تاریخ انتشارجمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۱۴۹۷۳
مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ضمن توصیه به این بیماران در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، در آستانه روز جهانی بیماری‌های نادر، گفت: به علت شیوع ویروس کرونا در سطح کشور امسال بنیاد بیماری‌های نادر جشنی برای این روز برگزار نخواهد کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، دکتر حمیدرضا ادراکی در گفت‌وگو ، با بیان اینکه تجمعات انسانی می‌تواند یکی از عوامل انتقال کروناویروس از فردی به فرد دیگر باشد، گفت: به همین دلیل بر خلاف سنت سالیان گذشته، امسال بنیاد بیماری‌های نادر جشنی به مناسبت روز جهانی بیماری‌های نادر برگزار نخواهد کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه برخی بیماران نادر دارای بیماری با نقص سیستم ایمنی بدن هستند، تصریح کرد: از این رو ممکن است حتی یک سرماخوردگی ساده که افراد عادی به راحتی دوره آن را می‌گذرانند، برای این بیماران تبدیل به عفونت‌های گسترده شود. موضوع اپیدمی کرونا یا دیگر ویروس‌ها برای بیماران نادر بسیار حساس‌تر و نگران‌کننده‌تر خواهد بود.
وی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش به بیماران نادر در خصوص کروناویروس، اظهار کرد: این آموزش‌ها به صورت تلفنی، از طریق سایت بنیاد و... انجام می‌شود. طی روزهای گذشته نیز ورکشاپی حضوری برای این عزیزان برگزار شد تا آموزش حضوری موثر به انها ارائه شود.
ادراکی برخی از این توصیه‌هارا اینگونه برشمرد: بیماران نادر باید وسایل‌شان مربوط به خود و مجزا از سایرین باشد. البته نمی‌توان توقع داشت از هر وسیله‌ای چند عدد در منزل باشد تا در اختیار هر فرد به طور مجزا قرار گیرد، اما می‌توان با رعایت نکات بهداشتی از وسایل مشترک استفاده کرد. به عنوان مثال هنگام استفاده از موس کامپیوتر در صورتی که ماده ضدعفونی کننده در اختیار نداشتند از دستمال کاغذی برای نگه داشتن آن استفاده کنند.
وی افزود: خودکار مشترک در اماکن عمومی مانند بانک‌ها، کلیدهای روشن و خاموش کننده برق، دکمه آسانسور و... همگی از جمله مواردی هستند که افراد متعددی با آن تماس داشتند و نقاط آلوده‌ای به حساب می‌آیند. رعایت نکات فوق برای تمام افراد ضروری است اما، بیماران نادر از آنجایی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند باید بیش از سایرین رعایت کنند.
مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر به نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و گفت: استفاده از میوه و سبزیجات تازه بسیار موثر خواهد بود.
وی در خاتمه افزود: حضور در محیط‌های سر بسته مانند مترو، اتوبوس، سالن‌های تئاتر، سینما و... به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم از وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. رعایت این نکات به همراه شست‌وشوی دست‌ها، صورت و بینی و همچنین قرقره آب نمک، تا گذر از پیک بیماری بسیار موثر خواهد بود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲