تاریخ انتشارسه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۴۱۴۷۱۸
۰
plusresetminus
تازه‌های 5 خبر ویژه امروز 6 اسفندماه

  با این کارنامه انتظار داشتید مردم قربان صدقه‌ اصلاح‌طلبان بروند!؟
عضو ناکام فراکسیون امید در انتخابات مجلس مدعی شد در انتخابات نابرابر شرکت کرده است.
محمدعلی وکیلی که عضویت در هیئت‌رئیسه مجلس دهم را در سوابق خود دارد، در روزنامه ابتکار نوشت: «حال و روز من، مثل رزمنده‌ای بود که در خط مقدم مشغول نبرد نابرابر با رقیب تا بن دندان مسلح بود و ناگاه مورد هجوم لشکر خودی از پشت سر قرار می‌گیرد! فکر می‌کنید اصلا انتخابات لذتی دارد؟ هم باید مقابل مردم رنجور بنشینی و با عرق شرم از آنان بخواهی که به پای صندوق‌ رای بیایند و هم باید به نبرد رقیبی پرامکانات بروی و در میدان نابرابر رقابت کنی و هم همزمان مراقب تیرهای خودی از پشت سر باشی.»

وکیلی در ادامه نوشت: «گمان می‌کنید برای من راحت‌تر نبود که من نیز در خانه بنشینم و همراه با همه معترضین، به انتخابات و کاندیداها چپ‌چپ نگاه کنم و به طور غیرمسئولانه ژست شیک تحریم را هم بگیرم و دامن خودم را علی‌الظاهر از همه مشکلات عالم دور نگه دارم؟ قطعا این سان عافیت‌طلبی از من برنمی‌آید و اگر هم برآید، هیچ‌گاه به خط مقدم خودی شلیک نمی‌کنم! باری؛ شرح بالا حکایت از وضع آشفته اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌کند.»

یادداشت وکیلی در حالی است که محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اطلاع از رویگردانی مردم، ترجیح داد مجدداً نامزد انتخابات نشود و محمدعلی افشانی شهردار پیشین نیز سه روز مانده به انتخابات انصراف داد. با این وجود، کارگزاران به همراه خانه کارگر، حزب اسلامی کار، حزب مردم‌سالاری و چند حزب دیگر، فهرست‌ها انتخاباتی چندگانه و بعضاً ائتلافی ارائه کرده بودند.

به نظر می‌رسد گلایه آقای وکیلی اگر درباره هم‌اردوگاهی‌هایش درست باشد، درباره رقابت انتخاباتی نادرست باشد. چه این که اگر او و دوستانش عملکرد خوب یا حتی متوسطی در مجلس دهم داشتند با بی‌‌اقبالی مطلق مردم روبه‌رو نمی‌شدند.

این طیف بدترین سطح نظارت را نسبت به بی‌تدبیری‌های دولت داشتند و با برخی وزرای بی‌کفایت مدارا کرده بلکه حتی پس از استیضاح رای بالاتری دادند!

حامی برجام: اروپا فقط بدعهدی می‌کند باید از فرصت‌سوزی جلوگیری کنیم
رئيس اسبق اتاق بازرگانی می‌گوید: اروپایی‌ها در یک سال و نیم گذشته فقط وعده دادند و کنار آمریکا ماندند بنابراین نباید به آنها اعتماد کرد.

یحیی آل‌اسحاق که در زمان انعقاد و اجرای توافق برجام، از حامیان آن محسوب می‌شود، تصریح کرده است: اروپایی‌ها از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، از ایران رفتند. آنها دائما وعده دادند اما چیزی عملی نشد.

به گزارش خبر آنلاین او افزود: اینستکس که به‌عنوان کانال مالی ایران و اروپا مطرح شده، در حد وعده باقی مانده است. با این حال، حتی اجرای آن نیز نمی‌تواند بار چندانی از دوش ما بردارد؛ چرا که محدودیت‌های فراوانی چه در خرید کالاها و خدمات و چه در حجم آن اعمال شده که عملا نیاز کشور را تامین نخواهد کرد.

باید توجه داشت که آرزوها و آلام ما نیست که حقیقت را رقم می‌زند. ایران یک سال و نیم منتظر اروپایی‌ها ماند، ولی آنها فقط وعده دادند و نهایتا کنار ایالات متحده که شریک بزرگشان است، ماندند.
از سوی دیگر باید توجه داشت که کل مراودات ما با اروپا به دو میلیارد دلار می‌رسد که از این مقدار تنها 400 میلیون دلار صادرات است و مابقی واردات. حال آنکه مراوده اقتصادی ایران و عراق در سال گذشته 13 میلیارد دلار و در سال جاری تاکنون 9 میلیارد دلار بوده است. در نتیجه مراودات ایران و اروپا چندان تعیین‌کننده هم نیست. همان‌طور که گفتم اگر اروپایی‌ها به وعده‌های خود عمل می‌کردند، بهتر بود، ولی اکنون باید از فرصت‌سوزی جلوگیری کنیم.

ما باید قوی باشیم و همان‌طور که رهبری تاکید کردند، باید بر منابع داخلی و اطراف خود تکیه کنیم. در همسایگی ما بازار چندصد میلیون نفری وجود دارد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، ظرفیت بالقوه تجاری ایران با این کشورها به 200 میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که هم‌اکنون میان این کشورها هزار میلیارد دلار مراودات تجاری انجام می‌شود. این ظرفیت در اختیار ماست و عقل حکم می‌کند اقتصاد ایران به این سمت برود تا منتظر اروپا بنشیند.

واقعیت این است که در سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران به 400 میلیارد دلار رسید. این نشان می‌دهد که می‌شود مشکلات صادرات را حل کنیم؛ به شرط اینکه مشکلات داخلی خود را کاهش دهیم.

شریعتی: رها کردن عدالت اجتماعی از عوامل شکست اصلاح‌طلبان است
«اصلاح‌طلبان قبل از هرچیز باید نقدی به بیلان کار خود داشته باشند و علل شکست‌های گذشته را جمع‌بندی و واکاوی کنند.»
احسان شریعتی در گفت‌وگو با روزنامه شرق، ضمن بیان مطلب فوق افزود: اینکه آنها شکست را بپذيرند يا نه مثل اين است که سلطنت‌طلبان پذيرفته‌اند که سلطنت از بين رفته يا نه. خب، هيچ‌گاه نمي‌پذيرند. هنوز در فرانسه هستند سلطنت‌طلباني که براي شاه سابق همان اتوريته را قائل‌اند اما قدرت واقعي ندارند. اين دو نکته متفاوت‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در انتخابات دوران پيش اصلاح‌طلبان باختند. اين يک واقعيت تاريخي بود و بعد که آقاي هاشمي رد صلاحيت شد، خب، خود اين يک شکست محسوب مي‌شد و اين نتيجه که اين بحران‌ها به وجود آمده‌اند، از زمينه‌هاي اقتصادي گرفته تا حقوقي و...، همه نشان مي‌دهند که به‌طورکلي خط‌مشي اصلاح‌طلبان بايد نقد شود.
شریعتی تصریح کرد: يکي از انتقادها نديدن بُعد عدالت اجتماعي بود که جناح راست اين شعار را مصادره کرد و خود را عدالت‌خواه جلوه داد و پيروز انتخابات شد. اين يک اشتباه استراتژيک بود. درحالي‌که اصلاح‌طلبان که خط امامي‌هاي سابق بودند، جناح چپ نظام به‌شمار مي‌آمدند و علي‌القاعده، بايد عدالت‌خواه‌تر مي‌بودند، اما اين بعد عدالت‌خواهي اجتماعي را رها کردند. يکي ديگر از اشتباهات اين بود که به‌جاي کار روي تقويت جامعه مدني به اسم اعتدال وارد سيستم شدند و با شيوه‌هاي پراگماتيستي به داد و ستد و گفت‌وگو در پشت‌پرده پرداختند. به‌جاي اينکه با هم قدرتي بسازند تا جامعه مدني و دموکراتيک داراي يک پايگاه اجتماعي متشکلي شود که هيچ‌چيزي در آينده نتواند در برابرش مقاومت کند. اين سنت البته در زمان مرحوم هاشمي شروع شد.

برجام که هوا شده کمیسیون مشترک برای چیست؟!
نشست کمیسیون مشترک برجام فردا در حالی برگزار می‌شود که دولت و وزارت خارجه عملا یکطرفه شدن اجرای تعهدات برجامی را پذیرفته و اعتراضی جدی به نقض تعهدات آمریکا و اروپا انجام نمی‌دهد.

اولین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از فعال شدن سازوکار حل اختلاف در این توافق، فردا چهارشنبه با حضور نمایندگان کشورهای باقی مانده در برجام و نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار می‌شود.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که پانزدهمین دور این نشست‌ها محسوب می‌شود، کمتر از یک هفته پس از سفر وزیران امور خارجه هلند و اتریش به ایران برگزار می‌شود.
دولت به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی به کاهش محدود برخی تعهدات در کنار اجرای توافق بسنده کرد.

جالب اینکه اروپایی‌ها با فرار به جلو مدعی شدند مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل را به اجرا ‌گذارند و حال آنکه همان‌ها طی 2 سال اخیر با وعده‌های پوچ مانند راه‌اندازی کانال‌های موسوم به اس‌پی‌وی و اینستکس، فقط فرصت‌سوزی کردند.

با این اوصاف معلوم نیست وزارت خارجه اساسا با چه هدفی در کمیسیون مشترک برجام شرکت می‌کند؟ آخرین بار در همین نشست و پس از آن بود که سه طرف کلاهبردار اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) ایران را تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه کردند. این هم از عجایب قراردادنویسی است که مکانیسم شکایتی در آن هم به نفع یک طرف و به ضرر طرف دیگر باشد به نحوی که طرف ذی‌حق نتواند حتی برای احقاق حق خود شکایت کند!

آرمان: افزایش قیمت دلار با موافقت دولت است
یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: افزایش قیمت دلار با موافقت دولت برای جذب نقدینگی است.

روزنامه آرمان از قول مسعود دانشمند نوشت: وقتی صرافی‌های دولتی قیمت را بالا می‌برند، قیمت در صرافی‌های غیردولتی و بازار هم فارغ از مسئله FATF افزایش پیدا می‌کند. ما همواره در این مدت شش ماه، یک تفاوت معنادار در حد 150 تا 300 تومان بین قیمت دلار صرافی‌های دولتی و بازار اختلاف بوده است. بر همین اساس، اکنون که دلار صرافی دولتی 14 هزار و 200 تومان قمیت خورده است، دلار 1‍4 هزار و 500 تومانی بازار معقول و منطقی است. رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد اگر می‌خواهند قیمت دلار افزایش پیدا نکند، قیمت را در صرافی‌های دولتی که دلار عرضه می‌کنند، تثبیت کنند. دقت کنید که در یک ماهه گذشته به‌طور منظم صرافی‌های دولتی قیمت را بالا برده‌اند و به تبع آن قیمت بازار هم افزایش پیدا کرده است.

وی در پاسخ این سوال که چرا قیمت دلار از سمت صرافی‌های دولتی کنترل می‌شود؟، گفت: فرض کنید صرافی‌های دولتی، یک میلیون دلار برای فروش دارند. اگر این را بیاورند بفروشند 11 هزار تومان، 11 میلیارد دلار پول به‌دست می‌آورند. اگر این را بفروشند 14 هزار تومان طبعا 14 میلیارد تومان به‌دست می‌آورند. این یک روش جذب نقدینگی و جمع‌آوری نقدینگی از بازار است.

«وزیر اقتصاد روز گذشته اعلام کرده بود که بالا رفتن قیمت ارز هیچ منفعتی برای دولت ندارد. ارزیابی شما چیست؟»، مسعود دانشمند در پاسخ به این پرسش گفت: منفعت ندارد؟ اگر صرافی‌های دولتی دارند در حق مردم احجاف می‌کنند پس با آنها به‌عنوان گران‌فروش برخورد شود. اگر هم این‌گونه نیست و دارند طبق دستور عمل می‌کنند و دولت قیمت‌ها را می‌بیند و هیچ نمی‌گوید پس این با توافق آنهاست. اینکه دولت منفعتی ندارد یعنی چه؟ برخی مسائل با هم همخوانی ندارند. مگر می‌شود صرافی دولتی قیمت را بگذارد 14 هزار و 200 تومان و همه ملت ایران از جمله بانک مرکزی هم این عدد را ببیند و اتفاقی نیفتد؟ بنابراین همه روی این عدد توافق دارند. اگر توافق نداشته باشند با آن برخورد می‌کنند. در این صورت می‌توان گفت دولت به‌دنبال آن است که برای مثال آن یک میلیارد دلاری که دارد را با ریال بیشتری جابه‌جا کند. اگر این‌طور نیست دولت باید از فردا صبح بگوید من دلار را در صرافی‌های دولتی 10 هزار تومان می‌فروشم!
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴