کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد

آغاز مبارزه زمستانه با آفات در باغات مرکبات مازندران

2 اسفند 1398 ساعت 9:15

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز مبارزه زمستانه در باغات مرکبات استان از امروز به‌مدت سه هفته خبر داد و گفت: روغن پاشی عمومی برای همه باغات مرکبات با استفاده از روغن امولسیون شونده به میزان 15 لیتر در یک هزار لیتر آب توصیه می‌شود.


به گزارش بلاغ، عبدالرحمن زاغی در جلسه کمیته پیش آگاهی آفات و بیماری‌ها برای تعیین زمان مبارزه با آفات غالب باغات مرکبات که با حضور محققین مراکز تحقیقاتی و کارشناسان پیش آگاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: به منظور کاهش جمعیت زمستان‌گذران آفات، زمان مناسب مبارزه زمستانه در باغات مرکبات استان از دوم  اسفند ماه امسال به‌مدت سه هفته از تاریخ شروع است.
 
 وی با بیان اینکه باغداران مرکبات استان بایستی قبل از اقدام به مبارزه با آفات و بیماری‌های رایج باغات برای مشاوره و دریافت نسخه گیاه پزشکی با ارائه نمونه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه و سموم را مطابق نسخه از فروشگاه‌های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور خریداری کنند، افزود: روغن پاشی عمومی برای همه باغات مرکبات با استفاده از روغن امولسیون شونده به میزان  15 لیتر در یک هزار لیتر آب توصیه می‌شود.
 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در باغاتی که سطح آب زیرزمینی بالا است، تمهیدات لازم برای خروج آب اضافی از باغ با احداث زهکش‌های اصلی و فرعی انجام  و میزان مصرف روغن امولسیون شونده به 10 لیتر در یک هزار لیتر آب در مبارزه زمستانه کاهش یابد.
 
این مسئول تصریح کرد: مبارزه با کنه قرمز در باغات به‌ویژه باغات جوان زیر 5 سال که آلودگی آن به تائید کارشناسان ذیربط رسید، با استفاده از کنه کش‌های موثر نظیر آپولو، نیسورون و نئورون با دوزهای توصیه شده همراه با روغن امولسیون شونده مورد تاکید بوده و رعایت تناوب در کنه کش‌های مصرفی به منظور جلوگیری از بروز مقاومت در کنه‌ها الزامی است.
 
زاغی بیان کرد: به منظور کاهش جمعیت زمستان‌گذران و پیشگیری از طغیان مگس میوه مدیترانه‌ای در بهار و تابستان سال آتی باغداران بایستی نسبت به برداشت تمامی میوه‌های رسیده به خصوص میوه‌های نارنج در حاشیه باغات، خانه سراها، شهرها و شهرک‌های ساحلی حداکثر تا اواسط اسفند ماه، انجام مبارزه زراعی (پابیل کردن سایه انداز درختان) و رعایت بهداشت عمومی کف باغ اقدام کنند.
 
وی به باغدان توصیه کرد: در صورت مشاهده خسارات ناشی از بیماری بلاست مرکبات، ضمن مشاوره با کارشناسان گیاه پزشکی، با استفاده از ترکیبات مسی نظیر اکسی کلرور مس به مقدار 2.5 در هزار پس از هرس زمستانه  هنگامی که درجه حرارت هوا بین 15 تا 18 درجه سانتی گراد باشد ( اواخر اسفند ماه تا اواخر فروردین) برای کنترل و کاهش خسارت این بیماری اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران رعایت فاصله حداقل یک هفته‌ای بین روغن پاشی و کاربرد ترکیبات مسی برای پیشگیری از اثرات سوء احتمالی اختلاط ترکیبات مسی با روغن امولسیون شونده را مورد تاکید قرار داد.
 
این مسئول متذکر شد: برای حفظ محیط زیست، حمایت از دشمنان طبیعی آفات و حشرات گرده افشان و اثربخشی بسیار پائین حشره کش‌ها روی فرم زمستان‌گذران آفات در مبارزه زمستانه از حشره کش استفاده نشود. 
 
زاغی در پایان توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی 24 تا 48 ساعت پس از روغن پاشی و رعایت اصول و نکات ایمنی تاکید و اذعان کرد: کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاوزی شهرستان‌ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات باغداران و بهره برداران هستند.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 414358

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/414358/آغاز-مبارزه-زمستانه-آفات-باغات-مرکبات-مازندران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com