تاریخ انتشارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۱۶۰۶۱
از اسفند ۹۸ به طور جدی درگیر بیماری کرونا شده‌ایم؛ ویروسی که سلامتی و جان بسیاری از هموطنانمان را تهدید می‌کند و درمان آن شاید هزینه بالایی را بسته به شرایط بیمار طلب کند. از طرفی اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم تا پایان سال تعطیل شده‌ و هنرمندان موسیقی نواحی در حال حاضر فعالیتی ندارند و شاید شرایط برای آنها که در حالت معمول هم درآمد چندانی از موسیقی به دست نمی‌آورند، سخت‌تر هم بشود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، با توجه به این وضعیت، صحبتی با علی مغازه‌ای، کارشناس موسیقی نواحی درباره بیمه هنرمندان داشته‌ایم. او به ایسنا گفت: شرایطی که برای کشور و مردم پیش آمده و البته در نقاط دیگر جهان هم کمابیش در جریان است، برای هر سیستمی شرایط خاص جدیدی را با احساس مسئولیت و فضایی متفاوت نسبت به قبل رقم زده است. یکی از ساختارهای هر نظامی، بیمه شهروندان است. ما در کشور تشکیلاتی به نام صندوق حمایت از هنرمندان داریم که یکی از وظایف آن بیمه هنرمندان است. رئیس و پرسنل این تشکل تا آنجا که در جریان هستم تا به امروز در حد توان خود خدمات خوبی را ارائه داده‌اند، البته ممکن است نقدهایی هم به کار آنها وارد باشد. 
مغازه‌ای ادامه داد: به یاد دارم که آقای سیدزاده به عنوان رئیس این تشکل (صندوق اعتباری هنر) یک بار برای بیمه کردن من تماس گرفتند ولی من تشکر کردم و گفتم که صبر می‌کنم تا همه هنرمندان نواحی بیمه شوند؛ آن وقت من هم بیمه خواهم شد. ایشان هم لطف کردند و در جواب، سازی را برای هدیه به نشانه قدردانی برای من ارسال کردند. اکنون من و چند هنرمند دیگر حاضر هستیم این سازها را به عنوان بخشی از دارایی خود بفروشیم و به سهم خود کمک کنیم این صندوق نقش خود را در مقابل هنرمندان انجام دهد.
این کارشناس موسیقی اضافه کرد: من امروز از این موسسه یک خواهش دوستانه دارم. معتقد هستم که اگر بخواهند در این شرایط طبق روال قانونی سابق هر چند خوب عمل کنند، نه تنها کافی نیست بلکه درست هم نخواهد بود. من به عنوان یکی از اعضای هنری جامعه ایران خواهش می‌کنم آقای سیدزاده و مسئولان قدم پیش بگذارند و به سازمان‌هایی مانند تأمین اجتماعی و دفتر وزارت ارشاد بروند و یا حتی دستور ویژه‌ای در رابطه با بیمه هنرمندان نواحی از رئیس‌جمهور بگیرند. هنرمندان کشور در حال حاضر بیکار هستند و درآمدی ندارند. این موسسه می‌تواند متولی روش جدیدی شود و به مدت یک یا دو سال بیمه‌شدگان قبلی را معاف از سهم پرداختی خودشان کند و سهم شخص بیمه شده را دولت بپردازد. همچنین برای افرادی هم که بیمه نیستند صرفا در ایام مبارزه با کرونا به طور ویژه بیمه‌ای را برای هنرمندان نواحی در نظر بگیرند.
مغازه‌ای در پایان گفت: در حال حاضر مدام هموطنانمان را مانند برگ‌های خزان از دست می‌دهیم. وای به روزی که کرونا هم بگذرد و ببینیم که تعداد زیادی از هنرمندان را در سکوت و انزوا از دست داده‌ایم. من شنیده‌ام در شهرهای مختلف ایران به‌خصوص گیلان و مازندران هنرمندانی که سازهای بادی از جمله لِلوا می‌نوازند، به دلیل اینکه ساز مستقیم با نقاط آسیب‌پذیر دهان و ریه در ارتباط است ممکن است به کرونا مبتلا شوند. حتی ممکن است برخی از آنها بدون این که تشخیص داده شود به این بیماری مبتلا هستند از بین بروند. این شرایط واقعا شرایط خاص و فوق‌العاده‌ای است و هیچ شرایط بشری تا به حال به این میزان سخت و تلخ و جانگداز نبوده است. دست دست کردن، شرایط سنگینی را برای فرهنگ و هنر ما به بار خواهد آورد. این روزها هنرمندان را بیشتر دریابیم. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲