تاریخ انتشارشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۴۱۶۶۵۳
کور مینا ملک مینا از بازی‌های محلی و بومی مازندرانی که قدمت دیرینه دارد این روزها سرگرمی خوبی برای در خانه ماندن است.
۰
plusresetminus
بازی مازندرانی‌ها برای در خانه ماندن
به گزارش بلاغ، در کشور پهناور ایران که از تنوع اقلیمی و قوم و قبیله‌ای خاصی برخوردار است، انواع بازی و سرگرمی رواج داشته و دارد. 
این بازی‌ها در مراسم عروسی، قبل و بعد از آغاز کاشت و برداشت محصولات کشاورزی، شب نشینی‌ها و غیره، اجرا می‌شود، استان مازندران را با قدمت دیرینه‌اش می‌شناسند، دارای فرهنگ کهن و ماندگار که قدمت آن به بیش از ۳ هزار سال بر می‌گردد.

استانی که در هر ماهی از سال با برگزاری آئین‌های مذهبی و سنتی زبانزد خاص کشور قرار گرفته و آئین‌هایی که اکنون با گذشت سال‌های سال حفظ مانده است اگر چه نیاز به ثبت ملی  به منظور ماندگاری همیشگی آن‌ها است.

در اجرای این آئین‌ها، بازی‌های بومی و محلی است که در جایگاه فرهنگ عامیانه و فولکلور مردم این استان قرار گرفت.

این روزها با توجه به شیوع یک مهمان ناخوانده به نام کرونا ویروس و تأکیدات وزارت بهداشت " بر خانه ماندن " می‌توان برای سرگرمی خود در منزل به اجرای برخی از این بازی‌های بومی و محلی پرداخت.

بازی‌هایی که می‌تواند باعث تقویت هوش ذهنی کودکان نیز شود، یکی از این بازی ها " کور مینا ملک مینا " است، نحوه بازی به این گونه است که هدف آن سرگرمی بوده و بیشتر توسط دختران و زنان اجرا می‌شود. 

این بازی را می‌توان در منزل یا حیاط منزل اجرا کرد. یکی از بازیکنان نام شیء یا کسی را در ذهن خود انتخاب کرده و از بازیکن مقابل می‌پرسد: "کور مینا ملک مینا" مه رِه بنما، ته ره بنما ! بازیکن مقابل می‌گوید:‌ چه بنما؟

در ادامه فردی که سؤال می‌کند می‌گوید: مره بنما اته آغوز (گردو) بازیکن مقابل باید در محوطه‌ای که بازی آن‌جا انجام میگیرد، گردو را پیدا کند (البته با حرکت چشم و جست و جو از دور).

این بازی بازنده‌ای ندارد و آنقدر ادامه دارد تا فرد مقابل نام شیء دیگری به ذهنش نرسد.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴