تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۱۴۳۱۷
در آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر ۹۸، سالن سوره از دو گروه آذربایجانی میزبانی کرد؛ بخش اول این اجرا که به عاشیق‌های تبریزی به سرپرستی حسن اسکندری اختصاص داشت با بزرگداشتی نمادین از این هنرمند پیشکسوت در عرصه موسیقی نواحی همراه بود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، سانس نخست هفتمین و آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر در شامگاه چهارشنبه (۳۰ بهمن ماه) به دو گروه عاشیق‌های تبریزی و راست موغام تبریز اختصاص داشت. اجراهایی که صندلی‌های خالی سالن تاثیری در کارشان نداشت و با استقبال خوبی از سوی حاضران در سالن مواجه شدند.
در اجرای نخست، پیش از روی سن آمدن گروه عاشیق‌های تبریزی، فیلم مستندی از حسن اسکندری، هنرمند پیشکسوت پخش شد. این هنرمند که قرار است در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی امسال تقدیر شود، در بخشی از این مستند اظهار کرد که "نفسم که رفت سازم را از من بگیرید".
تقدیر نمادین از این هنرمند در حالی پیش از اجرا برگزار شد که جای خالی مسوولان جشنواره کاملا احساس می‌شد. در نهایت دسته گلی از سوی دبیر کمیته تجلیل از هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر امسال به حسن اسکندری اهدا شد. دبیر کمیته تجلیلی از هنرمندان همچنین توضیح داد که بزرگداشت اصلی در مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.
از نکات قابل توجه اجرای امشب این بود که حسن اسکندری تمام صحبت‌های خود را به زبان ترکی عنوان می‌کرد و با توجه به اینکه اکثریت حاضران در سالن را ترک‌زبانان تشکیل داده بودند، اعتراضی هم مطرح نشد.
اسکندری در سخنانی از سازهای اصیل ترکی سخن گفت و تاکید کرد که اگر نظر من را بپرسید این سازها باید حفط شود: "این فرهنگ از ما گرفته شد، اما باید تلاش کنیم این فرهنگ سازهای سنتی را حفظ کنیم. قبلا کنار ساز سورنا و دهل هم بود، اما الان بدون دهل موسیقی آذری اجرا می‌شود. ما باید دهل پیدا می‌کردیم، اما نتوانستیم کسی را پیدا کنیم که دهل‌نواز باشد و این ساز هم دیگر کیفیت سابق را ندارد."
قطعات اجراشده از این گروه که لباس‌های محلی پوشیده بودند و کاملا حال و هوای آذری داشتند با استقبال خوبی همراه شد. اسکندری در پایان اجرا گفت: تهرانی‌ها ما را فراموش نکنید.
بخش دوم اجرای دیشب سالن سوره به گروه راست موغام تبریز اختصاص داشت. قطعات اجرا شده در این بخش آرام‌تر بودند که با نوای خواننده گروه همراه بود.
مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر  امروز (پنجشنبه_ یکم اسفند ماه) برگزار می‌شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴