داشت که مردم  ماندن در خانه را به عنوان اصلی ترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا و شیوع به کرونا مورد توجه قرار بدهند .در ابتدا خود قرنطینه برای خیلی از مردم شیوه ای سخت و دشوار به نظر می رسید چرا که ماندن در خانه و دغدغه این که چگونه می توان برای ساعت ها اعضای خانواده بویژه کودکان ، نوجوانان و جوانان را در خانه سرگرم کرد ، به یک چالش برای افراد تبدیل شد .

اما حفظ جان و سلامت خود و خانواده باعث شد تا خیلی زود افراد شیوه های زندگی متداول خود را تغییر بدهند که از آن جمله بانوان مازندران بودند که به سرعت خود را به شیوه جدید زندگی خود در دوران کرونا وفق دادند و همراه با تطابق زندگی با شرایط موجود انجام کارهایی را سرلوحه برنامه های روزمره خود قرار داده اند که از این طریق حضور اعضای خانواده خود را در مراکز خرید کاهش و یا کلا حذف کردند .

آنان با در اختیار داشتن مواد اولیه پخت انواع غذاهای سنتی و شیرینی ها شامل برنج ، گردو و شکر قرمز در خانه ها ، شیرینی جات مازندرانی نظیر بهاردونه ، سیوحلوا و پشتیزیک را پخت می کنند .

این کار ضمن اینکه از تردد اعضای خانواده برای خرید شیرینی در قنادی ها کاسته است به نوعی در قطع زنجیره بیماری کرونا تاثیردارد باعث شده تا محصولات بدون دغدغه از آلوده بودن به کرونا در خانه های مازندران رونق بگیرد .

مازندرانی ها در این دوران نوروز با تبعیت از توصیه های بهداشتی مبنی بر عدم دید و بازدید ، از این شیرینی ها ضمن تزیین سفره هفت سین به عنوان خوراکی های عصرانه و یا شب چره ها برای شبانگاه خود استفاده می کنند .

بانوان مازندران در دوران خانه نشینی کرونایی از این فرصت برای برای مقابله با کرونا استفاده کردند و در فضاهای مجازی خانوادگی و فامیلی که در آن عضو هستند اطلاعات مربوط به تهیه این نوع شیرینی ها و دیگر تنقلات را ارائه می کنند .

زینب بانوی ۲۰ ساله قائمشهری از جمله افرادی است که برای پخت شیرینی حلوا سیو(حلوا سیاه ) از طریق فضای مجازی توانست با شیوه پخت این شیرینی آشنا شود و از آن برای تزئین سفره هفت سین خود استفاده بکند . وی گفت : از اول اسفند و با توجه به توصیه ماندن در خانه سعی کردم از این فرصت برای سلامت خانواده ام استفاده بکنم که در گیر و دار این تفکر برحسب اتفاق در کانال تلگرام خانواده همسرم ، خانم های گروه دست به ارسال شیوه پخت شیرینی ها سنتی زدند .

وی ادامه داد : در حالی که همیشه از مادرم و بزرگترها می شنیدم که شیرینی سفره هفت سین را روزهای قبل نوروز در خانه درست می کردند ، برایم جالب بود که این روزهای کرونایی فرصتی را ایجاد کرد که از همین طریق شیرینی سنتی درست کنم . این باعث شد تا دیگر برای خرید شیرینی به قنادی نرویم که بنا به توصیه های بهداشتی در خانه ماندن و تردد نکردن را بدینگونه بیشتر جدی گرفتیم و اعمال کردیم.

وی از اینکه سفره هفت سین امسال خانه اش با شیرینی های سنتی مازندران تزئین شده ابراز خرسندی کرد و گفت : هر چند این روزها دیدو بازدید های عید نداریم اما این شیرینی های خانگی باعث می شود تا نیاز به رفت و آمد خارج از خانه برای خرید و تهیه شیرینی نکنیم و مصارف مورد نیاز اعضای خانواده ام را از این طریق تامین کردم .
استفاده از داشتهها

مونا ، دیگر بانوی مازندرانی است که گفت : توصیه های بهداشتی و پزشکی مبنی بر عدم خرید محصولات فله ای باعث شد که نوروز امسال به سراغ خرید تنقلات نرویم و برای چاره اندیشی تهیه تنقلات این ایام به دنبال جایگزین بودم و وقتی استفاده کدو حلوایی برای کرونا مفید اعلام شد پس از خالی کردن کدوها برای پختن آش و کَئی پته (یک نوع غذای مازندرانی که آب پز کردن کدو است ) تخم های کدو را روی شوفاژ خشک می کنم و بعد با آب و نمک روی گاز تفت می دهم .

این بانو که این نوع پخت و آماده کردن تنقلات را شیوه قدیمی بجا مانده از مادربزرگ خود اعلام کرد ، ادامه داد : از این شیوه آماده کردن وسایل پذیرایی و سفره آرایی هفت سین خوشحالم چرا که با این کار توانستم خانواده ام را در مقابل محصولات فله ای همچون آجیل که خطر انتقال ویروس کرونا از این طریق وجود دارد مصون بکنم .

مورخ و پژوهشگر تاریخ مازندران گفت : مازندرانی ها پیش از رواج شیوه زندگی امروزی از امکاناتی که در اختیار داشتند برای تهیه محصولات غذایی خود استفاده می کرد.

علی رمضانی با اشاره به اینکه ۳۰ نوع شیرینی سنتی مخصوص مازندران وجود دارد ، افزود :  بهاردونه ، پشتزیک و کماج تعدادی از این شیرینی ها است که نوروز بیشترین زمان تهیه و مصرف آنها در زمان های نه چندان دور بود . این شیرینی ها از داشته های موجود مازندران همچون برنج ، کنجد و گردو تهیه می شود .

به گفته این پژوهشگر تاریخ مازندران طی سالها و با تغییر سبک زندگی و دور شدن بانوان از وظایف خانه داری ، شیرینی مناسبت ها از جمله نوروز از قنادی ها تامین می شد و شیرینی های سنتی برای خیلی از افراد جامعه بویژه جوانان ناشناخته ماند ، اما بروز کرونا و در خانه ماندن بانوان و تلاش آنها برای حفظ سلامتی اعضای خانواده هایشان آنها را به سمت پخت شیرینی های سنتی مازندران کشاند و سفره های هفت سین امسال با نوروز سالهای دیگر تفاوت دارد .

به گفته رمضانی مردم مازندران به تبعیت توصیه های بهداشتی از دید و بازدید نوروزی پرهیز کردند اما این شیرینی های سنتی به همراه تنقلات خانگی به عنوان تغذیه و شب چره های مردم استان در این دوران مورد استفاده قرار می گیرد .

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما