تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۱۴۸۲۰
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از از انعقاد قرار دادی برای تولید ۱۵ میلیون ماسک N۹۴ و N۹۹ خبر داد و گفت: برای اجرایی سازی این قرارداد همه ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و فناور استفاده شده، ضمن آنکه دستگاه تولید نانو الیاف که برای صادرات بسته بندی شده بود، از بسته خارج و به خط تولید اضافه شده است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، دکتر سعید سرکار در گفت‌وگو ، تمرکز تولید ماسک‌ها را بر روی ماسک‌های N۹۴‌و N۹۹ دانست و گفت: ماسک‌های N۹۹ بیشتر برای کادر درمانی که مواجهه با بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا دارند، قابل استفاده است؛ چرا که این نوع ماسک‌ها از ایمنی بالاتری برخوردار است.
وی کاربرد ماسک‌های N۹۴‌ را قابل استفاده برای پرسنل بیمارستان‌ها دانست و اظهار کرد: وزارت بهداشت اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه داشته است ضمن آنکه اخیرا جلسه‌ای با هیات امنای ارزی داشتیم و در این جلسه تولید ۱۵ میلیون ماسک را قراردادی امضا کردیم. بر اساس این توافق روزی ۳۰ تا ۴۰ هزار ماسک مورد نیاز کشور را تامین می‌کنیم.
سرکار با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک برای مردم عادی خاطر نشان کرد: در صورتی که مردم در محیط‌های پر ازدحام نباشند استفاده از ماسک ضرورتی ندارد اما ماسک‌ها برای افرادی که مشکوک و یا مبتلا به بیماری هستند به منظور جلوگیری از آلوده کردن مردم، ضروری است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک در محیط‌های پر ازدحام به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری مفید است، یادآور شد: ویروس کرونا در هوا معلق نیست بلکه همراه با بزاق دهان به صورت قطرات ریز با عطسه یا سرفه منتشر می‌شود و این قطرات به سرعت بر روی سطوح می‌نشیند.
سرکار بهترین روش جلوگیری از ابتلا به کرونا را شست‌وشوی مداوم دست‌ها و پرهیز از دست زدن به دهان و بینی دانست و ادامه داد: علاوه بر آن ماسک‌ها به طور نرمال برای یک روز کاربرد دارد.
کسب دانش فنی تولید ماسک‌های نانویی در ایران
سرکار با تاکید بر اینکه خوشبختانه ماسک‌های نانویی از ابتدا تا انتها در ایران تولید می‌شود، گفت: برای هیچ بخش از تولید این نوع ماسک‌ها وابسته به خارج نیستیم و ایران جز معدود کشورهایی است که ماسک‌هایی با کیفیت بالا تولید می‌کند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اهمیت ماسک‌های N۹۴، N۹۵ و N۹۹ را در میزان قدرت فیلتراسیون دانست و افزود: این ماسک‌ها به گونه‌ای تولید شده‌اند که تنفس پذیری در آنها راحت است. با الیاف معمولی می‌توان ماسک‌های N۹۴‌ تا N۹۹ تولید کرد ولی استفاده از آنها موجب می‌شود که فردنتواند به راحتی تنفس کند.
سرکار تاکید کرد: ماسک‌های معمولی با افزایش قدرت فیلتراسیون، تنفس پذیری را کاهش می‌دهند ولی الیاف نانو در ماسک‌ها، فیلتراسیون را افزایش می‌دهد و تنفس پذیری در این ماسک‌ها کاهش نمی‌یابد و هدف ما این است که ماسک‌های کادر درمانی بیمارستان‌ها را تامین کنیم.
وی افزود: برای افراد جامعه نیز استفاده از ماسک به صورت مستمر و مداوم ضرورتی ندارد.
تولید ۱۵ میلیون ماسک
وی با اشاره به توافق صورت گرفته برای تولید ۱۵ میلیون ماسک، با تاکید بر اینکه این میزان تولید در یک بازه زمانی محدود است، گفت: با این قرارداد خیال تولید کننده راحت خواهد شد که در این زمینه اقدام به سرمایه گذاری کند و مواد اولیه را تهیه کند و این گام مثبتی خواهد بود.
سرکار ظرفیت تولید روزانه ماسک در کشور را ۴۰ تا ۵۰ هزار ماسک عنوان کرد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم که این میزان تا هفته آینده به روزی ۲۰۰ هزار ماسک در روز برسانیم. با این میزان تولید، نگرانی برای تولید ماسک‌های کادر درمانی نخواهیم داشت.
به گفته وی در حال حاضر ۴ شرکت تولید کنند ماسک نانویی فعال در کشور ایجاد شده است.
فعال شدن همه ظرفیت‌ها برای تولید ماسک
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو یادآور شد: ما تلاش داریم علاوه بر ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان از سایر ظرفیت‌ها نیز در این زمینه بهره برداری کنیم. در حال حاضر یک شرکت مجهز به دستگاه نانو الیاف است ولی این شرکت فیلترهای نیروگاهی تولید می‌کنند و تعهداتی برای تولید این نوع فیلترها دارند از این رو ما تلاش داریم تا طرف‌های این شرکت را متقاعد کنیم که تاریخ تحویل فیلترهای سفارشی از این شرکت را به مدت دو ماه به تعویق بیاندازند.
وی اضافه کرد: بر این اساس در حال حاضر یکی از خطوط تولید این شرکت را به تولید نانو ماسک اختصاص داده‌ایم. این خط قادر است روزی ۲۰ هزار نانو ماسک تولید کند.
سرکار یادآور شد: با این ظرفیت به همراه ظرفیت چهار شرکت تولید کننده نانو ماسک قادر به تولید ۱۰۰ هزار نانو ماسک هستیم ضمن آنکه دو دستگاه نانو الیاف نیز که در انبار بوده نیز به این خطوط تولید اضافه می‌شوند.
به گفته وی دودستگاه نانو الیاف نیز برای صادرات بسته‌بندی شده بود و این دستگاه‌ها از بسته‌بندی خارج شده تا در خط تولید مورد بهره برداری قرار گیرد.
سرکار اظهار کرد: در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌ کرده است به گونه‌ای که در این مسیر هر جا که گلوگاهی وجود داشته، آنها را مرتفع کرده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی لازم است همه نهادها در فضایی آرام و بدور از هراس اقدام کنند، گفت: کرونا در مقایسه با آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای مساله بسیار بغرنجی نیست. آیا ارائه آمارهای مرگ و میر جاده‌ای باعث شده که کسی سوار خودروها نشود؟!
وی ادامه داد: در یک روز که هوای تهران آلوده می‌شود کل تلفات آن روز بیشتر از تلفات ناشی از کرونا است. در روزهای آلوده افراد مسن و افرادی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند در معرض خطر قرار دارند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴