کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظرفیت خوب مراکز بهداشتی وزارت علوم برای مقابله با کرونا

5 اسفند 1398 ساعت 10:10

ظرفیت خوبی در مراکز بهداشتی وزارت علوم وجود دارد که هم در شرایط عادی و هم در شرایط خاص می تواند با سرعت و کیفیت خدمت ارائه کند. برنامه‌های بهداشتی و مراقبتی با اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح در وزارت و دانشگاه‌ها در حال پیاده‌سازی است.



به گزارش بلاغ، با شنیدن شدن زمزمه‌های شیوع ویروس کرونا در کشور، از چند هفته قبل اقدامات پیشگیرانه در مواجهه و مقابله با این بیماری در وزارت علوم انجام شده است.
در همان زمان، وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری به طور مشترک دستورالعمل‌هایی را برای پیشگیری با از این ویروس ابلاغ کردند.

*ابلاغ دستورالعمل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به دانشگاه‌ها
مجتبی صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به ابلاغ دستورالعمل کنترل و پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به دانشگاه‌ها، گفت: در نیمه اسفند دستورالعمل وزارت علوم به همراه دستورالعمل وزارت بهداشت به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. 
وی گفت:‌ این دستورالعمل دارای دو بخش است که دانشجویان غیر ایرانی و دانشجویان ایرانی را شامل می‌شود.  
به گفته وی، دستورالعمل به صورت مشخص، روش پیشگیری، اقدام و رعایت مسایل بهداشتی در بحث تغذیه و محیط های عمومی مانند خوابگاه ها و سلف سرویس ها را مشخص کرده و بیان شده که دانشگاه ها و دانشجویان چه کارهایی را باید انجام دهند و و اگر به موارد خاص و مشکوک برخورد کردند باید حتما موارد مشکوک کنترل و سپس وارد محیط‌های آموزشی شوند تا از بروز هرگونه مشکل پیشگیری شود.
*تشکیل جلسه ستاد شورای سلامت وزارت علوم
با پیدا شدن اولین نمونه‌های مبتلا به ویروس کرونا در کشور، جلسه ستاد شورای سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد و اخیرا هم این ستاد جلسه‌ای با هدف بررسی اقدامات پیشگیرانه در مقابل ویروس کرونا در دانشگاه‌ها را برگزار کرد.
ستاد سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف آگاه سازی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مراکز دانشگاهی تشکیل شد و مصوبات این ستاد در قالب بخشنامه به روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ابلاغ شد.
*مصوبات ستاد سلامت وزارت علوم برای روسای دانشگاه‌ها

با ابلاغ مصوبات ستاد سلامت وزارت علوم به دانشگاه‌ها، روسای دانشگاه‌ها ملزم شدند که توسط شورای سلامت دانشگاه، ستاد آگاه‌سازی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های مادر استان را تشکیل دهند.
دانشگاه‌ها ملزم شدند که به منظور ایجاد آرامش روحی و آسایش خیال دانشجویان و خانواده های آنان در صورت درخواست کاهش تعداد واحد درسی از جانب دانشجویان، ادارات آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با انعطاف پذیری لازم عمل کنند.
از دانشجویان خواسته شد تا به محض مشاهده هرگونه علائم ناشی از سرما خوردگی، آنفولانزا و مانند آن بدون هیچ گونه نگرانی به مراکز بهداشتی دانشگاه مراجعه کنند و مراکز بهداشتی دانشگاه ها اقدامات لازم را برای درمان آنها به عمل آورند. در این ارتباط، غیبت های ناشی از آن موجه تلقی شود.
توصیه شد که از برگزاری کلاس‌های عملی از جمله واحد عملی تربیت بدنی (درس عمومی) که نیازمند تماس دانشجویان با ابزار، تجهیزات و امکاناتی است که ضدعفونی کردن آنها میسر نیست خودداری شود.
مسوولان خوابگاه ها موظف شوند؛ با تکریم و رعایت شأن دانشجو بطور جد و مستمر از طریق کنترل افراد دارای علائم، بر این موضوع نظارت کنند. همچنین پذیرش مهمان در هر قالبی در خوابگاه‌های دانشجویی تا اطلاع ثانوی ممنوع شود.
از دانشگاه‌ها خواسته شد که ترتیبی اتخاذ شود تا نسبت به ضدعفونی فضاهای عمومی، خصوصاً خوابگاهها به صورت مستمر اقدام لازم صورت گیرد. چنانچه مورد تایید شده ای از آلودگی به ویروس کرونا در خوابگاه مشاهده شد، ضروری است اقدامات فنی لازم با نظر و هماهنگی گروه پزشکیِ دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی انجام شود.
همچنین تا اطلاع بعدی، برگزاری همایش ها، کنفرانس ها، اردوهای دانشجویی، جشنواره‌های ورزشی مسابقات درون و بین‌دانشگاهی تعطیل شد.
*دانشگاه‌ها در ۱۰ استان تعطیل شد
دیروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تعطیلی دانشگاه‌ها در ۱۰ استان کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.
به این ترتیب دانشگاه‌های کشور از یکشنبه ۴ اسفند ماه تا ۸ اسفند ماه ۹۸ تعطیل هستند.
برای مثال هادی پرستار مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف به خبرنگار فارس، گفت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و بنا به اعلام وزارت بهداشت، تمامی دانشگاه‌های استان تهران از امروز یکشنبه ۴ اسفند تا پنجشنبه ۸ اسفند تعطیل است و دانشگاه صنعتی شریف هم طبق این اعلام، تعطیل است.
به گفته وی‌، این تعطیلی شامل کلیه فعالیت‌های دانشگاه است.

اسامی دانشگاه‌هایی که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند
علیرضا عبداللهی نژاد مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تاکید کرد که وزارت علوم در تعطیلی دانشگاه‌ها پرور تصمیمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
وی ادامه داد: در سطح کلان هم درباره تعطیلی مراکز آموزشی، وزارت آموزش و پرورش مانند وزارت علوم تحقیقات و فناوری عمل می کند؛ زیرا وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم مرجع تخصصی برای تشخیص بیماری ها را ندارند و وزارت بهداشت تشخیص یا میزان شروع آلودگی را اعلام می‌کند.
عبداللهی نژاد تاکید کرد: از این رو تابع تصمیمات و نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تعطیلی دانشگاه ها هستیم. فعالیت‌های  غیر آموزشی مانند آزمایشگاه‌ها بر حسب ضرورت می‌توانند ادامه داشته باشند.
*ضرورت ایجاد جو روانی آرام و پرهیز از ترس
یکی از موارد ابلاغی وزارت علوم به رؤسای دانشگاه‌ها این بوده که برای حفظ فضای آرامش و پرهیز از ایجاد و گسترش تنش‌های روانی و استمرار برنامه‌های آموزشی بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده تلاش کنند.
محمدتقی نظرپور معاون مالی و اداری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این باره، گفت: آنچه در این فضا خیلی مهم به نظر می رسد ایجاد جو روانی آرام و پرهیز از ترس و واهمه است که در این میان باید با اطلاع رسانی دقیق و بهنگام و درست در سطح وزارت و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اقدامات و برنامه ها و پیام های بهداشتی و مراقبتی را پیاده‌سازی کنیم.
وی گفت: ظرفیت خوبی در مرکز بهداشتی وزارت علوم وجود دارد که در شرایط عادی و خاص می تواند با سرعت و کیفیت ارائه خدمت کند.
 


کد مطلب: 414642

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/414642/ظرفیت-خوب-مراکز-بهداشتی-وزارت-علوم-مقابله-کرونا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com