تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۴۱۴۸۰۲
دبیران شوراهای صنفی دانشجویان سراسر کشور با انتشار بیانیه ای تصمیم استمرار فعالیت‌های مراکز عمومی و آموزش عالی را خطرناک توصیف کردند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، مسئولان شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های کشور در بیانیه خود عنوان کردند: کمتر از یک هفته از اعلام رسمی وجود کرونا ویروس در کشور و مثبت اعلام شدن نتایج آزمایش کویید۱۹ در رابطه با تنی چند از هموطنان، هم اکنون با بیش از ۱۰ قربانی، ایران در رتبه دوم در آمار کشته‌شدگان جهانی است.
در بیانیه این شوراها آمده است؛ در روزهای گذشته شوراهای صنفی قریب به صد دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، پیشنهاد خود را مبنی بر  تعطیلی دانشگاه ها، تامین امنیت دانشجویان و دانشگاهیان و دیگر راهکار های جایگزین تا رفع صد در صدی این خطر بزرگ ارائه دادند که در نهایت شاهد تعطیلی اکثر دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی در استان های گوناگون بودیم. 
با توجه به بروز این تهدید جانی و کوتاهی ها در اطلاع رسانی، عدم تامین سلامت افراد در مراکز عمومی و کمبود امکانات بهداشتی برای شهروندان و هچنین با توجه به شرایط خطیر دیگر همچون وقوع زلزله در چند نقطه کشور و احتمال وقوع سیل در برخی مناطق ، الزام تعطیلی مراکز عمومی همچون دانشگاه ها و مدارس تا حصول اطمینان کامل از امنیت جانی و بهداشتی شهروندان بیش از پیش حائز اهمیت و فوریت است.
در بخشی از این بیانیه آمده است؛ تعطیلی فعالیت های آموزشی و فوق برنامه ، همایش ها و اردو ها در دانشگاه ها و تعطیلی کلاس ها به مدت یک هفته اگرچه اقدامی ارزنده، اما ناکافی است. حضور دانشجویان در خوابگاه ها همچنان امکان سرایت و ابتلای دسته جمعی را افزایش می دهد. تعطیلی مراکز آموزشی به مدت یک هفته به هیچ عنوان رافع تهدیدات نبوده چنانکه تعویق آزمون های سراسری(دکتری و دستیاری پزشکی) به سال آینده موکول شد .
همچنین در کمال شگفتی همه فعالان مدنی و متخصصین امر و آحاد جامعه که مستقیما درگیر این عارضه ناگهانی شده اند و نیز برخلاف پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و هیئت ۵ نفره ویژه آن، بنا بر اعلام رئیس جمهور تصمیم ستاد مقابله‌ با کرونا "ادامه فعالیت های مراکز عمومی و آموزشی به صورت عادی" است.
شوراها و فعالین صنفی دانشگاه های به عنوان نمایندگان حقوقی قاطبه دانشجویان سراسر کشور با توجه به شرایط خطیر به وجود آمده ، فارغ از تصمیمات سیاسی و غیر کارشناسی اتخاذ شده از همه دانشجویان درخواست دارد در صورت تعلل و کوتاهی دانشگاه ها در اعلام تعطیلی به موقع و عدم رسیدگی مناسب و تامین بهداشت لازم، به صلاح‌دید خود و به صورت خودجوش اقدام به ترک دانشگاه و خوابگاه تا آخر سال و تعطیلات نوروزی نمایند و بهداشت و سلامت جان خود، خانواده، دوستان و هم دانشگاهیان را بر هر امری مقدم و ارجح بدارند.
در ادامه این بیانیه از تمامی مدیران آموزش عالی از متولیان وزارتین عتف و بهداشت تا مدیران و معاونین دانشگاهی و کارشناسان دانشجویی و آموزشی درخواست شده است که از پیگیری و استمرار در اقدامات پیشگیرانه و تامینی لحظه ای فروگذار نبوده و تمهیدات لازم و خدمات بهداشتی و غذایی را برای آن دسته از دانشجویان که امکان مراجعه و بازگشت از دانشگاه را ندارند فراهم کنند.
همچنین مطابق با نخستین بند درخواست پیشین شوراهای صنفی دانشجویان کشور ، وزارتین عتف و بهداشت باید در اسرع وقت تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ، الزام دانشگاه ها به تغییر تقویم آموزشی، عدم احتساب غیبت برای دانشجویان و همچنین برگزاری کلاس ها به شیوه مجازی و راه دور(به عنوان آخرین راه حل) را به مدیران دانشگاهی ابلاغ نمایند.
شوراهای صنفی تاکید کردند؛ این بیانیه مبنی بر اعلام تعطیلی از سوی مدیران دانشگاهی نبوده و فراخوانی است دانشجویی که به صورت خودجوش و تنها به دلیل نگرانی های شدید پیش آمده از شرایط کشور، تألم حاصل از فوت برخی هموطنان و نیز تعلل جامعه دانشگاهی در واکنش مناسب این حادثه ارائه شده است.
به گزارش ایسنا، تا لحظه تنطیم خبر، مسئولان شوراهای صنفی بیش از ۴۱ دانشگاه کشور از جمله "دانشگاه علم و صنعت"، "دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی"، "دانشگاه صنعتی امیرکبیر"،"دانشگاه صنعتی شیراز"، "دانشگاه زنجان"، "دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل"، "دانشگاه صنعتی مالک اشتر"، "مرکز آموزش عالی استهبان"، "دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان"، "دانشگاه سمنان"، "دانشگاه گیلان"، "دانشگاه صنعتی ارومیه"، "دانشگاه کردستان"، " دانشگاه گرمسار"، "دانشگاه غیردولتی شمال"، "دانشگاه بین المللی قزوین"، "دانشگاه علم و فناوری مازندران"،" دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری"،" شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینا همدان(تعدادی از واحد ها)"، "دانشگاه خوارزمی"، "دانشگاه صنعتی اصفهان"، "دانشگاه فنی و مهندسی گلپایگان"،  "دانشگاه هنر تهران"، "دانشگاه نیشابور"، "دانشگاه صنعتی کرمانشاه"، "دانشگاه تهران"، "دانشگاه گناباد"، "دانشگاه دامغان"، "دانشگاه اصفهان"، "دانشگاه ولیعصر رفسنجان"، "دانشگاه تفرش"، "دانشگاه اراک"،"فعالین صنفی دانشگاه الزهرا تهران"، "شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف"، "دانشگاه جهرم" و "شورای صنفی دانشگاه سلمان فارسی کازرون"، "شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبائی"، "فعالین صنفی دانشگاه غیردولتی علم و فرهنگ" ، "شورای صنفی دانشگاه صنعتی کرمانشاه" و " شورای صنفی دانشگاه صنعتی همدان" این بیانیه را امضاء کرده‌اند .
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما