تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۴۱۵۷۹
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یک فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را به تصویب رساندند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ ، صدونودوهشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌ ریاست حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس با حضور ۱۹۷ تن از وکلای ملت برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: گزارش عملکرد معاونت قوانین رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره نهم، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، گزارش کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئتها، گزارش کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح استفساریه تبصره ماده (۷۶) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح استفساریه تبصره ماده (۷۶) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی.

* ابوترابی فرد: مادران و همسران شهدا نماد ایمان به خدا و شناخت آموزه‌های دینی هستند

در ادامه آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن تلاوت شد و حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق پیش از دستور با اشاره به سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) اظهار داشت: ۲۴ فروردین مصادف با ۱۳ جمادی‌الثانی سالروز وفات بانوی بزرگ دنیای اسلام و همسر حضرت امیرالمومنین علی(ع) و مادر پرچمدار حماسه بزرگ عاشورا حضرت ابوالفضل(ع) و ۳ برادر بزرگوارش و همچنین روز تکریم مادران و همسران فرزانه شهدا است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی تمام دستاوردهای ارزشمند خویش را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در پرتو مجاهدت شهدای عالیقدر، جانبازان سرافراز، آزادگان صبور و ایثارگران افتخارآفرین به دست آورده است و اگر ایران اسلامی را با فرهنگ ایثار، شهادت، مجاهدت، ایستادگی و مقاومت می‌شناسند در پرتو انوار پرفروغ و درخشان این ستاره‌های آسمان ایران است.

نایب رئیس اول مجلس افزود: این شخصیت‌های برجسته تاریخ امروز ایران تمام هستی و هویت خویش را در آغوش لبریز از محبت، عشق، ایثار و ایمان مادران بزرگوار خویش به دست آوردند. ایثارگران سرافراز و عزت‌آفرین ایران اسلامی ثمره حیات ملکوتی مادران خویش هستند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) گفت: پیامبر اسلام(ص) در تبیین شخصیت مادران می‌فرماید "از منظری او چون کوهی بلند فراتر از بهشت ارزیابی می‌شود و بهشت در برابر عظمت او متواضع است، چون محصول کار بزرگ مادران گیتی است و از منظری دیگر قدم‌های مادران است که با تربیت انسان‌های صالح دنیا و آخرت را به بهشتی ماندگار تبدیل می‌کند". بنابراین باید یاد، نام، مقام و منزلت مادران فرزانه شهدا و ایثارگران و جانبازان را گرامی داشت و در برابر عظمت روح آنان تواضع کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: به امید آنکه همسران، فرزندان و دختران یعنی مادران امروز و فردای ایران همیشه این چهره‌های پرافتخار را به عنوان الگوی ماندگار فراروی خود قرار دهند و از مکتب انسان‌ساز آنها الهام گیرند و در سایه آموزه‌های انسان‌ساز آنها به تربیت نسلی مومن و وفادار که راه شهدای عالیقدر را تداوم بخشند، همت گمارند.

نایب رئیس اول مجلس با اشاره به همسران شهدا گفت: در کنار این ستاره‌های پرفروغ شاهد درخشش ستاره‌های دیگری به نام همسران شهدا هستیم، آنان که مسئولیت سنگین همسران شهید خود را بر دوش گرفتند و نه تنها به عنوان مادر بلکه به عنوان مادری که رسالت پدر را برعهده داشت در تربیت فرزندان صالح خود همت گماردند و به پاسداری از ارزش‌ها، اهداف و خون شهدا همت کردند و گام‌های بلند برداشتند و سختی فراوانی تحمل کردند.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: پروردگارا ملت ما را پاسدار این همه ارزش و فداکاری قرار ده و ما را قدردان مجاهدت پدران و مادران شهدا و همسران صبور، مومن و فداکار قرار ده؛ همسران و فرزندان شهدا را بهترین رهروان راه آنها قرار ده و به انقلاب اسلامی ایران در مسیر راه شهدا اقتدار روزافزون عنایت فرما.

وی گفت: سخن پایانی آنکه هنر مادران شهدا تربیت فرزندانی است که مسئولیت خطیر خود را شناختند و با الهام از آموزه‌های دینی در سخت‌ترین شرایط به انجام شایسته مسئولیت خویش همت گماردند و با شناخت نظام، رهبری نظام و تبعیت از ولی فقیه خویش وحدت و انسجام ملی و اسلامی و اقتدار برآمده از این استحکام را به نمایش گذاشتند.

نایب رئیس اول مجلس در پایان گفت: شهدا، مادران و همسران شهدا نماد ایمان به خدا، شناخت آموزه‌های دینی و حرکت در راه پیامبر اعظم(ص) و پیشوایان دینی هستند؛ امیدواریم در این راه با همدلی و صمیمیت گام‌های استواری برداریم و در این مقطع از تاریخ زمینه عزت و اقتدار اقتصادی و اعتلای فرهنگی کشور را هموار سازیم.

* ارائه گزارش عملکرد ۴معاونت قوانین مجلس در دوره نهم

گزارش عملکرد معاونت قوانین رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره نهم نخستین دستور کار امروز بهارستان‌نشینان بود. برای مشاهده متن این گزارش اینجا کلیک کنید.

* ارجاع لایحه معاهده استرداد مجرمین بین ایران و چین به مجمع تشخیص مصلحت نظام

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، دومین دستور کار امروز پارلمان بود. کمیسیون حقوقی و قضایی با بررسی ایرادات شورای نگهبان به این لایحه مصوبه قبلی مجلس اصرار کرده بود و خواستار ارسال این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

برهمین اساس مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس در مخالفت با تصمیم کمیسیون مبنی بر اصرار به مصوبه مجلس گفت: در صورتی که این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود شاهد بلاتکلیفی یک ساله خواهیم بود. لذا بهتر است ایرادات شورای نگهبان را برطرف کنیم.

در ادامه قاسم جمعفری نماینده مردم بجنورد در موافقت با گزارش کمیسیون قضایی گفت: اگر بخواهیم طبق ایراد شورای نگهبان نگاه کنیم، نباید بسیاری از قوانین و معاهدات بین المللی را در نظر بگیریم. چرا که به اکثر آنها چنین ایرادی وارد است. البته شورای نگهبان به وظیفه خود عمل کرده، ولی راهکار قانونی آن یعنی ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش بینی شده است.

محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس نیز اظهار داشت: ایراد شورای نگهبان به این مسئله است که قضات در کشور چین براساس شرایط شرعی و اسلامی انتخاب نمی شوند، اما باید در نظر گرفته شود در هیچ کدام از کشورهای غیراسلامی اینگونه نیست و متأسفانه زنان ایرانی که در زندان های جنوب شرق آسیا به سر می برند جدا از اینکه برخی از آنها واقعا بیگناه هستند وضعیت رقت باری دارند.

پس از سخنان موافق و مخالف محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی از ابتدای جلسه امروز ریاست صحن علنی را برعهده داشت، این مورد را به رأی وکلای ملت گذاشت. که نمایندگان با تصویب نظر کمیسیون، لایحه معاهده استرداد مجرمین بین ایران و چین را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع کردند.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها را که ماده ۷ آن مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود بررسی کردند.

* قاضی‌پور: دولت نیروهای قراردادی را به شرکتی تبدیل وضعیت می‌کند

در جریان بررسی طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان در اخطار قانون اساسی به استناد اصل ۳ قانون اظهار داشت: پیش از این مجلس به دولت تکلیف کرده بود تا نیروهای شرکتی شاغل در ادارات و مراکز دولتی را به نیروی قراردادی تبدیل وضعیت کند، اما در حال حاضر نه تنها شاهد آن هستیم، بلکه دولت ظلم مضاعفی انجام می‌دهد و در حال حاضر نیروهای قراردادی را به نیروهای شرکتی تبدیل می‌کند.

وی در ادامه خطاب به محمد حسن ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی برای ساعاتی ریاست صحت علنی را برعهده داشت گفت: از شما می‌خواهم که این اخطار را وارد بدانید و به دولت تذکر دهید.

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نیز در پاسخ به این اخطار نماینده ارومیه خاطرنشان کرد: این موردی که شما گفتید اصلا اخطار نیست، اما بنده به هیئت تطبیق مصوبات مأموریت می‌دهم که این موضوع را بررسی کنند.

* مصوبه تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد

در ماده ۷ این طرح آمده است که به منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارتی و ارتقای بهره‌وری و برای تقویت مدیریت کشور، شورای دستگاه‌های نظارتی متشکل از ۲ نفر از مسئولان نظارتی هر قوه با انتخاب رئیس قوه با حفظ استقلال هر یک از آنها در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل می‌شود. دستورالعمل‌ اجرایی این ماده و نحوه تشکیل جلسات شورا، نحوه تصمیم‌گیری و نحوه پیگیری تصمیمات ظرف ۶ ماه به پیشنهاد اعضای شورا و با توافق سران قوا تعیین می‌گردد.

این ماده پیش از این نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ برای تأمین نظر شورای نگهبان رأی بر حذف آن را داده بود اما نمایدگان مجلس نظر کمیسیون را به تصویب نرسانده بودند. امروز نیز مجددا کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرده بود، اما وکلای ملت با حذف آن مخالفت کردند.

پس از حسین مظفر نماینده مردم تهران و معاون نظارت مجلس، پیشنهاد بازگشت به مصوبه مجلس در این ماده را مطرح کرد که وکلای ملت با ۱۱۲ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن علنی با این پیشنهاد موافقت کردند.

بر این اساس با اصرار مجلس بر مصوبه خود، این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

* نمایندگان مجاز به انتخاب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به عنوان مشاور شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه صبح امروز پارلمان، طرح یک فوریتی استفساریه تبصره ماده ۷۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس را در دستور کار قرار داده بودند.

علی خسروی نمایندده مردم سمنان این طرح را دارای ابهامات زیادی دانست و گفت: در هر نظام دموکراسی یک قانون معیار وجود دارد که قانون ما نمایندگان در مجلس نیز آیین‌نامه داخلی است و اینکه آن را مدام تغییر دهیم، آیین نامه مجلس را متزلزل می‌کند.

وی با بیان اینکه این طرح نمی‌تواند به سرانجام برسد، گفت: در این جهت حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که مقابل عملیاتی شدن آن را می‌گیرد. ما پیش از این تصویب کرده بودیم که هر نماینده ۵ نفر کارشناس به عنوان مشاور داشته باشد اما در حال حاضر بین تمام نمایندگان مجلس فقط ۲۰۰ نفر به عنوان کارشناس و مشاور به کار گرفته شدند.

در ادامه حمیدرضا پورابراهیمی در موافقت با این طرح اظهار داشت: ما تغییرات پی درپی در آیین نامه داخلی نداشتیم و علت مطرح شدن این طرح نیز مخالفت دانشگاه‌ها بود که اعضای هیئت علمی به عنوان مشاور نمایندگان مجلس به کار گرفته شوند و ما آن را اصلاح کردیم.

وی خاطرنشان کرد: روح حاکم بر ماده ۷۶ آیین نامه داخلی مجلس، کارشناسی تر شدن اظهارات نمایندگان است و اضافه شدن نیروهای متخصص به افزایش کارآمدی می انجامد.

عزت الله یوسفیان ملا رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی گفت: ما از دولت انتظار داشتیم قانون خدمات کشوری را که رو به پایان است اجرا کند. اما تاکنون این‌چنین نشده است و بنده از شما سوال می‌کنم آیا مشاور نمایندگان مجلس می تواند کمتر از هیئت علمی دانشگاه ها باشد؟

در ادامه رئیس مجلس این طرح استفساریه را به رأی نمایندگان مجلس گذاشت و وکلای ملت از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن با ۱۷۰ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع مصوب کردند که "منظور از کارکنان و کارشناسان دستگاه های مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع تبصره ماده ۷۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و کلیه افرادی که از دستگاه های مذکور حقوق دریافت می‌کنند نیز هست."

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس پیش از این در تبصره ماده ۷۶ آیین نامه داخلی مصوب کرده بودند که هر نماینده مجلس می‌توند ۵ نفر از کارکنان دستگاه های دولتی را به عنوان مشاور در نظر بگیرد که در این استفساریه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را نیز شامل کارکنان دستگاه های دولتی دانستند.

* نطق ۳۱ دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس، حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش در مجلس، عباس صلاحی نماینده مردم تفرش در مجلس، سید سعید زمانیان دهکردی نماینده مردم شهرکرد در مجلس و حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

* صابری: اقتصاد، فرهنگ و علم سه عنصر اساسی در اقتدار ملت‌ها است

رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس در نطق میان دستور اظهار داشت: اقتصاد، فرهنگ و علم سه عنصر اساسی در اقتدار و دوام ملت‌ها و تمدن‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت درون زا و برون گرا، پویا و پیشرو همان اقتصاد مقاومتی است که به فرمایش مقام معظم رهبری الگوی اقتصادی برای فائق آمدن بر همه مشکلات اقتصادی جامعه است. لذا باید همت‌ها را برای استقرار الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی بسیج کنیم.

* صلاحی: دستاوردهای هسته‌ای تعطیل بردار نیست

عباس صلاحی نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در نطق میان دستور با بیان اینکه دستاوردهای هسته‌ای تعطیل بردار نیست، اظهار داشت: فرزندان ملت در گروه مذاکره کننده هوشیار باشند که واسطه تحمیل هزینه‌های بیهوده به رهبری نظام و ملت نباشند.

وی ادامه داد: سیاست خارجی بدون حمایت مردم و رهبری به نتیجه نمی‌رسد؛ دشمن قصد دارد اراده‌ خود را در سیستم موشکی و دفاعی ما تحمیل کند و سراغ ادعاهای حقوقی و بشری رفته است و مصداق دخالت آشکار اروپا و آمریکا را به وضوح در بیانیه‌ها و مواضعشان مشاهده می‌کنیم.

* زمانیان: امروز خودباوری و توجه به درون موجب رهایی از همه مشکلات خواهد شد

سید سعید زمانیان دهکردی نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی اظهار داشت: امروز راه نجات کشور توجه به اقتصاد مقاومتی و فرهنگ و عمل به آن است.

وی ادامه داد: امروز خودباوری و توجه به درون موجب رهایی از همه مشکلات خواهد شد نه نگاه به بیرون؛ بیرونی‌ها برای ما چیزی نداشته و ندارند. استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا و ایادی‌اش هیچ زمانی قابل اعتماد نبوده و نخواهند بود.

* رسایی: دولت به منتقدان اجازه انتقاد آزادانه نمی‌دهد

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: در ماه‌های اخیر یکی از واژه‌هایی که در ادبیات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته، واژه استقلال کشور اسلامی است. استقلال یکی از اصول خدشه‌ناپذیر انقلاب اسلامی خمینی بود. این استقلال در سال‌های منتهی به ۵۷ با سرنگونی رژیم پهلوی تحقق یافت و در ۱۲ فروردین با مشارکت در رفراندوم و ۱۳ آبان ۵۸ با تسخیر لانه جاسوسی و شهریور ۵۹ با حضور در جبهه‌های دفاع مقدس محقق شد. اما اکنون چندین سال است که نماد استقلال کشور دانش هسته‌ای است؛ که به فتوای عالیترین مقام سیاسی - دینی ایران و رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای هرگز از مجرای صلح‌آمیز خارج نمی‌شود.

وی افزود: ما همانطور که در مقاطع دیگر برای استقلال خودمان هزینه داده‌ایم، در این مقطع نیز هزینه خواهیم داد. متاسفانه مدتی است که دولت در قالب توافقنامه‌ای که در خصوص پرونده هسته‌ای پذیرفته به دلیل امتیازات متعددی که داده است و امتیازات حداقلی که گرفته است، سبب جری شدن دشمنان دیرینه انقلاب اسلامی شده است تا جایی که جبهه استکبار هر روز با ادعایی تازه نه تنها توهین جدیدی می‌کند که در مقابل انفعال مدیران سیاست خارجی یک گام به پیش می‌رود.

حجت‌الاسلام رسایی گفت: دولت نیز به دلیل اینکه تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برداشتن تحریم‌های ظالمانه قرار داده و هیچ طرح اقتصادی مبتنی بر مد نظر گرفتن توان داخلی کشور ندارد، با انفعال در برابر زیاده‌خواهی‌ها تلاش می‌کند توافقنامه ژنو را به سرانجام برساند و به زعم خود تحریم‌ها را بردارد و گشایش در زندگی مردم ایجاد کند. همین نکته سبب شده تا جبهه استکبار سیاست تحقیر و تحمیل را در پیش بگیرد.

* توافقنامه ژنو هرگز به مرحله نهایی نمی‌رسد

"این در حالی است که توافقنامه ژنو به بن‌بست رسیده است و به دلیل برخورداری این متن از واژه‌های کشدار و مبهم و به دلیل متناقض بودن آن با برخی معاهدات بین‌المللی از جمله معاهده NPT که استفاده صلح‌آمیز از غنی‌سازی را برای تمامی اعضاء و ما لازم می‌شمارد، و به دلیل خوی استکباری ۱+۵ و به دلیل زیاده‌طلبی آنها هرگز به مرحله نهایی نمی‌رسد. "

وی در ادامه گفت: دولت تلاش می‌کند تا در قالب تبلیغات و هیاهو و بستن دهان منتقدان چنین القاء کند که این توافق یک پیروزی بزرگ بوده است. این در حالی است که جبهه استکبار از روزی که نرمش غیرقهرمانانه دولت یازدهم را دیده است، بر فشارهای خود افزوده است و عملا نه تنها تحریم‌ها کاهش نیافته است، بلکه نشانه‌های فشار بیشتر هویدا است؛ متاسفانه دولت در توافقنامه ژنو ۲۸ امتیاز داده و ۸ امتیاز گرفته است که این امتیازات از نظر کیفی با هم قابل مقایسه نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آیا می‌دانید براساس توافقنامه ژنو تمام تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا و اروپا و قطعنامه‌های شورای امنیت به بهانه حقوق بشر و دفاع از تروریسم در جای خود باقی می‌ماند؟ آیا می‌دانید که ایران در طول ۱۰ سال گذشته همیشه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را غیرقانونی و ظالمانه دانسته است و از آن سر باز زده، اما براساس این توافقنامه ما باید به آن عمل کنیم؟ آیا می‌دانید یکی از مواردی که براساس قطعنامه شورای امنیت می‌بایست برچیده شود، موشک‌های دوربرد ایران است؟ و نمونه‌های دیگری که به دلیل عدم فرصت نمی‌توانم به آن اشاره کنم.

حجت‌الاسلام رسایی افزود: اکنون شاید دریابیم که چرا طرف ایرانی درخواست داشته که مذاکرات محرمانه بماند. در دو حالت محتوا را محرمانه نگه می‌داریم. گاهی محتوا را محرمانه نگه می‌داریم تا دشمن از جزئیات با خبر نشود. اما توافقنامه ژنو که با دشمن منعقد شده است، گاهی محتوا محرمانه می‌ماند تا دوست از آن مطلع نشود. به دلیل اینکه اطلاع دوست از این محتوای بد قطعا عصبانیت و نگرانی او را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: دولت اجازه نمی‌دهد منتقدین آزادانه به انتقاد خود بپردازند. صداوسیما در فشار است تا منتقدان نتوانند انتقادات خود را به این توافقنامه بیان کنند. رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتقاد از توافقنامه ژنو توقیف شدند. همه اینها حکایت از این می‌کند که این توافقنامه به هیچ وجه مصالح ملی ما را تامین نمی‌کند. البته تا ابررهبری همچون امام خامنه‌ای پرچمدار این کشتی است ۱+۵ نخواهد توانست به خواسته‌های شوم خود برسد، هرچند وندی‌شرمن ادعاکند که به آقای ظریف نزدیک شده و آنها همدیگر را با نام کوچک صدا می‌کنند و درباره مسائل خصوصی یکدیگر صحبت می‌کنند.

* ۲۵ سال است که صدای خمینی را از گلوی خامنه‌ای شنیده‌ایم

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما ۲۵ سال است که صدای خمینی را از گلوی خامنه‌ای شنیده‌ایم. همانطور که خمینی اجازه نداد استکبار زیاده‌خواهی کند خامنه‌ای هم اجازه نمی‌دهد. اما آقای روحانی و وزیر امور خارجه که روزی توافقنامه ژنو را پیروزی بزرگ می‌دانستند، امروز خود متوجه شدند که توافقنامه ژنو به دلیل محتوای غیرحقوقی، مبهم و کشدار به متنی تبدیل شده است که انواع و اقسام تفاسیر از آن برداشت می‌شود. همین نکته زیاده‌خوای ۱+۵ را روا داشته است. زیاده‌طلبی‌های طرف غربی و سوءاستفاده آنها از این متن مبهم سبب شده تا مطالبات مداخله‌جویانه داشته باشند.

حجت‌الاسلام رسایی در پایان گفت: علاوه بر مسائل موشکی و مسائل تحقیقاتی و جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای، در کنار آن دولت و انتخابات یازدهم را نامشروع اعلام می‌کند و درخواست‌های نامشروع حقوق بشرانه دارد و در آخرین اقدام از پذیرفتن نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل ابا و اکراه داشتند. اساسا وقتی ۱+۵ اعلام می‌کند که توافقنامه ژنو به دنبال تامین امنیت اسرائیل و از کار انداختن پیشرفت هسته‌ای است و ما براساس آموزه‌های حسینی نمی‌توانیم در برابر ظلم ساکت بمانیم، چگونه می‌توان به توافقنامه ژنو خوشبین بود؟ دولت باید براساس مدلی که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که نشان از نقشه راه رهبر انقلاب دارد به دنبال حل مذاکرات باشد نه براساس رفع تحریم‌ها و امیدواریم دولت در گام‌های بعدی بتواند با انجام مسیری که نقشه راه است بر مشکلات فائق بیاید.

* شهریاری: ایران ظرفیت گنجایش جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری را دارد

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس ۲ فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را مورد بررسی قرار دادند.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی سخنانی به عنوان طراح این طرح اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر ضرورت افزایش جمعیت کشور تأکید کرده‌اند و باید به این موضوع توجه کنیم که مسئله جمعیت در بحث قدرت ملی هر کشور بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده و سرشماری‌های نفوس و مسکن متأسفانه در کشور ما میزان باروری به کمتر از ۲ فرزند کاهش یافته است که این جای نگرانی دارد. همچنین رشد جمعیت کشور در سال‌های ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ نزدیک به صفر می‌شود و ساختار جمعیتی ما طی ۲۰ سال آینده به سمت سال‌خوردگی می‌رود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: متخصصین جمعیت‌شناسی معتقدند که کشور ما از سال ۸۵ وارد فاز پنجره جمعیت شده و این پنجره هم‌اکنون باز است و در سال ۱۴۲۵ بسته می‌شود و بازبودن این پنجره برای اقتصاد کشور یک فرصت طلایی است بنابراین در صورت فراهم کردن شرایط مناسب برای استفاده از این پنجره جمعیتی می‌توان بهره‌های لازم را از این موضوع برد.

شهریاری ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان کشور ما ظرفیت گنجایش ۳۰۰ میلیون نفر را دارد اما متأسفانه در حال حاضر جمعیت ایران نسبت به این عدد بسیار کم است بنابراین باید شرایط مناسبی را برای ایجاد زمینه‌های ازدواج و فرزندآوری فراهم کرد البته وقتی در جمهوری اسلامی نسبت به جمعیت صحبت می‌شود منظور جمعیتی پویا و رو به رشد است و نه جمعیت کشورهای اطراف و این جمعیت باید همگون با ارزشهای نظام و دستورات اسلام باشد.

در ادامه یونس اسدی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس در مخالفت با ۲ فوریت طرح مذکور گفت: بنده مخالف افزایش نرخ بهره‌وری و رشد جمعیت نیستم و معتقدم که نیت طراحان و خود طرح بسیار خوب و مناسب است اما طراحان فقط به بُعد پزشکی این موضوع توجه کرده‌اند و سایر ابعاد و مشکلات موجود مانند بیکاری، افزایش سن ازدواج، تورم، مسکن و ... را ندیده‌اند.

* سالک: کشور در حال حاضر به سمت پیری و سالمندی پیش می‌رود

در ادامه حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان و رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس طی سخنانی به عنوان موافق ۲ فوریت این طرح گفت: متأسفانه اکنون جلوگیری باروری به اشکال مختلف یک فرهنگ شده است و لغو این حرکت مقدمه‌ای برای اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری است بنابراین باید با تبلیغاتی که در زمینه جلوگیری از باروری می‌شود، مقابله کرد.

وی ادامه داد: تمام نگرانی‌هایی که مخالفین این طرح به آن اشاره کرده‌اند در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده دیده شده است و این طرح در حال بررسی در کمیسیون فرهنگی است اما ما نیاز به طرحی داریم تا با این سیاست کاهش نسل مقابله کند بنابراین باید به این موضوع توجه کرد که تمام الزامات لازم برای افزایش جمعیت در طرح جمعیت و تعالی خانواده دیده شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: کشور ما در حال حاضر به سمت پیری و سالمندی پیش می‌رود البته این موضوع در کشورهای دیگر وجود دارد اما این کشورها برای این موضوع پیش‌بینی کرده‌اند ولی متاسفانه ما هنوز اقدام جدی در این زمینه بر نداشته‌ایم که باید با شیوه اسلامی و خوب این مشکل را حل کرد تا در سال ۱۴۱۵ به یک نقطه مطلوب در این زمینه برسیم.

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در مخالفت با ۲ فوریت طرح مذکور گفت: یکی از نکاتی که باید پیش از افزایش جمعیت به آن توجه کنیم، مشکلاتی است که گریبان جامعه را گرفته به طوری که سن ازدواج جوانان بالا رفته و آنها با مشکل بیکاری و تأمین مسکن مواجهند. بنابراین پیش از تشویق به افزایش باروری باید جوانان را به نسبت به ازدواج تشویق کرد.

وی ادامه داد: البته بنده نگرانی‌هایی که در زمینه کاهش نرخ جمعیت است را درک می‌کنم و معتقدم که تأکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد اما نباید این موضوع طی ۴۸ ساعته بررسی شود بنابراین نباید به شکلی ۲ فوریتی مطرح شود.

این نماینده مجلس در ادامه خطاب به طراحان این طرح گفت: بنده در اینجا یک شوخی با آقای شهریاری که طراح این طرح است انجام دهم و بگویم که خودش طی ۴۸ ساعت نسبت به فرزندآوری اقدام کند تا انشاءالله خداوند فرزندی به ایشان عطا کند.

در ادامه بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان موافق ۲ فوریت این طرح گفت: ۲۵ سال است که قانون تنظیم خانواده در کشور اجرا می‌شود و کارکنان و پرسنل مراکز بهداشتی نیز عادت کرده‌اند که برای اقدامات جلوگیری از بارداری تبلیغ کنند و اکنون تبلیغات برای ناباروری در همه جای مراکز بهداشتی دیده می‌شود و بخشی از دغدغه‌هایی که ما در این زمینه داریم نسبت به تبلیغات این اقداما است.

وی ادامه داد: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با ۵۰ ماده در کمیسیون فرهنگی مورد رسیدگی قرار گرفته و گام‌های آخر را طی می‌کند اما ما باید از این فرصت استفاده کنیم و برخی دغدغه‌هایی که در زمینه تبلیغات برای ناباروری انجام می‌شود، برطرف کنیم.

* فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت تصویب شد

در نهایت وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان ۲ فوریت طرح مذکور، در نهایت با ۱۲۴ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن علنی با ۲ فوریت این طرح مخالفت کردند، اما یک فوریت آن را با ۱۳۱ رأی موافق، ۴۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

علی لاریجانی پس از تصویب یک فوریت این طرح نیز از کمیسیون‌های تخصصی مربوطه خواست تا سریعتر این طرح را مورد بررسی قرار دهند.

طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور به امضای ۸۲ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و دارای یک مقدمه توجیحی و ۴ ماده است که در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس مقرر می‌شود که تمامی اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات راجع به تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع بوده و مرتکب به مجازات مندرج در ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

همچنین در صورت تصویب نهایی ماده دیگری از این طرح مقرر می‌شود که وزارت بهداشت در مورد اقدامات دانشگاه‌ها، بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی و وزارت فرهنگ و ارشاد در مورد تبلیغات این موضوع توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی موظفند موارد تخلف را شناسایی و متخلفین را به مراجع صالح قضایی معرفی کنند.

* تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس

پیش از پایان جلسه علنی تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح شد.

محمدتقی توکلی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به رئیس جمهور خواستار رعایت اصل ۳ قانون اساسی و رفع تبعیضات ناروا در خصوص تخصیص اعتبار به طرح‌های مهم شهرستان الیگودرز شد.

وی با اشاره به خسارت وارده به کشاورزان الیگودرز گفت: حق‌ آب کشاورزان منطقه الیگودرز مورد غفلت واقع شده است و آب مردم را جلوی چشم‌شان به قم منتقل می‌کنند، لذا انتظار داریم رئیس جمهور هر چه سریعتر چاره‌ای بیندیشد.

نماینده مردم الیگودرز را بیان اینکه با گذشت ۳۵ سال از عمر انقلاب برخی روستاها فاقد راه ارتباطی و ارتباط تلفنی هستند، از وزیر راه درخواست کرد تا برای حل این مسئله دستور ویژه بدهد.

* موسوی اصل: دولت گزارش هر ۳ ماه یکبار اقدامات خود جهت تحقق شعار سال را ارائه کند

در ادامه میرقسمت موسوی اصل نماینده مردم گرمی در مجلس طی تذکر شفاهی اظهار داشت: مسلم است که تحقق شعار سال بدون عزم ملی و مدیریت جهادی میسر نمی‌شود لذا از مسئولان درخواست دارم گزارش هر ۳ ماه یکبار در خصوص اقدامات خود جهت تحقق شعار سال را ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: از وزارت امور خارجه می‌خواهم به قطعنامه پارلمان اروپا جواب دهد. برخی کشورهای اروپایی که کل جمعیت آنها به اندازه جمعیت رای‌دهندگانشان نیست چطور جرات می‌کنند که انتخابات حماسی ما را غیردموکراتیک بخواهند.

حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در تذکر به وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با ورود جبهه هوای سرد در روزهای دوم، سوم، یازدهم و دوازدهم فروردین همزمان با گلدهی باغ‌های میوه، سرمای هوا باعث خسارت به ۹۱۷۸ هکتار زمین کشاورزی در شهریار، قدس و ملارد شد که در مجموع ۲۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد و انتظار داریم که وزارت جهاد کشاورزی توجه ویژه داشته باشد.

وی از وزیر آموزش و پرورش خواست که نسبت به پرداخت معوقات معلمان و فرهنگیان تا روز معلم اقدام کند.

در ادامه ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در تذکری در خصوص فضاسازی برای عدم ثبت‌نام مردم در طرح هدفمند‌ی یارانه‌ها گفت: ما حامل های انرژی از قبیل برق، گاز، آب و بنزین را گران کردیم و پول آن را از مردم می‌گیریم و مقداری را که می‌خواهیم به مردم برگردانیم رسانه‌ها را سازماندهی کردیم که مردم را در معذوریت قرار دهند و تهدید می‌کنیم که ثبت‌نام نکنند.

* انتقاد آقامحمدی از فضاسازی برای عدم ثبت‌نام مردم در طرح هدفمند‌ی یارانه‌ها

وی با بیان اینکه ثبت‌نام کردن در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها حق مردم است، افزود: آنهایی که نیازمند هستند نباید کاری کرد که در رودربایستی قرار گیرند و به جای فضاسازی باید جلوی ریخت و پاش‌ها و فسادها را بگیریم و از فشار به مردم برای عدم ثبت‌نام ممانعت کنیم.

نماینده مردم خرم‌آباد با اشاره به بیکاری در کشور گفت: رئیس جمهور در زمان انتخابات این جمله را مطرح کرد که دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت جوانان بیکار در مقابل خانواده‌ها و فرزندانشان شرمنده شوند. باز مرکز آمار ایران، لرستان را اولین استان بیکار کشور اعلام کرده و بیکاران همچنان در مقابل خانواده‌های خود شرمنده‌اند لذا به جای اینکه مسئولان همت کرده و به قلع و قمع نیروهای ارزشی کنند، اشتغال را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

در ادامه محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها طی تذکر شفاهی اظهار داشت: از مردم درخواست می‌کنیم که نسبت به انصراف از دریافت یارانه اقدام کنند.

وی ادامه داد: در این مرحله چه پرداخت نقدی یا افزایش نرخ حامل‌های انرژی دقت بر تحقق عدالت اجتماعی در جامعه شود و به گونه‌ای مناسب و با تدبیر عمل شود که به ساحت مردم ایران توهین نشود و رسانه‌های بیگانه اجازه توهین نداشته باشند.

نماینده مردم یزد در مجلس افزود: بهتر بود کسانی که انصراف از یارانه می‌دادند استانی قلمداد می‌شد و معادل ریالی یارانه‌های انصرافی با تخصیص همان بودجه واحد تولیدی بزرگ ایجاد می‌شد و سهام این واحد به انصراف دهندگان داده می‌شد؛ این کار در آینده فوایدی از جمله جلوگیری از افزایش نقدینگی در جامعه، حمایت از تولید و اشتغالزایی دارد.

جوکار در پایان با اشاره به حضور ۱۰۰ هزار اتباع کشورهای دیگر گفت: به دلیل تفاوت سبک زندگی و فرهنگ اتباع دیگر کشورها مشکلاتی برای مردم بومی به وجود آورده است و در کاهش امنیت استان نیز اثر داشته که در این خصوص خواستار حل این موضوع هستیم.

* عباسی: جواب یاوه‌گویی‌های آمریکا سریعا داده شود

در پایان حمیدرضا مشهدی‌ عباسی نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه درخواست محکوم کردن زیاده‌خواهی‌های آمریکا را کرد و افزود: از تیم مذاکره کننده می‌خواهم همانطور که به عزت ایران توجه کردند، هر چه بیشتر به این موضوع دقت کنند تا به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد نشود و جواب یاوه‌گویی‌های آمریکا سریعا داده شود؛ چرا این همه تعامل کردیم و در آخر رئیس جمهور ایران غیرقانونی خوانده می‌شود.

وی در تذکر دیگری به وزیر دارایی گفت: دریافت مالیات در حوزه انتخابیه من تصاعد هندسی دارد و گویا مدیران شرق استان تهران حوزه انتخابیه بنده را با شمال تهران مقایسه می‌کنند. لذا خواستار بررسی این موضوع هستند.

* فولادگر: شیوه انتقاد به حفر تونل بهشت‌آباد بدعت بدی بود

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی اخطاری با استناد به اصول ۲،۳،۴ و ۴۸ قانون اساسی نسبت به اقدام امروز نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری و اعتراض آنها به حفر تونل بهشت‌آباد و انتقال آب از این استان به زاینده‌رود انتقاد کرد و اظهار داشت: اینکه طرحی برای انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به زاینده‌رود انجام شود یا خیر و یا تونلی برای این کار حفر شود یا خیر، بر عهده دولت است. البته نمایندگان هم می‌توانند در قالب تذکر، نطق و ... اظهارنظر کنند.

وی ادامه داد: اما شیوه‌ای که امروز در مجلس انجام شد بدعت خوبی نیست و تفرقه ایجاد می‌کند و همبستگی ملی را از بین می‌برد؛ ما همه برادر هستیم و این بحثها باید جای دیگری انجام شود، نه اینکه برادری نطق کند و برادران دیگر پلاکارد بلند کنند و این برای نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: این بحث موضوعی است که باید در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد و احتیاجی به اینگونه اقدامات نیست.

به گزارش تسنیم، در هنگام نطق سیدسعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد، جمعی از نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مقابل تریبون مجلس تجمع کردند و پلاکاردی با مضمون انتقاد از حفر تونل بهشت‌آباد و گلاب ۲ در دست گرفتند.

پیش از این مردم استان چهارمحال و بختیاری نسبت به انتقال آب از این استان به زاینده‌رود انتقاد کرده بودند و این اقدام را سبب از بین رفتن کشاورزی این منطقه می‌دانستند.

* اعلام وصول یک سوال ملی

در پایان علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سوال ملی محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک از وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد علت عدم پرداخت وام ازدواج توسط بانک‌ها را اعلام وصول کرد.

* پایان جلسه علنی/جلسه بعدی سه‌شنبه

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را سه‌شنبه ساعت ۸ صبح اعلام کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷