تاریخ انتشارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۴۱۴۹۱
دکتر علی اکبر صالحی، به مناسبت فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور در برنامه ثریا به برخی سوالت و ابهامات پاسخ گفت و دستاوردها و برنامه های آینده سازمان انرژی اتمی کشور را تشریح کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در ابتدای این برنامه محسن مقصودی (مجری) با اشاره به مردمی بودن مسئله هسته‌ای کشور از علی اکبر صالحی خواست تا برنامه‌های سازمان انرژی اتمی را در حوزه کلان ترسیم کند.

طبق قرارداد با روس‌ها ۴ نیروگاه اتمی جدید خواهیم ساخت
دکتر صالحی در پاسخ به این سوال، با تایید سوال گفت: ملت ما به خاطر دستیابی به فناوری هسته‌ای،فشارهای ناعادلانه و غیرمنصفانه‌ای را تحمل کرده‌اند. اما "عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد" رخ داد.

وی گفت: در حوزه برنامه کلان فناوری هسته‌ای، یک برنامه مجلس دارد و یک برنامه هم از قبل از انقلاب بوده است که به توصیه‌ی خود آمریکایی‌ها پی ریزی شده بود.

صالحی افزود: در آن زمان، عقیده آمریکایی‌ها این بود که ایران باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشد که البته در حال حاضر هم این توصیه توسط مجلس نیز مورد تاکید است. در شورای عالی انرژی کشور هم این مصوبه وجود دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این ۲۰هزار مگاوات ما را ما در یک برهه‌ی بلند مدت می‌بینیم چون که هم هزینه آن سنگین است و هم اینکه ما نمی‌خواهیم خیلی سریع چیزی را بسازیم. این چشم‌انداز به ۲۰ هزار مگاوات مثلاً ممکن است بیش از ۲۰ باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما یک برنامه‌ی میان مدت داریم که طبق قردادی که ۱۹۹۲ با روسها امضاء کردهایم قرار شده بود که به غیر از بوشهر فعلی چنانچه که ایران درخواست کند چهار نیروگاه هستهای دیگر هم دایر کنیم. هم اکنون این پروتکول را احیاء میکنیم. الان با روسها در حال مذاکره هستیم. به خوبی جلو رفته-ایم و قرار شده است اگر بخواهیم، چهار نیروگاه هستهای دیگر شروع کنیم که اگر انشاالله همهچیز جلو برود و انقدر قرارداد منعقد شود، کلنگ اول را امسال میزنیم و بعد به فاصله‌ی دوسال به دوسال کلنگهای بعدی را می‌زنیم و تاجایی که ممکن است اینها را بومیسازی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه میتوان امید داشت که ما نیروگاه بعدی را مثلاً ۳۰% خودمان بسازیم، و نیروگاه بعدی را ۷۰% گفت: همین کار را میخواهیم انجام دهیم. برای همین است که میگوییم به فاصلهی دوسال وگرنه ما میتوانستیم چهار تا نیروگاه را همزمان شروع کنیم. همانطور که امارات همزمان چهار نیروگاه بزرگ که ۶۰۰۰ مگاوات میشود هرکدام ۱۵۰۰ مگاوات یعنی شش تا مثل بوشهر را همزمان شروع کرد. یا ترکیه که قرار است روسها چهار تا رأکتور مثل بوشهر را همزمان برایشان شروع کنند.

با سانتریفیوژهای موجود سوخت یک سال بوشهر را هم نمی توانیم تولید بکنیم
مجری در ادامه از دکتر صالحی پرسید با این پنج هزار مگاواتی که قرار است در مرحلهی بعدی بسازیم با توجه به اینکه ما الان برای بوشهرمان هم از سوخت خودمان استفاده نمیکنیم و خود روسها برای ما تأمین میکنند، مردم سؤالشان این است که نطنز و غیره را که ما اینهمه دفاع میکنیم پس این سوخت را چرا هنوز از روسیه میگیریم؟ باتوجه به اینکه شما در جایی هم فرمودید که برای یک جا به اندازه بوشهر ، ۱۰۰۰ مگاواتی، سی تن غنی سازی اورانیوم نیاز داریم ، خوب بنابراین این محاسبات انجام شده، پس ما برای ۲۰ هزار تا در افق ۲۰ساله ، ۶۰۰ تن نیاز داریم. درست است؟

صالحی پاسخ داد وقتی که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت نیروگاه بوشهر را احیا کند، همان موقع هم تصمیم گرفت که به دنبال سوخت مطمئن آن باشد چرا که این نیروگاه می تواند ۶۰-۷۰ سال عمر داشته باشد و ما حتی به روسیه هم نباید نیازمند باشیم.

وی ادامه داد با توجه به اینکه غنی سازی را به ما نمی دهند کما اینکه می خواستیم پول بدهیم بیست درصد بگیریم که به ما نمی فروختند لذا ناچار به رفع نیاز خودمان هستیم.

دکتر صالحی افزود البته الآن نطنز اگر بخواهد تامین کننده سوخت سالانه بوشهر باشد باید پنجاه هزار ماشین نسل اولی درون آن باشد که الآن بیست هزار تا آنجا ماشین داریم ولی نه هزار تایش کار می کند.

وی افزود الآن نیز حدود هفت هشت تن تولید کرده ایم که برای یک سال نیروگاه بوشهر ما باید پنجاه هزار ماشین داشته باشیم که سی تن تولید بکنیم و هشت سال فاصله داریم که ما بتوانیم یک سال مان را تامین بکنیم.

در گام نهایی دارند سعی می کنند در تحقیق و توسعه هم خدشه بکنند
وزیر خارجه سابق کشورمان افزود الآن باید سی هزار ماشین دیگر بسازیم تا این نطنز فقط برای یک سال بوشهر باشد. حالا ما بوشهر های دیگر هم داریم پس باید نطنزهای دیگری هم بسازیم. ولی بخاطر هزینه ی زیادی که در پی خواهد بود باید نسل جدید را بیاوریم. واحد کار غنی سازی ماشین های قدیمی یک و نیم سو است در حالیکه الان نسل جدید ماشین ها یعنی نسل ۴ توانی برابر با ۲۴ سو دارند یعنی پانزده برابر است. این نسل چهار ماست. ما دیگر نطنز را با نسل اول و دوم و سوم پر نمی کنیم ما به دنبال پر کردن آن با نسل بیست و چهار سو هستیم، حالا شما اگر پنجاه هزار تا بیست و چهار سو داشته باشید میشود حدود یک میلیون سو. یک میلیون سو یعنی پنج شش تا راکتور را می توانند پاسخ گو باشند.

وی همچنین در رابطه با محدودیت هایی که کشورمان طبق توافقنامه ژنو در رابطه با استفاده از سانتریفیوژ های نسل جدید پذیرفته است گفت: برنامه ی اقدام مشترک یکی از بخش هایش و یکی از قسمت هایش که میشود گفت بهترین قسمت آن است همان بحث تحقیق و توسعه است یعنی بی قید ترین بخش آن است، یعنی در غنی سازی یک مشکلاتی دارد که می گویند باید متفقا میزان تولید و سطح تولید و سطح غنی سازی و مسایلی از از این دست را تعیین بکنیم اما در تحقیق و توسعه چیزی نگفته اند. اما در مذاکرات ژنو دارند سعی می کنند در تحقیق و توسعه یک خدشه بکنند در صورتی که برنامه اقدام مشترک باید پایبند به آن اصولی که به هر حال خودشان هم پذیرفتند باشد.

تزریق گاز به ۱۹ هزار سانتریفیوژ می توانست انجام بشود ولی نشد
وی ادامه داد: ما نه هزار ماشین را از دولت سابق جایگذاری کردیم ولی تزریق نکردیم یعنی نظام تصمیم گرفته بود که این کار انجام نشود و به خاطر همین موارد به وجود آمده با ۱+۵ قرار شد فعلا تزریق گاز نشود.

دکتر صالحی در پاسخ به مجری که گفت آیا فکر نمی کنید اگر قبل از توافق ژنو در آن بازه ی چند ماهه ای که حداقل می دانستیم داریم وارد یک توافق جدی می شویم این نه هزارتای نسل جدیدمان را تزریق گاز می کردیم الآن حداقل جلوتر بودیم و نوزده هزارتایمان داشت کار میکرد گفت: بله خوب این یک سناریوی قابل طرح است ولی وقتی ما آمدیم دیدم این تصمیمات از دولت سابق گرفته شده بود. بله این یک سوال فرضی است . خوب می توانست این باشد ولی نشد.

دکتر صالحی همچنین در رابطه با محدودیت های پذیرفته شده برای سوخت ۲۰ درصد و مشکلاتی که در خصوص آینده برای تامین نیاز کشورمان در حوزه رادیو داروهای بوجود خواهد آورد گفت اینکه ما می‌گوییم ۲ سال، ۳ سال یا ۴ سال سوخت داریم بستگی دارد از رآکتور چقدر استفاده بکنیم. چند روز در هفته این راکتور روشن باشد. ولی اگر ما بخواهیم متوسطی بگیریم حدود ۲ تا ۳ سال سوخت داریم مثلاً ۴ سال را نه ولی ۳ سال سوخت داریم، اگر راکتور دائم کار بکند.

وی ادامه داد سوخت ۲۰ درصد با سطح غناهای دیگر فرق می‌کند. اولاً ما معتقدیم هر حقی را که هر عضو NPT و عضو آژانس دارد این حق را ما نیز داریم. یعنی چه؟ یعنی حق ماست از ۱ درصد تا ۹۰ درصد غنی سازی بکنیم این حق ماست. ما از این حق عدول نمی‌کنیم. اگر ما خودمان را به یک سطحی از غنی سازی مقید می‌کنیم این به صورت داوطلبانه است نه بصورت پذیرش تحمیلی که از طرف مقابل اعمال می‌شود. داوطلبانه پذیرفتیم که مثلاً بیشتر از ۵ درصد غنی سازی نکنیم.

چون ۲۰ درصد را درخواست کردیم ندادند انجام دادیم
دکتر صالحی ادامه داد واقعاً هم قبل از اینکه به ۲۰ درصد ورود پیدا بکنیم ما داشتیم ۵ درصد را غنی سازی می‌کردیم وگرنه نمی‌رفتیم به آژانس انرژی اتمی نامه بنویسیم که ۲۰ درصد به ما بدهید. البته خداروشکر بقول شما ندادند و این شد سبب خیر و جداً ما یکبار هم باید از غرب تشکر کنیم چون که هر وقت اینها مشکل تراشیدند ما یک قدم جلو گذاشتیم. ۲۰ درصد را ندادند که یک افتخاری بچه‌های ما آفریدند که خود ما هم باور نمی‌کردیم. وقتی که من تیم ۲۰ درصد را جمع کردم که اینها کار را شروع کنند باور نمی‌کنید ما زیر صفر بودیم می‌شد آیا این کار را بکنیم چگونه است؟ بعضی از محاسبات را اصلاً نمی‌توانستیم انجام دارد که جا دارد از شهید شهریاری هم یادی بکنم.

دکتر صالحی در مورد نقش شهید شهریاری افزود: ایشان محاسبات ۲۰ درصد را انجام داد و تنها کسی بود که می‌توانست محاسبات را انجام دهد. پس بنابراین ما برای ۲۰ درصد که کارخانه اش را ساختیم ببینید دیگر غنی سازی برای ما ۵ درصد و ۲۰ درصد و ۴۰ درصد و ۵۰ درصد کاری ندارد یعنی شما الان بروید و بگویید ما غنی سازی ۵۰ درصد نیاز داریم بچه‌های ما در عرض ۳ تا ۴ روز این تجهیزات را سر هم می‌کنند. پس ما در امر غنی سازی دیگر مشکلی نداریم. در بحث‌های دیگر حالا ممکن است داشته باشیم.

حتی غنی سازی ۵ درصد برای دنیا باور کردنی نبود
رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه سوال پیامکی برنامه (کدامیک از دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای کشورمان بیشتر موجب حیرت و ناامیدی دشمنان شد ؟) گفت برای شخص بنده اولین بار که بحث غنی سازی پنج درصد مطرح شد در کشور، حالا ما به دلیل اینکه رشته ما این است وما چهل و خورده ای سال است که در این رشته هستیم باور نکردنی بود که ما یه روزی بتوانیم غنی سازی انجام دهیم و درواقع شکستن انحصار بود.

وی ادامه داد اصلا جزو آرزوها و آرمان ها بود که اصلا می شود؟ وقتی که دانشجویان یا خود ما راجع به سانتریفیوژ می خواندیم اصلا به عنوان یک چیز تخیلی این را تصور می کردیم. خوب وقتی که مسئولین وقت سازمان اعلام کردند و به زحمت توانستند چند عدد را از خارج بدست بیاورند آلوده هم بودند و مشکلاتی را آفرید ولی سرهم کردند و بالاخره مهندسی معکوس شد و این ساخته شد.

حتی یک سری از فیزیک دانها ظاهرا آن موقع بیانیه دادند و گفتند اصلا نیست که خود آقا هم اشاره می کنند به اینکه ما یک سری فرستادیم بررسی کردند دیدند واقعا هست.

بیست درصد اصلا یک چیز دیگر است. خوب ما بایستی هم بیست درصد غنی سازی میکردیم هم صفحه ی سوخت را می ساختیم که اصلا ما تا حالا هیچ سوختی را نساخته بودیم که داخل راکتور گذاشته شود، این اولین بار بود ما نمی خواستیم یعنی نه اینکه نمی خواستیم فکر نمیکردیم که می توانیم بسازیم.

وی گفت این را من به طور واقعا شفاف بگویم زمان آقای آقازاده بود که نامه را فرستاده بود برای خرید، هفته ی بعد من آمدم رفتیم دنبال کردیم این نامه را که پول بدهیم بخریم اما ندادند، ما آن جا متوجه شدیم که راهی جز اینکه خودمان دنبال بیست درصد برویم نیست.

شهید شهریاری برای کاری که می توانست میلیاردها بگیرد یک قران هم نگرفت
دکتر صالحی گفت وقتی که ما شروع کردیم از زیر صفر شروع کردیم. خوب این بیست درصد وقتی که به نتیجه رسید و بعد اعلام کردیم که اگر ندهید خودمان می سازیم من یادم است و این رسانه های خارجی برخی از ایرانی هایی که خارج از کشور بودند با هم همکلاس و هم دوره بودیم این ها می آمدند مصاحبه می کردند با رسانه های خارجی البته الان هم خارج اند آنها، می گفتند آقا این صالحی را می شناسیم دروغ نمی گفت ما تعجب می کنیم این اولین بار است اینطوری دروغ می گوید .

وی ادامه داد این بیست درصد را وقتی ما شروع کردیم هیچ چیز آن را نمی دانستیم اصلا هیچ چیزش را نمی دانستیم. خوب ما یک سوختی را اول از آرژانتین خریده بودیم و آن دوستانی که قبلا بازنشست شده بودند من هم خودم آن سال رفته بودم آرژانتین. همان سالی که سوخت خریده بودیم با تعدادی از دوستان آنجا بودیم از آن دوستان آمدیم آن نقشه هایی را که داشتند ما از ارژانتین مشابه آن را داشتیم، ولی خوب فکر کردیم سوخت را داریم ولی چطوری بسازیم؟ ساختنش مهم است. شروع کردیم و مثلا بچه ها در بحث مهندسی شیمی در یک مقاله گیر کرده بودند. من توانستم پیدا بکنم آن مقاله را آوردیم. یعنی هم داشتیم طراحی میکردیم هم به فکر تجهیزات بودیم در صورتی که هنوز ما نمی دانستیم میگفتیم اشکال ندارد. یکی دوتا تجهیزات پس و پیش هم شود اشکال ندارد، سفارش بدهیم بخریم بسازیم و اینها، خوب یکی از کارهایی که بایست انجام می دادیم چون وقتی که این فرایند شروع می شود وقتی این مواد هسته‌ای در این لوله ها عبور می کنند ماده ی هسته‌ای ممکن است قابلیت انفجار پیدا بکند تشعشعات؛ انجام محاسبات دقیق بود. خوب این را حالا باید یک نفر محاسبه بکند، چطوری با چه سرعتی چه حجمی این مواد هسته‌ای در این فرایند باشند که کسانی که دارند در آن کارخانه کار می کنند در معرض خطر قرار نگیرند. خوب این را چه کسی محاسبه بکند، و ما نداشتیم، کسی را که محاسبه بکند.

دکتر صالحی افزود: من شهید شهریاری را می شناختم دانشجوی خودم بود و واقعا دانشجوی خودم بود، بعد من دانشجویش بودم واقعا شاگردش بودم یعنی استاد برجسته ای شده بود. خوب نزد ایشان رفتیم گفتیم آقای شهریاری اینکار را بکنید و ایشان قبول کردند. خوب ایشان آمد این محاسبه را انجام داد من این را بارها گفته ام. اگر ایشان میلیاردها هم از ما می خواست چون کسی را نداشتیم می گفتیم باشد زیرا ما می خواستیم این کار انجام شود اما ایشان یک قِران نگرفت و می خواهم یک مطلب دیگری را عرض بکنم.

شهید احمدی روشن به معنای واقعی اهل فن بود
وی همچنین در رابطه با خاطره ای از شهید احمدی روشن نیز گفت: شهید احمدی روشن فارغ التحصیل مهندسی شیمی است و می دانید فرآیند غنی سازی هم یک بخش عمده ای اش مهندسی شیمی است، یک بخشی از آن مهندسی متالورژی و یک بخشی از آن برق و الکترونیک است. خوب مهندس احمدی روشن در فرایند مهندسی شیمی کار می کرد پس در این قسمت دستی داشت یکی دو سال کار کرده بود بعدهم با یکی از دوستان دیگرش از او خواست که قسمت بازرگانی به او کمک کند. سال ۸۸ که من رفتم به سازمان انرژی اتمی، ایشان سال ۸۳ پیوسته به سازمان بود. ۸۸ که من رفتم دنبال بچه هایی بودیم که واقعا بچه های مسلمان معتقد و کاردان و بالاخره قابل اعتماد باشند چون که هزینه های زیادی حالا زیاد که می گویم بالاخره در اشل بزرگ که بگیریم.

گاهی مسائل مالی مطرح می شد که من می خواستم یک فرد واقعا قابل اعتماد و آشنا، باشد که ایشان شد معاون یکی از بزرگترین شرکت های ما که شرکت کالاالکتریک است که نطنز را اداره می کند. خوب این بزرگترین شرکت ما است اما معاون بازرگانی این تصور نشود که مثل معاون بازرگانی یک جایی که مثلا می خواهد برود یک گندمی چیزی بخرد نه، اینجا شما بایستی صاحب فن باشید، یعنی تجهیزات را بشناسی اگر کار نکرده باشی و تجهیزات را نتوانی بشناسی اصلا نمی دانی دنبال چه بروی. مثلا یک مدیر یا یک مهندس می گوید به او مثلا من فلان چیز را می خواهم. باید به عنوان یک مهندس این قدرت را داشته باشد این شناخت را داشته باشد تجربه ی لازم را داشته باشد که آن ماشین مورد نظر را تشخیص بدهد که با قیمت مناسب بالاخره تامین بکند. آن هم در این پیچیدگی تحریم ها.

دکتر صالحی افزود واقعا ایشان سهم بسزایی هم داشت و واقعا تا زمان شهادتش در همین معاونت بود و بخش عمده ای از تجهیزات مهم را ایشان تهیه می کرد. حالا بعد از آن دیگر ایشان آنقدر در این بحث متبحر شده بود که به سایر شرکت های ما هم خدمات میدادند.

ماجرای دانشمندان هسته‌ای اخراجی به کجا رسید؟
در این قسمت از برنامه مجری برنامه در رابطه با شائبه هایی که طی این مدت در رابطه با اخراج دانشمندان هسته‌ای مطرح شده بود گفت: ما بعد از طرح گلایه پدر شهید احمدی روشن دربرنامه مان تعجب کردیم. چراکه در گفت و گویی که با شما سال گذشته داشتیم در وزارت امور خارجه شما همین نقل قول را فرمودید که شهید احمدی روشن یک نفر نبود یک تیم چهار پنج نفره بودند که این تیم آمدند و تحول کردند. ایشان فرمودند که اعضای آن تیم به نوعی شاید از کار برکنار شدند یا به هر حال از آن مسئولیت هایی که بودند کنار رفتند که من هم بعدا پیگیری کردم آن اسامی را که شما فرموده بودید ظاهرا یک بخشی اینطوری هست حالا دلیلش را نمی دانم من تعجب کردم با آن روحیه ای که از شما سراغ داشتیم گفتند توی همین برنامه توضیح بدهید که قضیه چه هست؟

دکتر صالحی در پاسخ گفت آن زمانی که آمده بودیم سازمان انرژی اتمی هفت نفر بودند که اینها بچه‌های واقعا به نظر من متدین حزب‌اللهی و کاردان بودند. خوب ما اینها را شناسایی کردیم آوردیم یکی از آنها را گذاشتیم مدیر عامل نظنز؛ که تا دو سه هفته ی پیش مدیر عامل نطنز بود.

رئیس سازمان آژانس انرژی اتمی افزود من باز دوباره که آمدم ایشان را ابقا کردم. هم به ایشان اعتقاد دارم هم بچه ی بسیار خوبی است بچه‌ی با تجربه ایست مسلمان و متعهد است.

وی افزود خوب ما برای ایشان یک معاونی گذاشتیم بالاخره سازمان چند معاون هم دارد گفت من با این معاون کار نمی کنم مگر کار شخصی است یعنی چه؟ من با معاون کار نمی‌کنم؟ این حرف درستی نیست شما کارت را بکن اگر مسئله ای چیزی باشد من رفع و رجوع می‌کنم، اصرار که باید این معاون را بردارید. یا مثلا من می روم. ایشان خودش گذاشته و رفته الان هم ما حقوقش را داریم می‌دهیم چونکه ما اعتقاد داریم باید برگردد. مشاور است من حکم مشاور دادم به ایشان حالا آنجا نمی خواهد کار بکند بیاید در سازمان.

دکتر صالحی در مورد یکی دیگر از دانشمندان مورد اشاره گفت: یکی از برادران مدیر عامل یک شرکت ما بود وقتی که ایشان رفت یکی دیگر جایگزینش شد و تا اینجا شد ۳ نفر.

دکتر صالحی افزود: خدا رحمت کند احمدی روشن که شهید شد، شد چهار و دو تا دیگر از آنها ماندند. بنده گفتم آقا شما از آنجایی که هستید بیایید بروید جای دیگر کار بکنید یعنی جایتان را عوض بکنید. الان هم صحبت کردند که ما داریم می رویم و در عید به بنده پیامک دادند که آقای صالحی ما حاضریم برگردیم.

وی ادامه داد خوب ما چه کسی را اخراج کردیم. گفتم اگر ما اخراج کردیم بیایند حکم اخراجشان را بدهند ما حتی کمیسیون اصل نود هم رفتیم گفتم کاری ندارد شما بیایید بگویید اینها را شما اخراج کردید.

وزیر خارجه سابق کشورمان افزود هفتمین نفر که الان مسئول بازرگانی است که شهید احمدی روشن با ایشان کار میکرد. ایشان سر کارشان هستند. حالا شما اسم آن کسی را که بنده اخراج کردم بیاورید. آخر این چه حرفی است که می زنند. در ثانی اصلا فرض می کنیم بین پانزده هزار نفر مدیر آن سازمان اراده کند یکی را بگذارد کنار حق طبیعی است. آخر من تعجب می کنم این همه سر و صدا، پانزده هزار نفر آدم آقا یکی دو نفر را گفتیم حالا به هر دلیل اصلا من اشتباه بکنم اینکه نمی شود که بیایند مثلا جو سازی و فریاد راه بیفتد.

وی در پایان گفت ماه آینده دو تا خبر خوب در اردیبهشت ان شاء الله خواهیم داشت. اول سامانه پرتو دهی را درآذربایجان شرقی بناب افتتاح خواهیم کرد که یک تحولی است برای تولیدات کشاورزی آن منطقه تا تولیدات کشاورزی از بین نرود بعد تکثیر این سامانه های پرتو دهی در جاهای دیگر کشور داریم. یکی هم یک پروژه بسیار ارزشمندی است که ما برای وزارت بهداشت داریم انجام می دهیم آنجا هم سانتریفیوژ دارند برای داروسازی و سرم سازی که مشکلاتی داشتند که داریم ان شاء الله آن را هم حل می کنیم.

گفتنی است در ادامه برنامه دو تن از معاونین سازمان انرژی اتمی آقای دکتر محمد احمدیان معاون نیروگاه‌های سازمان انرژی اتمی، و آقای دکتر خلفی معاون کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی میهمان برنامه ثریا بودند که در رابطه با دستاوردها و چالش‌های این دو حوزه به ایراد سخنانی پرداختند.

لازم به ذکر اینکه برنامه ثریا هر هفته چهارشنبه ها ساعت ۲۳:۱۵ به روی آنتن شبکه یک می رود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴