نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان اصلاحات از غرب‌گرایی به غرب‌گدایی رسیدند!

تاریخ انتشارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۴۱۵۵۳۹
۰
plusresetminus
مدعیان اصلاحات از غرب‌گرایی به غرب‌گدایی رسیدند!
به گزارش بلاغ، در حالی که رئیس‌جمهور کشورمان ادعا‌های مقامات آمریکایی برای کمک به ایران در مقابله با کرونا را غیرخیرخواهانه و فریبکارانه عنوان و تصریح می‌کند: «آنهایی که حتی دارو و مواد غذایی را به روی مردم بستند و تحریم کردند، خبیثانه‌ترین اقدام را علیه ملت ایران در این ۲ سال انجام دادند؛ آنها هم آمدند با یک ماسک دلسوزی ظاهر شدند که ما هم می‌خواهیم به ملت ایران کمک کنیم؛ شما اگر واقعاًً راست می‌گویید لااقل تحریم دارو را بردارید»، روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «کرونا و کمک‌های بین‌المللی» نوشت:‌ترامپ شنبه گذشته برای کمک به ایرانیان در مورد کرونا اعلام آمادگی کرد و گفت «تنها کاری که ایران باید بکند این است که این کمک‌ها را بخواهد.» یک روز قبل پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده بود که «آمریکا رسما از طریق سفارت سوییس پیشنهاد کمک به مردم ایران» را ارائه کرده که ظاهرا به ملزومات خاص برای مبارزه با کرونا مربوط می‌شود...واکنش سرد و منفی سخنگوی وزارت خارجه ایران در قبال اعلام آمادگی آمریکا برای کمک قابل درک است، اما الزاما موضع درستی نیست».

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «ویروسی که با آن درگیریم، مرز نمی‌شناسد، درکی از دوستی‌ها و دشمنی‌های سیاسی ندارد و ملاحظات سیاسی را درک نمی‌کند؛ لذا با توجه به تهدید جهانی ناشی از این ویروس ضروری است کشورها نیز سیاست‌های خود را متناسب با ویژگی‌های این ویروس تنظیم کنند».

طی روزهای اخیر روزنامه آرمان هم به التماس برای دریافت کمک‌های آمریکایی‌ها افتاده و نوشته بود: «اکنون دولت ایران در یک آزمون مهم قرار دارد، اگر تهران شعار بدهد و اعلام کند که کمک‌های آمریکا را نخواهد پذیرفت کاخ سفید جنجال به پا می‌کند که ایران با وجود رنج مردمش به ملت خود رحم نمی‌کند و حتی بروز بلایای طبیعی تأثیری دراین زمینه ندارد. اما راه سیاستمدارانه این است که مثل دولت اصلاحات عمل شود و برابر پروتکل‌های جهانی که همه کشور‌ها از آن استفاده می‌کنند، اعلام نیاز نماید، در این صورت اگر آمریکا و هر دولت دیگری صداقتی داشته باشد بدون درخواست مستقیم می‌تواند آن را مستمسکی قرار دهد و کمک‌های خود را ارسال کند».

همچنین صادق زیبا‌کلام از چهره‌های جناح اصلاح‌طلب نیز در رشته توئیتی که انتقادات فراوانی را به دنبال داشت ضمن تشکر از رئیس‌جمهور آمریکا با ذوق‌زدگی نوشت: از آنجا که دولت ایران نمی‌تواند پیشنهاد را بپذیرد، تجهیزات پزشکی مورد نیاز را می‌توان از طریق فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر فرستاد.

مدعیان اصلاحات درحالی از غرب‌گرایی به غرب گدایی و درخواست کمک از دولت  ‌تروریستی آمریکا رسیده‌اند که کاخ سفید همواره در مواقع بروز شرایط خاص در ایران، با هدف ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت، ژست ایران دوستی به خود می‌گیرد، اما در موقع اقدام و عمل، نه تنها هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه مردم را به شدت مورد تحقیر قرار می‌دهد. دولتی که ‌ترور سردار سلیمانی و تحریم داروی بیماران خاص و از جمله کودکان ایرانی و همچنین ‌ترور دانشمندان هسته‌ای را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است، چگونه در نگاه این طیف لیاقت کمک به مردم ایران را دارد؟

همکاران کرونا در شبکه‌های ضدانقلاب
 دو روزنامه آفتاب یزد و شرق در گزارش‌هایی جداگانه به وضعیت ویژه ایران در مقابله با ویروس کرونا پرداختند. روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله شماره دیروز خود نوشت: «به راستی چرا کرونا در ایران ظهور و بروز متفاوتی داشته است؟ آیا این ویروس ساختارش در کشور ما متفاوت و مهلک‌تر شده است؟ اکنون در همه قاره‌ها بیش از 80 کشور درگیر این ویروس شده‌اند ولی در هیچ کدام از آنها اینقدر این ویروس به مسائل سیاسی آمیخته نشده است... لیکن در ایران ما چنین نیست و مسئولان کشور در هر رده و مرتبه‌ای ناچارند در کنار مسائل فنی، گوشه چشمی ‌نیز به مسائل سیاسی و ایضا امنیتی داشته باشند تا مشکلات حادتر نشود. البته دلیل این تفاوت چندان غریب و عجیب نیست. طبق آخرین بررسی‌ها حدود 600 رسانه فارسی‌زبان منقرض در خارج از کشور در حال فعالیت مستمر هستند تا علیه ایران تولید محتوا کنند. آنان پول می‌گیرند که چنین موقعیت‌هایی را از دست ندهند و با ‌ترکیب اخبار دروغ و راست اذهان مردم را مشوش و دید آنان را نسبت به حاکمان منفی کنند.»

همچنین روزنامه شرق در گزارشی نوشت: «تا پیش از آمار روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه که درصد مرگ مبتلایان کرونا به حدود ۴/۴ درصد و بعد هم زیر سه درصد رسید، آمار وزارت بهداشت تفاوت فاحشی با میانگین جهانی مرگ دو تا سه درصدی این ویروس داشت... اما چرا آمار وزارت بهداشت ناسازگار با روند حرکت این ویروس در دنیا است؟ پاسخ به این پرسش را باید در کمبود کیت آزمایش ویروس کرونا در ایران آن‌هم در روز‌های ابتدایی قطعی‌شدن ورودش به ایران دانست... البته روز‌به‌روز تعداد کیت آزمایش در ایران افزایش پیدا کرد و به ‌همین ‌دلیل تعداد آزمایش هم بالا رفت که نتیجه آن افزایش چشمگیر آمار رسمی تعداد مبتلایان بود... پرسش اصلی اینجاست که رسانه‌ها[ی معاند خارج کشور] چگونه به این جمع‌بندی می‌رسند که مرگ افرادی در ایران به دلیل کهولت سن یا بیماری تنفسی نبوده ولی کرونا بوده است؟... برخلاف برخی کشورها، روزانه آمار مبتلایان و جان‌باختگان در ایران اعلام می‌شود که بسیار شفاف و دقیق است.»

اما همین گزارش که به‌نظر سمت و سوی خوبی دارد و در مسیر افشای عملکرد رسانه‌های معاند انگلیسی، آمریکایی، صهیونیستی و سعودی است در بخشی مدعی می‌شود: «اما در همین فاصله چند‌روزه، اعتماد فراوانی از بین رفت[!!] در این روز‌ها گروهی با این توضیح که آمار وزارت بهداشت ایران با آنچه در دیگر نقاط دنیا می‌گذرد، سازگار نیست، چنین اعدادی را از اساس نادرست دانستند و همزمان به ارائه آماری از طرف خود پرداختند...»

این نکته غیرقابل انکار است که سرریز دروغ‌ها و شایعات و آمارهای ساختگی رسانه‌های معاند در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود. حال این سؤال مطرح است که وقتی چند روز پیش کیهان در گزارشی از وزارت ارتباطات به دلیل بی‌توجهی به فضای مجازی که امید مردم را نشانه گرفته است انتقاد کرد برخی از سایت‌ها و روزنامه‌های طیف مدعی اصلاح‌طلبی به کیهان حمله ور شدند.

اذعان به بی‌صداقتی و فرافکنی در طیف مدعی اصلاحات
يدالله طاهرنژاد، عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«مردم اگر از اصلاح‌طلبان صداقت ببينند بازهم آنهارا در عرصه سياست مي‌پذيرند و به اين جريان اقبال نشان مي‌دهند اما اگر جريان اصلاح‌طلب بخواهد فرافکني کند و مسئوليت خودرا در قبال مردم و جامعه نپذيرد، طبيعتا نبايد توقع تغييري در اقبال عمومي مردم داشته باشد».

طیف مدعی اصلاحات در روزهای اخیر با فضاسازی گسترده رسانه‌ای این‌گونه القاء می‌کرد که علت اصلی شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بوده است.این ادعا در حالی بود که مدعیان اصلاحات در انتخابات مجلس با تعدد کاندیدا مواجه بوده و به همین خاطر با چندین لیست در انتخابات حضور یافتند.

برخلاف فضاسازی مدعیان اصلاحات، علت اصلی شکست این طیف، عملکرد آن در دولت و مجلس بوده است. به عبارت دیگر، مدعیان اصلاحات به کارنامه خود باختند.بی صداقتی، بی‌مسئولیتی و فرافکنی از ویژگی‌های بارز مدعیان اصلاحات است. مسئله‌ای که فعالین این طیف نیز به آن اذعان دارند.

FATF؛ بهانه اصلاح‌طلبان برای فرار از مسئولیت
روزنامه دولتی ایران دیروز نوشت: «بروز بحران کرونا سهم‌ اشتغال غیررسمی‌ در اقتصاد ایران را افزایش می‌دهد. برای مواجهه با آثار منفی این بحران، دولت قدرت مانور زیادی ندارد. برخلاف اقدامات دولت در کشورهایی نظیر چین و ژاپن که قدرت مالی بالایی دارند و می‌توانند صدمات کسب و کارها را تا حدودی جبران کنند، دولت ایران به‌دلیل تنگناهای مالی ناشی از محدودیت‌های تحریم، قرارگیری در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» و... قدرت مانور زیادی ندارد.»

برخلاف تصویر مخدوشی که مدعیان اصلاحات از فضای حاکم بر اقتصاد کشور و عوامل مؤثر بر آن نشان می‌دهند، عدم برقراری مبادلات بانکی ایران، نه قرار گرفتن ایران در فهرست به اصطلاح سیاه FATF، که تحریم‌های ثانویه آمریکاست. تحریم‌های آمریکا نیز مدت‌هاست که به سقف خود رسیده و اقدام FATF فاقد وزن و اثر اقتصادی است اما مدعیان اصلا‌ح‌طلبی برای پوشاندن ناکارآمدی و سوءمدیریت خود، خشاب خالی FATF را پر نشان می‌دهند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: برخی به‌خاطر اجلاس آتی اف‌ای‌تی‌اف تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند ولی همان‌طور که گفتم تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت.

روزنامه دولت دوباره خواستار اختیارات فرا قانونی برای روحانی شد!
ارگان رسانه‌ای دولت روز گذشته در گزارشی با عنوان «تدارک دولت برای اصلاح اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهوری» نوشت: «دولت می‌خواهد قانون «تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری» را اصلاح کند... خبر تهیه لایحه برای اصلاح این قانون را دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرده و البته آورده است که مراحل ابتدایی کار تمام شده و حالا معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری لایحه را جهت سیر مراحل بررسی به کمیسیون لوایح هیئت دولت ارائه کرده است.»

روزنامه ایران در ادامه نوشت: «لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: ...محدود دانستن مسئولیت رئیس‌جمهوری به حوزه قوه مجریه برخلاف انتظارات عمومی است که بعد از انتخابات از رئیس‌جمهوری به‌وجود می‌آید و در حقیقت این تفسیر نه با خود قانون اساسی و نه با انتظارات عمومی همخوانی ندارد».

گفتنی است چندی پیش «مصطفی ‌هاشمی‌طبا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز پیش از این گفته بود: «آقای روحانی حتی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند. برای مثال در همین مسئله یارانه‌ها قرار بود دولت به کسانی که توانایی مالی دارند یارانه ندهد اما هنوز این یارانه‌ها پرداخت می‌شوند. ۵ سال گذشته و تغییری حاصل نشده... رئیس‌جمهور بهتر است از اختیارات خود استفاده کند و مشکلات را کاهش دهد، بعد به سراغ اختیارات بیشتر برود».

روزنامه دولت در هفتمین سال فعالیت دولت تدبیر و امید  به‌جای گزارش عملکرد و توضیح درباره میزان پیشرفت امور و سرانجام وعده‌های انتخاباتی، همچنان حاشیه‌سازی را در دستور کار خود قرار داده است. این مدعیان بهتر از هر کسی می‌دانند مشکل دولت روحانی، کمبود اختیارات نیست، بلکه فقدان اراده و اهتمام برای استفاده از اختیارات است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰