تاریخ انتشاريکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۴۱۴۶۰۸
رئیس ‌کل بانک مرکزی با ‌اشاره به نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز، اعلام کرد بانک مرکزی تلاش‌ها برای سفته‌بازی از طریق تحمیل شوک به بازار ارز را خنثی و ثبات لازم را به بازار اعاده خواهد کرد.
۰
plusresetminus
رئیس ‌کل بانک مرکزی: ثبات به بازار ارز برمی‌گردد
به گزارش بلاغ، عبدالناصر همتی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: درخصوص آنچه که موجب تصمیم FATF برای اعلام اقدامات تقابلی علیه ایران شد و مطابق انتظار موجب خرسندی دولت آمریکا و موجه نشان دادن تحریم‌های ظالمانه آنها گردید، صحبتی نمی‌کنم.

وی افزود: به دنبال این اقدام، همانگونه که قبلا تاکید کردم، گروهی در تلاش بوده و هستند تا با ایجاد فضای روانی بی‌ثباتی و نیز اعلام نرخ‌های بی‌پایه و غیرمعاملاتی در فضای مجازی در چارچوب فشار حداکثری آمریکا، این تصمیمات را تکمیل کرده و ثبات بازارها از جمله بازار ارز را مجددا به هم بزنند.
رئیس‌ کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی با هیجانات بازار، هیجانی برخورد نمی‌نماید بلکه با رویکرد اصولی و استفاده از امکانات و روش‌های تجربه شده خود در طول ماه‌های گذشته و با رهیافت صبر و تدبیر، تلاش‌ها برای سفته‌بازی از طریق تحمیل شوک به بازار ارز را با تقویت اقدامات در دست اجرا، خنثی و ثبات لازم را به بازار اعاده خواهد کرد.

دلایل گرانی نرخ ارز
در همین حال یک کارشناس مسائل ارز دلایل نوسانات نرخ دلار را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، مجید شاکری، اظهارداشت: افزایش قابل توجهی در افزایش نرخ ارز در بازار تهران داشتیم؛ بدون رد کردن رویکردهای پولی، با دو موج اصلی مواجهیم که یکی موج فنی و یکی روانی است و بر هم افتادن این دو موج را شاهد هستیم.

وی افزود: موج اول مشکل در چین است. بخش مهمی از دسترسی ایرانی‌ها به درهم و از درهم به دلار از طریق یوان چین است. یعنی یوان چین است که به عنوان یک بستانکاری در داخل اقتصاد چین در قالب فرایندی با جابه‌جا شدن طرف‌های دفاتر تجاری به درهم امارت تبدیل می‌شود و طرف ایرانی می‌تواند بستانکاری یوانی را به بستانکاری درهمی تبدیل کند.

به گفته این کارشناس ارزی، ویروس کرونا باعث شده سرعت گردش اقتصاد چین به شدت افت کند. خیلی از شرکت‌های چینی بعد از تعطیلات سال نو چینی به سر کار برنگشته‌اند و اعلام کرده‌اند تا اول مارس تعطیل خواهند بود و این خودش را به صورت کند شدن چرخ‌های اقتصاد چین و به صورت محدود شدن کانال روزانه عرضه درهم امارات نشان خواهد داد.

شاکری ادامه داد: اگر قبلا کسی که با درهم کار می‌کرد و ریال در تهران می‌گرفت و از طریق همین فرایند معادل درهمی آن را تحویل می‌داد، زمان تبدیل طولانی‌تر شده و موجب افزایش موقعیت‌های باز آن دسته از درهم فروشانی که از مجرای یوان انجام می‌دادند و این خودش را به صورت اعتراض مشتریان در روز پنج شنبه هفته گذشته نشان داد.

وی عامل مهم دیگر را بار روانی تصمیم اخیر FATF دانست و گفت: بارها تاکید کرده‌ام موضوع FATF در ساختار فعلی ارزی و اقتصادی ایران اثری بر نرخ ارز ندارد اما اثر روانی قابل توجهی برای FATF ایجاد شده چون چند سال است که جامعه تحت تاثیر کمپین سطح اول سیاسی است که اگر FATF اقدامات تقابلی علیه ما انجام دهد، نتیجه آن افزایش نرخ ارز خواهد بود.

این کارشناس ارزی اضافه کرد: واقعیت این است که به محض اینکه در چین گردش مبادلات اقتصادی آغاز شود این مشکل حل خواهد شد و احتمالا تا اول مارس تغییر زیادی خواهیم دید. تصورم این است که بین این دو عامل چون یکی روانی است بانک مرکزی صبر می‌کند موج روانی مربوط به FATF  آرام شود، روی آن سوار شود و قیمت را پایین بیاورد.

گفتنی است، قیمت دلار طی هفته اخیر رو به افزایش گذاشت و از قیمت 13 هزار و 50 تومان به حدود 16 هزار تومان هم افزایش یافت. البته سایت‌هایی که نرخ ارز را اعلام می‌کنند، قیمت دلار را هزار تومان پایین‌تر از بازار (حدود 14 هزار و 700 تومان) درج کرده‌اند، با این حال پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز طی روزهای آتی کاهش پیدا کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷