تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
کد مطلب : ۴۱۵۹۹
تلاش احمدی نژاد مهندسی شرایط به گونه ای است که ریزش های ناشی از یاس به روحانی به حساب او ریخته شود.احمدی نژاد برای انتخابات مجلس برنامه دارد؛تردید نکنید.
۰
plusresetminus
تردید نکنید!احمدی نژاد برای انتخابات مجلس برنامه دارد
بلاغ - در روزهاي اخير اخبار جديدي در مورد تحركات سياسي حاميان دولت سابق براي بازگشت احمدي نژاد به عرصه قدرت رسمي منتشر شده است. در مورد اينكه تصميم احمدي نژاد براي بازگشت به عرصه قدرت تا چه حد جدي است گفت و گويي با دكتر امير محبيان انجام داده ايم.
در چند روز اخیر تحرکات مهم و قابل مشاهده ای در طیف حامیان دولت سابق دیده می شود . آیا رویدادهایی نظیر دوبار حضور احمدی نژاد در کاروان راهیان نور آنهم به فاصله اندک چند روز ، مصاحبه های آقای مشایی و حتی فراخوان آقای الهام برای اتحاد احمدی نژادی ها را می توان سر آغاز برای تلاش به بازگشت به قدرت رسمی تعبیر کرد ؟
به نظر می رسد حضور در قدرت نوعی عادت به ماندن و حضوردر قدرت بوجود می آورد؛ وقتی کسی به قدرت می رسد ؛حلقه ای از افراد بوجود می آید که منافع خود را در بقای در قدرت فرد مذکور تعریف می کنند این افراد اگر کنترل نشوند به عاملی خطرناک تبدیل می شوند و می توانند فرد در قدرت را حتی به دردسر بياندازند.این افراد، واقعیت را نزد فرد صاحب قدرت دگرگون نشان می دهند و همین ها عامل رفتارهای غیر منطقي اهل قدرت است. احتمال این که احمدی نژاد مایل به حضور مجدد در قدرت باشد عقلا کم نیست.در مورد اطرافیان احمدی نژاد قضاوت نمی کنم.ولی من اساسا به اطرافیان اهل قدرت خوشبین نیستم.در هر حال، تلاش احمدی نژاد برای بازگشت به قدرت روشن است اوبه آرامی در انتظار شرایط مناسب است.ظهورهای گاه و بیگاه برای تست محیط است.       
 
آیا آنها برای شروع خیلی تعجیل نکرده اند ؟
آنها در حال تست محیط هستند و شرایط را برای مجلس ارزیابی می کنند.ارزیابی من نشان می دهد تست های آنها هم محتاطانه و حساب شده است.
 
در مورد آنچه در این چند روز رخ داده شاید بهتر این باشد که به تحلیل سخنان حامیان احمدی نژاد بپردازیم. غلامحسین الهام گفته است که احمدی نژاد ها اختلاف ها را کنار گذاشته و متحد شوند. او در صحبت هایش گفته احمدی نژاد عصمت ندارد . یعنی به نوعی با پذیرش برخی اشتباهات این را به گردن معصوم نبودن او انداخته است. منظور او از احمدی نژادی هایی که با یکدیگر اختلاف دارند چیست ؟ سوالم این است که این احمدی نژادی ها در کدام طیف های سیاسی اصولگرا دیده می شوند ؟ آیا غلامحسین الهام به بدنه و بخش هایی از اصولگرایان هم اشاره داشته است ؟
 
در این که احمدی نژاد در بخش هایی از اصولگرایان نفوذ دارد نباید تردید کرد.او توانسته دردوران قدرت خطوط هواداری را شناسایی و حتی ساماندهی کند.تلاش احمدی نژاد مهندسی شرایط به گونه ای است که ریزش های ناشی از یاس به روحانی به حساب او ریخته شود.احمدی نژاد برای انتخابات مجلس برنامه دارد؛تردید نکنید.
 
آیا می توان این سخنان او را اینگونه برداشت کرد که تئوريسین های حامی احمدی نژاد ، از این فراخوان غلامحسین الهام بدنه را منهای سر می خواهند ؟
 
هیچکس جز احمدی نژاد جسارت و قدرت جذب و هدایت نيروهای هوادارش را ندارد؛تلاش آنها، آن خواهد بود که فضایی را پدید آورند که توجیهی برای انتقادات طیف هایی از اصولگرایان از احمدی نژاد پدید آورند.
 
شاید یک تحلیل این باشد که احمدی نژاد پروژه اعتماد سازی با بدنه اصولگرایان را آغاز کرده است . اما آیا تاکتیک عبور از سران و مذاکره با بدنه صورت مساله را حل می کند ؟
 
احمدی نژاد در پی ایجاد موقعیتی برتر از بدنه اصولگرایان برای خود است.احمدی نژاد معتقد است بعد از پایان دوره خوشبینی نظام و مردم به روحانی دوره بازگشت به او آغاز می شود.این بازگشت از نظر اوصرفا بازگشت اصولگرایان نیست؛بازگشت بدنه اجتماعی مایوسی است که موتور فعالیت سیاسی او را روشن می کند.
 
یک اتفاق مهم این است که احمدی نژاد بدون مشایی به راهیان نور رفته است حال آنکه مشایی در دولت او مسول راهیان نور بود . آیا این مساله را می توان تاکتیک جدیدی با صورت پنهان کردن مشایی دانست ؟احمدی نژاد که گفت من و مشایی یک روح هستیم در دو بدن ، آیا برای بازگشت به قدرت حاضر به کوتاه آمدن از او است ؟
 
تحلیل اصولگرایان در مورد ارتباط مشایی و احمدی نژاد از ابتدا غلط بود.در این رابطه، مشایی اصل نیست و احمدی نژاد حاشیه.تمامی دیدگاههایی که مطرح می شد نظرات خود احمدی نژاد بود و مشایی تاییدگراو.اصولگرایان با تحلیل معکوس رابطه، خود فریبی می کردند یا حداقل آرزوهای خود را بصورت تحلیل عرضه می کردند بعضی ها هم می خواستند احمدی نژاد را زير سوال ببرند و با گفتن این که مشایی همه کاره است می خواستند بگویند که احمدی نژاد اهل فکر نیست.
اصولگرایان باید با پدیده احمدی نژاد چگونه برخورد کنند ؟ واقعیت این است که او می تواند نامزد رای آوری برای آنها باشد و احتمال بازگشت آنها به قدرت را افزایش دهد . این یک عامل تحریک کننده خوبی برای حمایت از اوست . اما به هر حال تکرار تجربه احمدی نژاد برای خیلی از اصولگرایان پذیرفتنی نیست . نظر شما چیست ؟
اصولگرایان باید اصولگراباشند.آنها نباید برای کسب قدرت به هر دری بزنند در این صورت هم هویت خود را از دست خواهند داد وهم  در نگاه مردم افول خواهند كرد.اصولگرا یعنی کسی که قدرت را برای تحقق پرنسیپ ها و اصول خود می خواهد و نه بالعکس.افول اصولگرایان در جامعه زمانی شروع شد که آنها رای آوری را شرط اصلی کاندیداهای خود دانستند.
 
آیا می توان اینگونه حکم کرد که دیوار بی اعتماد میان اصولگرایان و احمدی نژاد آنقدر بلند شده که نمی توان براحتی آن را از میان برداشت ؟
 
اصولگرایی با بحران هایی جدی روبرو است.احمدی نژاد عامل بروز بحران در اصولگرایی نیست بلکه محصول آنست.احمدی نژاد معتقد است که دوران اصولگرایی به عنوان یک نهاد و ساختار سیاسی تمام شده است و برای آن وزنی قایل نیست که در پی جذب آنها باشد؛احمدی نژاد به گمانم برای تشکل های اصولگرا وزنی در جذب آرا قایل نیست ولی آنها را در تخریب خطرناک می داند.
 
به هر حال در چند سال اخیر فضای سیاسی ایران تحت تاثیر دو قطبی احمدی نژاد - هاشمی بوده است . آیا می توان این دو قطبی را تمام شده فرض کرد یا شکل آن را تغییر یافته مثلا با صورت روحانی - اصولگرایان تصویر کرد ؟ یا اینکه هنوز احمدی نژاد می توان آن دو قطبی قدیمی را بازتولید کرده و اصولگرایان را به قطب تماشاچی مخیر به حمایت یا عدم حمایت تبديل کند ؟ 
ظرفیت دو گانه احمدی نژاد –هاشمی مبتنی بر یک شکاف وبرداشت ذهنی منتشر در جامعه است که هاشمی با فعالیت های خود دائما آن را تقویت می کند.به گمانم اگر روحانی شکست بخورد احمدی نژاد امکان بهره برداری از شرایط را خواهد داشت اما این که سیستم امکان ظهور مجدد احمدی نژاد را به او بدهد یا خیر امر دیگری است و یا این که این موج بازگشت امکان رجوع به قدرت را به احمدی نژاد بدهد هنوز معلوم نیست.
 
احمدی نژادی ها روی شکست حسن روحانی سرمایه گذاری کرده اند ؟ به این معنا که آنها می گویند هر رای منفی به روحانی در واقع رای مثبت به احمدی نژاداست  اما اصولگرایان معتقدند که آرا منفی روحانی به سبد احمدی نژاد ریخته نمی شود . شما چه تحلیلی دارید ؟
 
قطعا بخشی ازرای ریزش شده روحانی به حساب احمدی نژاد واریز خواهد شد.امکان جذب رای اصولگرایان در شرایط فعلی خیلی خوب نیست.اصولگرایان گرفتارنوعی سكون عجیب هستند.اگر این وضع ادامه یابد معلوم نیست اصولگرایان میراث بر احتمالی روحانی باشند.
آیا شما فکر می کنید محمود احمدی نژاد برای انتخبات مجلس دهم کاندیدا می شود ؟
بعید نیست ولی اگر احمدی نژاد برای مجلس کاندیدا شود فقط برای ریاست مجلس برنامه دارد.
با شناختی که شما از محمود احمدی نژاد دارید آیا از هم اکنون باید او را از حاضران میدان رقابت انتخابات سال 96 فرض کنیم ؟
پیش بینی رفتار احمدی نژاداز جهاتی دشوار است ولی به گمانم نمی توان او را نادیده گرفت.
اصولگرایان اگر در سال 96 بنای حمایت از احمدی نژاد  را نداشته باشند چگونه باید از هم اکنون یک نامزد رای آور را در میان خود بوجود آورند ؟
اصولگرایان باید با تمام توان مشکلات خود را رفع کنند.سه سال مهلت کمی نیست ولی اگراصولگرایان با وضعیت کنونی ادامه دهند مشکلات فراروی اصولگرایی پایانی نخواهد داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴