تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۴۱۵۶۴۸
زمانی که «دومنیک بنهورا» روند خلق مجسمه‌های سنتی زیمبابوه‌ای را در دوران نوجوانی و حدود چهار دهه قبل آغاز کرد هیچگاه فکر نمی‌کرد هنر برایش شهرت و خوشبختی به ارمغان خواهد آورد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از رویترز، «بنهورا» که در سال ۱۹۶۸ در خانواده‌ای روستایی و در یکی از دهکده‌های نزدیک «هراره» متولد شده، اکنون به یک هنرمند تحسین‌شده جهانی و صاحب سبک تبدیل شده است.
مجسمه‌سازان سنتی زیبمبابوه‌ای از ابزارهای ابتدایی برای حکاکی کردن و تراشیدن تخته سنگ‌های بزرگ چند تنی برای خلق یک اثر هنری استفاده می‌کنند و مضامین سنتی آفریقایی همچون «مادرانگی» در دو نوع «رئال» و «انتزاعی» به تصویر می‌کشند که اغلب مورد توجه مدیران و گالری‌داران غربی می‌شود.


«بهورا» نیز هنر خلق مجسمه‌های سنتی را از سایر هنرمندان این عرصه آموخت، اما پس مدت کوتاهی خود به یکی از چهره‌های برجسته این عرصه تبدیل شد.
او در گفت و گویی با رویترز بیان کرد: «هنر من گرامیداشت زندگی است و آثار هنری خود را از زندگی روزانه‌ام الهام می‌گیرم.»
هنر «بهورا» او را از فقر نجات داد و به خانوده او شانس دوباره زندگی داد. او در سن ۲۳ سالگی نخستین خانه خود را در یکی از شهرهای نزدیک «هراره» ـ پایتخت زیمبابوه ـ خریداری کرد. 
او اکنون نمایشگاه‌های دائمی از آثار خود در «آتلانتا»، «کلورادو»، «موزه ویکتوریا» در «ملبورن» و «سیه‌نا» در ایتالیا برگزار کرده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰