تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۴۱۵۸۲۸
۰
plusresetminus
تازه‌های 3 خبر ویژه امروز چهارشنبه 1398/12/21
 
  موج‌سواری به بهانه کرونا دور از شأن نمایندگی مجلس است
باید با کسانی که به واسطه اظهارنظرهای خلاف واقع و غیرمسئولانه، به امنیت روانی جامعه آسیب می‌زنند برخورد شود.
به گزارش الف، اخیراً یکی از نمایندگان مجلس که ظاهراً صلاحیتش در انتخابات نیز تأیید نشد به نقل از اظهارات وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی مجلس مدعی شد ویروس کرونای مشاهده شده در گیلان با ویروس کرونای چینی که در ووهان دیده شده متفاوت است و همین هم باعث کشنده‌تر بودن آن شده است!
 این اظهارت عجیب که تکذیب آن  نیز قابل پیش‌بینی بود، بار دیگر این پرسش را مطرح می‌کند که چرا سطح برخی نمایندگان مجلس تا به این حد تنزل کرده که اگر خوش‌بین باشیم باید بگوییم اساساً در فهم و تشخیص درست مباحث مطرح شده دچار مشکل‌اند و اگر بدبینانه بنگریم باید گفت برای مصالح فردی و شخصی، از جایگاهی که دارند سوء‌استفاده می‌کنند.
در مورد اظهارات نماینده مذکور نیز ماجرا از این دو حالت خارج نیست. وی یا در فهم درست سخنان وزیر بهداشت دچار مشکل بوده یا با علم و فهم درست این اظهارات، بنا به عرف رایج در میان سیاسیون شکست‌خورده یا زخم‌خورده، ترجیح داده در این روزهای پایانی حضور خود در مجلس سوپرمن‌وار صندلی بهارستان را وانهد!
حقیقت آن است در هر دو حالت باید فکری کرد برای پالایش مجلس‌ها از این معضل بزرگ به‌گونه‌ای که دیگر شاهد حضور نمایندگانی در این سطح در مجالس آینده نباشیم. نمایندگی ملت جایگاه رفیعی است که نباید آن را به راحتی در اختیار هر کسی قرار داد. چنانکه بزرگان سیاسی بارها تاکید کرده‌اند باید رویه‌ای اتخاذ شود که روند پالایش متقاضیان این جایگاه محدود به برخی ملاحظات سیاسی متعارف نباشد و پیش از آن برخی توانایی‌های لازم مورد توجه قرار گیرد و در صورت مشاهده برخی رفتارهای پرشائبه از سوی نمایندگان نیز چنین رفتاری بلافاصله با واکنش نهادهای نظارتی مربوطه مواجه شود. شاید مشاهده چنین فرصت‌طلبی‌هایی در فضای مجازی و از سوی سیاستمداران کنار گود نشسته امری غیر قابل اجتناب بنماید اما ملاحظه آن نزد برخی در گودنشستگان سیاست قابل تحمل نیست. به‌خصوص آنکه چنین اظهارنظرات نادقیق و غیر مسئولانه‌ای به بهای نگرانی و تشویش‌خاطر جمعیت زیادی از هموطنان تمام می‌شود.
دشواری‌های مربوط به مبارزه با شیوع کرونا و نگرانی عمومی که در کل کشور در این زمینه وجود دارد بهانه خوبی برای برخی مطامع شخصی و سوء‌استفاده نیست.
یادآور می‌شود برخی نمایندگان مجلس که اتفاقاً غالباً جزو رد صلاحیت شده‌های شورای نگهبان هستند یا با عدم اعتماد دوباره مردم مواجه شده‌اند، طی هفته‌های اخیر با اظهارات غیرمسئولانه، سعی در غواصی سیاسی و موج‌سواری و یا انتقام‌جویی داشته‌اند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت خواسته‌اند با اظهارنظرهای پوپولیستی و غیرکارشناسی، مسئولیت را از سر خود باز کنند. البته برخی نمایندگان هم هستند که به شهادت تاریخ، بعدها معلوم شده که عناصر نفوذی بوده‌اند.

دکتر هاملمن: ایران یکی از قوی‌ترین نظام‌های مراقبت درمانی را دارد
نماینده سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد ایران یکی از قوی‌ترین نظام‌های مراقبت درمانی را دارد.
دکتر کریستف هاملمن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس اظهار داشت: من از تعدادی از بیمارستان‌ها نه تنها در تهران بازدید کردم بلکه از بیمارستان‌ها در سایر استان‌ها نیز دیدن کردم. هیئت سازمان جهانی بهداشت در این بازدید‌ها حضور داشت. موسسه رابرت کخ برلین هم از این هیئت سازمان جهانی بهداشت حمایت کرده است. ما همچنین کارشناسانی از چین همراه خود داشتیم تا از تجارب آن‌ها بیاموزیم. این هیئت از تاسیسات مراقبت‌های درمانی سطح ثالث (بیمارستان‌های موارد ارجاعی) بازدید کرد و تحت تاثیر کیفیت خدمات در آن قرار گرفت. ما همچنین از تاسیسات پی‌اچ‌سی (مراقبت‌های درمانی اولیه) بازدید کردیم که جالب است، چون وقتی کسی می‌خواهد موارد ابتلا را زود تشخیص بدهد و مسیر تماس بیماران را رصد کند و جلوی سرایت بیماری را بگیرد موضوع ارجاع بیماران از بخش مراقبت‌های درمانی اولیه به تاسیسات درمانی ثالث (بیمارستان‌های موارد ارجاعی) بسیار اهمیت دارد. ایران سیستم مراقبت‌های درمانی اولیه (PHC) بسیار قوی دارد. هیئت نمایندگی سازمان جهانی بهداشت تحت تاثیر تاسیسات درمانی اولیه ایران قرار گرفت.
دکتر کریستف هاملمن درباره نحوه شناسايي و روند مواجهه ايران با شيوع ويروس کرونا گفت:  باید این نکته را مدنظر قرار داد که دو مورد اول در ۱۹ فوریه شناسایی شدند. ما امروز شاهد افزایش گسترده ظرفیت آزمایشگاهی و بالینی هستیم، همچنین تعامل با جامعه و داوطلبان وجود دارد که موارد جدید را رصد و شناسایی می‌کنند. من کاملا بر این باورم که به زودی تصویری واضح و کامل از اپیدمی را شاهد خواهیم بود. همان‌طور که در چین هم اینگونه بود وقتی که سیستم را مستقر کنید و قدرت واکنش وجود داشته باشد، در این صورت احتمال شکست دادن ویروس و دست کم رسیدن به وضعیتی ثابت وجود دارد.
مجری پرسيد: آیا شما معتقدید که ایران چنین ظرفیتی داشته باشد؟ آیا معتقدید که ایران قادر به چنین کاری باشد؟ آیا وضعیت طوری است که شما نگران گسترش ویروس هستید؟
دکتر کریستف هاملمن گفت: فکر می‌کنم اکثر افراد، ایران را نمی‌شناسند. ایران یکی از قوی‌ترین نظام‌های مراقبت درمانی اولیه (PHC) در منطقه شرق مدیترانه را در اختیار دارد. ایران قبل از شروع اپیدمی، بهترین الگوی عملی برای بسیاری از کشور‌ها بوده است. برای مثال شما وقتی شاهد بحث جهانی درباره پوشش بیمه همگانی هستید ایران یکی از کشور‌هایی است که بیشترین میزان حمایت مالی از بیماران را در منطقه ما دارد.
دکتر کریستف هاملمن گفت: به نظر من وقتی که شما همه اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران را در نظر می‌گیرید - پس از بحث و گفت‌وگو با سران و مقامات مهم و کلیدی- برای من عجیب‌ترین اقدام تعلیق برگزاری نماز جمعه بود. این برخلاف چیزی است که پیش‌تر در این مصاحبه (زیارت اماکن دینی) گفتید. اکنون تدابیری اتخاذ شد تا اجتماعات کاهش یابد. آنها حتی به‌دنبال جلوگیری از ورود افراد به مکان‌های زیارتی مهم در ایران هستند. دولت ایران اقداماتی می‌کند که نشان می‌دهد اقداماتش جدی است و شایسته حمایت ما است.

وقاحت بدون مرز مطرب‌های لس‌آنجلسی در طنطوره عربستان
حضور شماری از خوانندگان لس‌آنجلسی در عربستان سعودی، با موجی از نفرت و انزجار عمومی در کشور روبه‌رو شده است.
خوش‌خدمتی این خوانندگان و شبه‌هنرمندان به رژیم جنایتکار و مرتجع سعودی در حالی است که همین طیف در مقاطع دیگر ادعای ایران‌دوستی، آریایی‌گری (در مقابل اسلام) دارند اما سر بزنگاه‌ها معلوم می‌شود سر در آخور عناصر مرتجع سعودی دارند.
در این زمینه روزنامه جوان نوشت: حضور تعدادی از خوانندگان لس‌آنجلسی در جشنواره موسیقی در عربستان سعودی باعث شد کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی موجی از انتقاد را بدرقه حضور آنان کنند. طنطوره جشنواره عربستانی‌هاست که می‌خواهد طبق رویکرد بن سلمان، ولیعهد سعودی چارچوب فرهنگی این کشور را تا سال ۲۰۳۰ و در چشم‌اندازی ۱۰ ساله تغییر دهد. برای بخش فارسی این جشنواره، آنان به سراغ خواننده‌های فارسی‌زبان لوس‌آنجلسی رفته‌اند، از شادمهر عقیلی تا ابی و ساسی مانکن و لیلا فروهر و... تا در مقابل ولیعهد سعودی خوش‌رقصی کنند! کلیدواژه این جشنواره، «موسیقی بدون مرز» است.
واکنش‌ها به رسمیت‌بخشی این جماعت به نمایش فرهنگی آل سعود شاید حتی از حد تصور خود آن‌ها هم خارج بود. ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی خوانندگان حاضر در جشنواره سعودی را به‌دلیل ضدایرانی بودن حکومت عربستان، وطن‌فروش نامیدند و از کلیدواژه وقاحت بدون مرز استفاده کردند. این میان شادمهر عقیلی به خاطر خواندن ترانه‌ای در این جشنواره با این مضمون که در رؤیای او دنیایی است که در آن موشکی نیست و کودکی هدف موشک قرار نمی‌گیرد، شدیداً مورد سرزنش قرار گرفت. برخی کاربران فضای مجازی روی صدای او هنگام خواندن این ترانه در خاک عربستان، تصاویر پیکر بی‌جان کودکان یمنی را که به خاطر حملات موشکی عربستان جان باخته‌اند، گذاشتند. لیلا فروهر هم کنسرت خود را با آرزوی آزادی برای زنان آغاز کرد و این سؤال را به وجود آورد که آزادی برای چه؟ برای اجرای شو مقابل ولیعهد سعودی؟!
در مقابل موج اعتراضات به این وطن‌فروشی آشکار که معلوم نیست در ازای چه میزان دریافتی انجام شده، برخی همچون مجری بی‌بی‌سی فارسی سعی کردند از آنان دفاع کنند.
در همین حال روزنامه هفت صبح نیز که گرایش به سلبریتی‌بازی و برخی شبه‌هنرمندان مشابه دارد، از «اعتبار از دست رفته آوازه خوانان» و «خشم افکار عمومی از کنسرت 7 خواننده لس‌آنجلسی در عربستان» خبر داده و می‌نویسد: کنسرت خوانندگان لس‌آنجلسی در نزدیکی شهر جده عربستان با واکنش‌های خشماگین کاربران روبه‌رو شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی عموما با دیدگاه منفی درباره این کنسرت صحبت کردند.دیدگاه‌هایی که از شرکت کردن خوانندگان ایرانی در جشنواره سالانه زمستانی عربستان با عنوان «طنطوره» انتقاد کرده و حضور در چنین مراسمی را زیر سوال بردند. هفت خواننده لس‌آنجلسی در روزهای پنجشنبه و جمعه به روی صحنه رفتند و بازوهای رسانه‌ای سعودی با قدرت هرچه تمام‌تر آن را پوشش دادند.
مهم‌ترین و اصلی‌ترین انتقاد کاربران نسبت به نفس حضور خوانندگان لس‌آنجلسی در این برنامه است. آنها به‌طور مثال می‌گویند، چرا ابراهیم حامدی که آهنگی مانند «خلیج فارس» را خوانده، حاضر شده در مراسمی که سعودی‌ها آن را ترتیب داده و این روزها دشمنی‌‌شان با ایران کاملا مشخص است، حضور پیدا کند. یا مثلا شادمهر عقیلی که آهنگ ضدجنگی به نام «من رویایی دارم» را در کارنامه خود دارد، آن را در این برنامه و در کشوری که خودش یکی از مسببین جنگ‌افروزی‌های منطقه است، اجرا کرد.
صندلی‌های خالی از دیگر نکته‌‌های این مراسم بود. با وجود آنکه در پخش زنده این مراسم به هیچ عنوان تصویری از جایگاه تماشاگران منتشر نشد اما با بررسی تصاویر و ویدئوهای دیگر می‌توان دریافت، نهایتا 20 نفر در حال تماشای این برنامه بودند!
پوشش گسترده رسانه‌های فارسی‌زبان سعودی از این مراسم جزو نکات حاشیه‌ای آن بود. شبکه «ام.بی.سی پرشیا» آن را به‌طور زنده و کامل پخش کرد. شبکه «ایران اینترنشنال» در خبرهای خود دائما به این فستیوال اشاره و بخش‌هایی از آن را پخش می‌کرد و سایت «ایندیپندنت فارسی» نیز که متعلق به سعودی‌هاست، گزارش‌های نوشتاری بسیاری درباره این برنامه منتشر کرد. این را هم باید اضافه کرد که عموم اجراها در این جشنواره از کیفیتی بسیار پایین برخوردار بود که حتی در میان علاقه‌مندانشان هم بازتاب بسیار بدی داشته است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴