کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لزوم برخورد با افرادی که در برابر کرونا "دیگرمراقبتی" را رعایت نمی‌کنند

3 فروردين 1399 ساعت 15:40

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر، گفت: سیر ویروس در جامعه دوره‌ای دارد و به تدریج قطع خواهد داشت البته به شرطی که مردم به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کنند. البته این روند قرار نیست یک روزه یا دو روزه میسر شود و نیازمند صبر و همکاری طولانی مدت تری است.



به گزارش بلاغ، دکتر حمیدرضا ادراکی در گفت‌وگو ، با اشاره به اینکه قطع زنجیره هر بیماری اپیدمیکی نیازمند خودمراقبتی و دیگر مراقبتی است،‌ گفت: در این راستا باید به محیط اجتماعی پیرامون خود دقت کافی داشته باشیم. خود مراقبتی همان موضوعی است که این روزها رسانه‌ها و.... بر روی آن مانور می‌دهند. شستن دست‌ها،‌ استفاده از ماسک و دستکش، قرقره آب نمک، ضدعفونی کردن وسایل شخصی و... همگی از موارد خود مراقبتی است. اما موضوع دیگر "دیگر مراقبتی" است به این معنا که برای جلوگیری از بروز بیماری بین دو شخص و یا شخص و جامعه نکات اجتماعی را رعایت کنیم به عنوان مثال حفظ فاصله بین افراد هنگام صحبت است.
وی با تاکید بر اینکه پایبندی به پویش ماندن در خانه بسیار مهم است،‌ تصریح کرد: این تصور غلط است که تنها منظور ما عدم مسافرت رفتن است بلکه هر با خروج از چهارچوب منزل می‌تواند زنجیره اپیدمی را تشدید کند. علم اپیدمیولوژی بسیار دقیق و ظریف است و نکات ریز هم بر آن اثر گذار است. نباید این باور وجود داشته باشد که خرید رفتن در شهر خودمان خطری ندارد و چون تنها به سفر نرفته‌ایم از بیماری در امان هستیم.
مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ادامه داد: افرادی هم که برای تهیه مایحتاج روزانه مجبور به خروج از منزل هستند توصیه می‌کنیم به محض حضور در منزل اقدام به شستو شوی دست‌ها و صورت خود کرده و لباس‌هایشان را در مدخل ورودی منزل از تنشان خارج کنند. موضوع مُد را فراموش  کنید و به یاد داشته باشید ورود به منزل با کفش می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد چراکه ویروس به علت جرم بالایی که دارد به سطوح پایینی متصل شده و می‌تواند با شما وارد منزل شود.
وی افزود: سیر ویروس در جامعه دوره‌ای دارد و به تدریج قطع خواهد داشت البته به شرطی که مردم به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کنند. البته این روند قرار نیست یک روزه یا دو روزه میسر شود و نیازمند صبر و همکاری طولانی مدت تری است. اما متاسفانه امروز با مشاهده خروجی شهرها شاهد این امر هستیم که زنجیره انتقال با سفر کردن افراد در حال گسترش است.
ادراکی با بیان اینکه تنها با اکتفا به توصیه نمی‌توانیم شاهد اثر گذاری باشیم، گفت: اگر قرار بود این توصیه‌ها اثرگذاری کافی داشته باشند تا کنون باید نتایج ‌آن را مشاهده می‌کردیم. متاسفانه برخی‌ها همچنان رعایت نمی کنند، بنده معتقد هستم نمی توان تنها به توصیه اکتفا کرد و باید با روش‌های قاطع تری به دنبال قطع زنجیره انتقال باشیم.
وی با بیان اینکه کسی که توصیه‌ها را رعایت نمی‌کند علاوه بر خود می‌تواند به سلامت سایر افراد جامعه نیز تعرض کند، ادامه داد: در حال حاضر کادر درمانی دیگر  انرژی ندارند. مگر می‌توان توقع داشت در عرض مدت کوتاه تعداد زیادی پزشک، پرستار و... به بدنه جامعه درمانی تزریق کرد؟ این افراد همان کسانی هستند که از گذشته مشغول بودند و اکنون با فشار کاری بیشتری در حال فعالیت هستند. گاهی حتی فرصت نوشیدن یک چایی برای این کادر خدوم درمانی فراهم نمی‌شود چراکه به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند. 
وی در خاتمه سخنان خود، افزود: خوشبتانه بیماران نادر در حد بالایی به نکات قید شده بهداشتی پایبند بودند و از آنجایی که خود دارای بیماری زمینه‌ای هستند با شدت بیشتری نکات را رعایت می‌ کنند. البته متاسفانه در میان افراد تحت پوشش بنیاد هم عده‌ای به کروناویروس مبتلا شده‌اند اما خوشبختانه ابتلای منجر به مرگ و میر بیماران نادر گزارش نشده است.
 


کد مطلب: 416645

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/416645/لزوم-برخورد-افرادی-برابر-کرونا-دیگرمراقبتی-رعایت-نمی-کنند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com