کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه ویتامین‌هایی در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند؟

7 اسفند 1398 ساعت 9:30

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه وظیفه محافظت از بدن در برابر انواع میکروب‌ها همانند باکتری، ویروس و عوامل بیماری‌زا به عهده سیستم ایمنی است، گفت: به طور کلی سلامت بدن در گرو سیستم ایمنی سالم و قوی است.



به گزارش بلاغ، دکتر تیرنگ نیستانی با اشاره به اهمیت تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و عفونی اظهار کرد: تردیدی وجود ندارد که شدت بیماری با توجه به کمبود مواد مغذی و نقص سیستم ایمنی درافراد متفاوت است به‌گونه‌ای که اگر دونفر به این بیماری مبتلا شوند تظاهرات بالینی در این دو فرد بسته به میزان شدت و مقاومت بدن متفاوت است. به‌طور مثال یک بیماری و یا ابتلا به یک ویروس مشترک می تواند  در یک فرد کشنده باشد ولی در فرد دیگری علائم و عوارض جدی نداشته باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که تعداد مبتلایان در بیماری نظیر کرونا، سارس و یا آنفلوآنزا بیشتر از افرادی است که جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد: دستگاه ایمنی بدن به تنهایی متاثر از تغذیه نیست. هرچند که تغذیه می‌تواند نقش مهمی در عوارض و شدت ابتلا به این بیماری‌ها ایفا کند.
وی خستگی و کارسنگین را یکی دیگر از عوامل ابتلا به انواع بیماری‌ها دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که خواب کافی، راحت و با کیفیت ندارند به دلیل نقص سیستم ایمنی بیش از سایرین در معرض ابتلا به انواع  بیماری‌ها و ویروس‌ها هستند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه اهمیت مصرف مواد معدنی و ریزمغذی‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: در بحث‌های مربوط به تغذیه استفاده از ویتامین A اهمیت ویژه‌ای دارد تا جائی که این ویتامین به عنوان ویتامین ضد عفونت معروف شده است.
ویتامین A  ویتامین ضد عفونت
 به گفته وی ویتامینA  به میزانی قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را در برابر ابتلا به بیماریهای تقویت می کند.
نیستانی با اشاره به این که لبنیات، تخم مرغ، انواع گوشت، سبزیجات زرد و نارنجی منبع سرشار ویتامینA هستند، اظهارکرد: کمبود ویتامین Aعامل عفونت تنفسی و آسیب به پوست و سیستم گوارشی می‌شود. سیب زمینی، کلم، هویج، فلفل، زردآلو، انبه، تخم مرغ وکره حاوی این ویتامین هستند.
کاهش "روی" دستگاه ایمنی را ضعیف می کند
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: استفاده از منابع معدنی نظیر "روی" نیز در رژیم غذایی می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای سطح ایمنی بدن داشته باشد.
این متخصص تغذیه در ادامه خاطرنشان کرد: کاهش روی می تواند دستگاه ایمنی را تضعیف کند و نکته اصلی اینجاست زمانی که مشکلات تغذیه‌ای ایجاد می‌شود دستگاه ایمنی بدن اولین نقطه‌ای در بدن است که دچار آسیب می‌شود و در عین حال زمانی که مشکل کمبود ویتامین‌ها در بدن جبران می شود سیستم ایمنی آخرین جایی در بدن است که ترمیم خواهد شد.
وی چاقی و اضافه وزن را موضوعی کاملا بی‌ارتباط با کمبود ویتامین و مواد معدنی در خون دانست وتوضیح داد: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دارای چربی شکمی و دچار اضافه وزن هستند نیز در بیشتر موارد دچار کمبود ویتامین هستند بنابراین چاقی هیچ ارتباطی به کافی بودن ویتامین‌ها در بدن ندارد.
سبزیجات سبزو نارنجی منبع اصلی ویتامین D 
وی منبع اصلی دریافت ویتامین D به جز منابع گیاهی همانند غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین، شیر و تخم مرغ را در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن ذکر کرد.
نیستانی در ادامه تامین ویتامین D  در بدن را برای حفظ ایمنی ضروری ذکر و خاطرنشان کرد: کاهش ویتامین D می تواند برایمنی ذاتی بدن اثر گذار باشد.
این متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضرورت توجه به تامین مواد مغذی و مورد نیاز بدن را مورد تاکید قرار داد و اظهارکرد: کمبود ویتامین‌هایی که در بدن علایم خاصی ایجاد نمی‌کند می‌تواند در دراز مدت مشکلات جدی ایجاد کند.
ویتامین C تاثیر ثابت شده‌ای برای محافظت در برابر عفونت های تنفسی ندارد
وی همچنین درباره اثرات ویتامین C در بدن گفت: این ویتامین تاثیر ثابت شده ای برای محافظت در برابر عفونت‌های تنفسی ندارد، همچنین این ویتامین در مقادیر بالا اثرات مخربی بر بدن می تواند داشته باشد.
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه ویتامین C  و سایر مواد غذایی و معدنی دیگر هرگز نمی توانند به‌تنهایی بدن را در برابر عفونت‌های ویروسی به ویژه کرونا ویروس محافظت کنند.
نیستانی در پایان اظهارکرد: تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که با کاهش سطح ریز مغذی‌ها روبرو می شویم حتی ویروس‌های ضعیف نیز قابلیت تبدیل شدن به ویروس مقاوم و بیماری مهلک را دارند. به معنی ساده تر وضعیت میزبان روی شدت بیماری اثرگذار است.
 


کد مطلب: 414800

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/414800/ویتامین-هایی-تقویت-سیستم-ایمنی-موثر-هستند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com