تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۴۱۴۷۸۷
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دیپلماسی پارلمانی بخشی از دیپلماسی رسمی و عمومی یک کشور است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، نوذر شفیعی در گفت‌وگو ، در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم در حوزه دیپلماسی پارلمانی چیست؟ اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی با انواع دیپلماسی از جمله دیپلماسی رسمی و عمومی مواجه هستیم و در همین چارچوب می‌توان دیپلماسی پارلمانی را مقوله‌ای بین دیپلماسی رسمی و عمومی تلقی کرد. از یک طرف مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان نظام سیاسی است بنابراین رفتارش در حوزه سیاست خارجی جزیی از دیپلماسی رسمی محسوب می‌شود، ولی از طرف دیگر چون نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم هستند و در واقع باید دیدگاه‌ها، نظرات و مطالبات مردم را پیگیری کنند بنابراین  بخشی از رفتار آنها در حوزه سیاست خارجی به موضوع دیپلماسی عمومی نیز نزدیک می‌شود بنابراین باید گفت دیپلماسی پارلمانی مقوله‌ای بین دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی است.
این نماینده پیشین مجلس ، با بیان این‌که در عرصه‌ی سیاست خارجی بخشی از مسائل از طریق دیپلماسی رسمی قابل حل نیستند و از طریق دیپلماسی عمومی نیز  به دستاورد قابل توجهی نمی‌توانیم دست پیدا کنیم ادامه داد : بنابراین دیپلماسی پارلمانی می‌تواند در این زمینه نقش مهم و موثری داشته باشد، نمایندگان مجلس   می‌توانند در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی و مناسباتی که با همتایان خود دارند در حل مسائل تاثیرگذار باشند.
نوذر شفیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضع موجود در عرصه بین‌المللی، خاطر نشان کرد: در این عرصه شاهد یک نظمی هستیم که اکثر کشورها آن را پذیرفته‌اند گرچه ممکن است انتقاداتی به این نظم و روابط حاکم بر آن داشته باشند. مثلا خیلی از کشورها به رفتار آمریکا در عرصه بین‌الملل از جمله اعمال تحریم‌های یک جانبه از سوی این کشور انتقاد دارند ولی از این سیاست آمریکا  تبعیت می‌کنند ، در چنین فضایی استفاده از هر نوع دیپلماسی از سوی  ایران کار سختی است و با سنگلاخ‌هایی روبه‌رواست. بنابراین پیشبرد دیپلماسی پارلمانی  نیز در همین چارچوب کار راحتی نیست.
این  کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان این‌که مجلس پیش‌رو ، مجلسی اصولگراست و در همین چارچوب  از همین اکنون در عرصه خارجی برخی از آن به عنوان مجلسی تندرو و رادیکال یاد می‌کنند و این نگرش کار را برای مجلس آتی سخت‌تر می‌کند ، افزود :بنابراین مجلس آتی باید در این ارتباط دقت لازم را داشته باشد و تلاش کند که با عملکرد خود نگرشی که در مورد آن وجود دارد را اصلاح کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴