تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۴۱۴۲۵۱
رئیس‌ کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اجازه ادامه تلاطم در بازار ارز را نمی‌دهیم تأکید کرد: تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تاثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت.
۰
plusresetminus
رئیس‌کل بانک مرکزی: تصمیم اجلاس FATF تاثیری در بازار ارز ندارد
به گزارش بلاغ، عبدالناصر همتی در حاشیه ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع نظام بانکی در خدمت تولید در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات اخیر در بازار ارز چیست گفت: قبلا هم گفته‌ام که این نوسانات ادامه‌دار نخواهد بود؛ برخی به خاطر اجلاس آتی اف‌ای‌تی‌اف تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند ولی همانطور که گفتم تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نظارت کامل و کافی در بازار ارز دارد در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند اگر اف‌ای‌تی‌اف تصویب شود حتی ارتباطمان نیز با کشورهای دوست نیز از بین می‌رود ادامه داد: هر کسی یک نظری دارد؛ اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد هنوز معلوم نیست. احتمال دارد که بگویند ایران وارد لیست سیاه شود ولی احتمال قوی‌تر این است که این کار را انجام ندهند چون بعید است خودشان وارد این مسیر شوند.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: قبلا هم گفته‌ام هر اتفاقی درباره اف‌ای‌تی‌اف بیفتد از آنجایی که 90 درصد معاملات تجاری ما از مسیرهای تحریم‌ناپذیر انجام می‌شود نمی‌تواند تاثیری در این مقطع در بازار ارز و روابط تجاری ما داشته باشد.

همتی با طرح این سؤال که آیا فکر می‌کنید بانک‌های دنیا با ما همکاری می‌کنند ادامه داد: به خاطر تحریم آمریکا و فشاری که آمریکا به کشورهای دوست ما وارد می‌کند خیلی از بانک‌ها با ما همکاری نمی‌کنند ولی چگونه از ابتدای سال 35/5 میلیارد دلار تامین ارز برای واردات انجام شده است؟ همین مسیر را باز هم ادامه می‌دهیم.
وی تصریح کرد: تاثیری که همه فکر می‌کنند با تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف اتفاق نخواهد افتاد هر چند هنوز هم فکر نمی‌کنم این تصمیم ‌اشتباه را بگیرند ولی باید صبر کنیم.

دلار به زیر ۱۴هزار تومان برمی‌گردد
رئیس‌ کل بانک مرکزی با ‌اشاره به برخی خبرها و اظهارنظرهای دلال‌های ارزی مبنی بر اینکه سد مقاومت دلار 14 هزار تومانی شکسته شد، گفت: ظرف یک سال قبل سه بار این سد مقاومت شکسته شد ولی با مدیریت بانک مرکزی تعادل به بازار برگشت و باز هم این اتفاق می‌افتد.
همتی به افرادی که قصد ورود به بازار ارز را دارند توصیه کرد که ریسک دارایی‌های خود را هم در نظر بگیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سوداگران دیگر نباید منتظر دلار بالای 20 هزار تومان باشند بیان کرد: آرزو بر جوانان عیب نیست!

شایان ذکر است که رئیس‌ کل بانک مرکزی در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی یادآور شد: بانک مرکزی از طریق دو رکن سیاستگذاری پولی و نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی قدم برداشته و همچنان تمام انرژی و ظرفیت خود را در این زمینه بکار خواهد بست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، همتی ابراز کرد: بانک مرکزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، در کوتاه مدت و در شرایطی بسیار دشوار سعی کرده است که از تعمیق رکود تولید جلوگیری کند و در برنامه بلندمدت خود نیز سعی خواهد داشت که اولا رشد اقتصادی را حول مقدار بلندمدت آن تثبیت کند و مانع صدمه به اقتصاد از ناحیه بی‌ثباتی تولید شود و ثانیا به همراهی با رشد اقتصادی بالاتر از طریق خلق اعتبار و پول بپردازد.

گفتنی است فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم دیروز در حاشیه جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مورد تأثیر FATF بر افزایش قیمت ارز گفت: جلسه FATF روز چهارشنبه برگزار می‌شود و افزایش قیمت ارز هیچ ربطی به این موضوع ندارد.
 
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲