کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ائتلاف مجلس عدالت‌خواه مانیفست خود را ارائه کرد

30 بهمن 1398 ساعت 10:10

جمعی از مسئولان ائتلاف مجلس عدالت خواه و تعدادی از کاندیداهای مورد حمایت این اتلاف برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عصر سه شنبه در همایشی که با عنوان «گردهمایی بزرگ بازنده‌های سراسر کشور» در مجتمع فرهنگی عرفان برگزار شد، به ارائه مانیفست و برنامه‌ها و سیاست‌های این جریان پرداختند.



به گزارش بلاغ، امیر تفرشی سخنگوی ائتلاف مجلس عدالت‌خواه در ابتدای این همایش با تاکید بر اینکه بازی‌های سیاسی را کنار گذاشته‌ایم، اظهار کرد: از ماه ها قبل هسته های فکری جریان عدالت خواهی تشکیل شد تا ابتدا برنامه عمل ما در انتخابات مشخص شود؛ بر همین اساس مسایل و دغدغه های اصلی مردم احصا و بررسی شد.
وی با بیان اینکه «مرحله به مرحله هسته‌ی فکری جریان عدالت خواهی گسترش می‌یابد»، خاطر نشان کرد: تا یکماه قبل در داخل مجموعه درباره مصادیق و کاندیداهای جنبش عدالت خواهی صحبتی نشد؛ بلکه مثلثی را آماده کردیم که مرام نامه شخصی یک ضلع آن را تشکیل می‌دهد؛ افراد باید در مرام نامه خود تاکید کنند که برای پر کردن کیسه‌های خود به مجلس نمی‌روند؛ ضلع دوم این مثلث چارچوب کلی برنامه‌ها و مانیفست اقتصادی و اجتماعی و ضلع سوم آن خطوط قرمز ما برای انتخاب افراد داخل لیست انتخاباتی است.
سخنگوی ائتلاف مجلس عدالت‌خواه تاکید کرد: جریان عدالتخواهی معتقد است در وضعیت تاریخی که انقلاب به سر می‌برد نیازمند توسعه آزادی های سیاسی و اجتماعی هستم. اتفاقات آبان ماه نشان داد که مجرایی برای رساندن صدای مردم در داخل حاکمیت وجود ندارد و گویی تنها راه این است که عده ای به خیابان بیایند و بخاطر اینکه مجرایی برای ابراز عقیده و نظر مخالف خود ندارند، دست به اقدامات خشونت آمیز بزنند.
تفرشی گفت: از نظر ما تمام تصمیماتی که توسط ارکان نظام اتخاذ می‌شود، لزوما تصمیمات درستی نیست و ممکن است در مرحله تصمیم‌سازی نواقصی وجود داشته باشد. یکی از برنامه‌های ما در خطوط اصلی قرمزمان این است که چنانچه عدالت‌خواهان به مجلس بروند، فرصت و قوانین لازم برای شکل‌گیری سندیکاهای کارگری و تسهیل و عملی شدن آزادی اعتراضات و رساندن صدای اعتراضات مردم به حاکمیت را به تصویب برسانند.
وی با بیان اینکه «چارچوب مثلث سه ضلع عدالت خواهی را در اختیار افرادی قرار دادیم که به نظر می‌رسید توانمندی و دانش اجرای برنامه های جریان عدالت خواهی را دارند»، اظهار کرد: محور شکل گیری فهرست ما بر اساس برنامه و نه بر اساس سلایق شخصی بود. ممکن است افرادی با سوابق اصولگرایی، اصلاح طلبی یا اعتدالی در این لیست حضور داشته باشند، اما نقطه مشترک افراد حاضر در لیست اجرای برنامه های جریان عدالت خواهی است.
سخنگوی ائتلاف مجلس عدالت‌خواه تصریح کرد: برنامه‌ی جریان عدالت خواهی بلند مدت است جریان عدالت خواهی بعد از دو دهه فعالیت این دوره را سرآغاز حضور خود در عرصه قدرت میداند وارد فضا شدیم تا اعلام موجودیت کنیم و به دوگانگی ملال آور همیشگی پایان دهیم.

زیباکلام: در صورت ورود عدالت‌خواهان به مجلس

سعید زیبا کلام رئیس ائتلاف مجلس عدالت‌خواه نیز در این همایش طی سخنانی با اشاره وضعیت برخی افشار نیازمند در جامعه از عملکرد برخی دستگاه های حاکمیتی انتقاد کرد و گفت: بسیاری به من و برخی همراهان و هم گام من در پویش عدالت خواهانه انتقاد می‌کنند و می‌گویند که از شما بعید است با سوابق خود در مجلس ثبت نام کرده‌اید و بعد از رد صلاحیت شدن، با جمعی از جوانان عدالت خواه همگام شدید؛ آیا فکر می‌کنید که این مجموعه قابل اصلاح است؟
وی افزود: بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام دادم، از این افراد پرسیدم که مگر ما مفر دیگری برای تغییر با اصلاح داریم؟ آنها می‌گویند آری! من به آنها می‌گویم که بر اساس مطالعات من مسیری که باقی می‌ماند کوکتل مولوتوف است که به دیکتاتوری‌ها، سرکوب‌ها و نظام‌های هرمی قدرتمند سرکوب‌گر دیگری می‌انجامد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه «مبارزات مخفیانه و زیر زمین مسلحانه هیچ جا جواب نداده و ما چاره ای نداریم تا اگر سی نفر لیست عدالت خواهی که حتی ممکن است تعدادی از آنها رای بیاورند، وارد مجلس شوند، با اتحاد بزرگی برای محرومیت پروری و ضعیف کشی متحد در مجلس مواجه می‌شوند؛ در این شرایط تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که حرف مردم و ولی نعمتان انقلاب را در کمیسیون‌ها و صحن مجلس بازگو و سازو کارهای غلط را به مردم گزارش کنیم.
زیبا کلام خاطر نشان کرد: مطالعه جنبش‌های اعتراضی کشورهای مختلف در قرن اخیر به ما می‌گوید که متوسل شدن به کوکتل مولوتوف و مبارزات مخفیانه چیزی جز سرکوب، خفقان و کشتار بیشتر به ارمغان نخواهد داشت؛ اگر دوستانی بدیل سومی سراغ دارند، بسیار خوشحال می‌شوم تا از نظرات آنها استفاده کنم.

اشتری: برای جریان عدالت‌خواهی، انتخابات ابزاری برای حرف زدن درباره حق مردم، بازی‌ها و آدم‌های تکراری است

وحید اشتری هم در ادامه این همایش با تاکید بر اینکه جریان عدالت خواهی انتخاباتی نیست و قرار نیست که در پایان انتخابات کار آن خاتمه یابد، اظهار کرد: صرف نظر از نتیجه‌ای که در انتخابات پیش رو کسب می‌کنیم، اگر تعهدی جمعی امضا کنیم و هرجا دیدیم صدای کارگری درآمد و فساد و ظلم را دیدیم، پای او بایستیم؛ در آن صورت ما انتخابات را برده‌ایم؛ حتما نیازی نیست ما نماینده‌ای در مجلس داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه نباید مثل سایرین نسبت به فسادها و نابرابری‌های موجود در جامعه و تخلفات مختلف بی تفاوت باشیم، گفت: باید مرامنامه‌ای امضا کنیم که اگر فردا خواستند مانند ده ونک خانه فردی را خراب کنند یا حقوق کارگران هپکو ضایع شد، دیگر ده نفر یا بیست نفر به آنجا نروند، بلکه صدها و هزاران نفر به آنجا بروند و در برابر ظلم هایی که صورت می‌گیرد، اعتراض کنند.
او با بیان اینکه «جریان عدالت خواهی هر جا که میان برنده‌ها و بازنده‌ها دعوایی ایجاد شد، طرفدار بازندگان است» خاطر نشان کرد: اگر ما توانستیم جمعیت زیادی را تشکیل دهیم و در تهران یک روح سرکش عدالت‌خواه بسازیم و این شهر را زنده کنیم، دیگر نیازی به نماینده عدالت خواه در مجلس نداریم و می‌توانیم ادعا کنیم که توانایی برنامه ریزی برای کشور را داریم.
اشتری تصریح کرد: اساسا ما جریانی سیاسی نیستیم که قرار باشد در آخر انتخابات برنده باشیم، بلکه ما در حال ساختن یک جریان اجتماعی هستیم و انتخابات برای ما مانند فضای مجازی ابزاری است که در آن درباره حق مردم، بازی‌ها و آدم‌های تکراری حرف بزنیم؛ ارزش تریبون مجلس برای ما به اندازه کانال تلگرامی‌مان است که در آن می‌توانیم حرف مردم را بزنیم.
وی ادامه داد: برنامه ما خیلی بزرگتر از انتخابات است و اصلا مهم نیست که لیست عدالت‌خواهان به مجلس بروند یا نروند؛ ما در حال ساختن روحی جمعی برای رقم زدن تغییرات اساسی در نظام‌های مختلف در کشور هستیم‌.

راغفر: مسئولان هنوز از پدیده آبان ۹۸ درس نگرفتند/ جریان عدالت خواهی به دنبال حفظ نظام است

به گزارش ایسنا، حسین راغفر اقتصاد دان نیز در این همایش با بیان اینکه برای اعلام همدلی و هم یاری با جریان عدالت خواهی در این همایش حضور یافته‌ام، اظهار کرد: آنچه در سه دهه بعداز جنگ در کشور رخ داده، فارغ از اینکه کدام دولت‌ها روی کار بودند، سیاست های اقتصادی یکسانی را دنبال کردند و در آبان ۹۸ فقط افزایش قیمت بنزین مردم را به خیابان نکشاند بلکه انباشت فشارهای سه دهه گذشته و منابعی بسیار بزرگی که از اعتبارات عمومی در جیب گروهای خاصی فرو رفته ایت، مردم را به خیابان‌ها کشاند.
وی ادامه داد: ادامه سه دهه گذشته قطعا به شورش‌های گسترده دیگر می‌انجامد و با وضعیت نابرابری‌های فاحشی که در اثر سیاست‌های اقتصادی رقم خورده، جامعه انسجام خود را از دست خواهد داد و در فضای نابسامانی‌ها اداره جامعه به دست هیچ کس نخواهد بود؛ به همین دلیل پیش از شکل‌گیری بحران های بزرگ در کشور ما وظیفه داریم این موضوع را به مسئولان هشدار بدهیم و جامعه را در برابر هجوم‌های شغال‌ها و روباه‌هایی که در اطراف کشور منتظر شکل‌گیری بحران در کشور هستند، منسجم کنیم.
این تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد منتفعین سیاست‌های اقتصادی ۳ دهه گذشته که امروز نیز در این قدرت حضور دارند، با تغییر مسیر موافق نباشند، اما قربانیان این سیاست ها دیر یا زود قلیان خواهند کردن و این موضوع زمینه سازی نابسامانی‌های دیگر را به همراه خواهد داشت.
راغفر با تاکید بر اینکه در جریان عدالت خواهی به دنبال حفظ نظام و آنچه که به خیر و صلاح مسئولیت است، هستیم، خاطر نشان کرد: ظاهراً جمعیتی در داخل نظام تلاش‌شان بر براندازی است؛ امروز خیلی ها معتقدند اتفاقاتی که در داخل در حال رخ دادن است نوعی تلاش برای براندازی در نظام سیاسی است. باید بدانیم که وحدت سرزمین ما امروز به پایداری نظام سیاسی وصل شده و اگر خدا نکرده تزلزلی در نظام سیاسی وارد شود، وحدت سرزمینی اولین چیزی است که مورد هجمه قرار می‌گیرد.
این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با بیان اینکه «مسئولان حاظر نیستند که وقایع تلخی که خود درست کردند را ببینند» تاکید کرد: رشد اعتیاد، جرم و جنایت و طویل شدن صفوف مهاجرت و گرفتن ویزا اشکال مهمی از شورش پیش از شورشی بود که منجر به آتش کشیدن بانک‌ها شد.

شهبازی راد: امروز مردم با اصل انقلاب مشکل ندارند بلکه با این مشکل دارند که چرا مشکلات آنها، مشکل همه نیست

محمد صادق شهبازی راد نیز در این همایش طی سخنانی به آرمان‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در ابتدای دهه شصت صف‌های بسیاری بود، اما کسی از مردم ناراحت نبود و غر نمی‌زد؛ چون می‌دیدند که مشکلات آنها مشکلات همه است و کسانی مانند خودشان مسئولیت‌ها را بر عهده گرفتند و می‌دانند مردم چه می‌خواهند؛ این مسئولان در جیب هایشان را بسته بودند تا زبانشان دراز باشد.
وی ادامه داد: در  اوایل دهه شصت، مردم اگر می‌دیدند کسی پایش را کج گذاشته است، اعتراض می‌کردند و این رویایی بود که انقلاب اسلامی با آن آفریده شد و ما حاظر شدیم با ده ها کشور دنیا بجنگیم؛ رویای ایرانی، رویای جامعه‌ای بود که در آن ظلم نمی‌شود و زیر بار ظلم خارجی‌ها هم نمی‌رویم. در دهه شصت نشان دادیم که می‌توان جامعه‌ای ساخت که در آن ظلم نباشد؛ در این شرایط بود که مردم حاضر بودند قطع برق، محدودیت و کوپن را تحمل کنند.
وی تاکید کرد: امروز مردم با اصل انقلاب مشکل ندارند و یوم الله تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی نشان داد مردم با اصل انقلاب مشکلی ندارند، اما با این مشکل دارند که چرا مشکلات آنها، مشکل همه نیست.
شهبازی راد گفت: پروژه انتخاباتی ما احیایی رویای ایران، احیای امکان شنیده شدن صدای مردم مظلوم در جامعه است. پروژه انتخاباتی ما جایگزین کردن یک عده جا عده ای دیگر یا تشکیل یک حزب سیاسی نیست بلکه پروژه انتخاباتی ما شنیده شدن صدای مردم و بازگردان حکومت به صاحبان اصلی آن یعنی مردم است. ما به دنبال تغییر دادن وضع کشور به وضعی هستیم که در آن هیچ کسی از حق سرپناه محروم نماند.
وی با بیان اینکه «تحقق این ادعاها دشوار است و ما ادعای تحقق آنها را نداریم بلکه به دنبال فعالی کردن مردم و احیای روحیه دهه شصت است»، افزود: در گام نخست باید کسانی را به مجلس بفرستیم که صدای عدالت خواهی باشند؛ ما انقلاب کردیم تا آرمان‌های‌مان را محقق کنیم. مسأله جریان عدالت خواهی قدرت نیست و پیروزی انتخاباتی ما این نیست که افراد زیادی را به مجلس بفرستیم، بلکه پیروزی ما وقتی است که رویای انقلاب اسلامی احیا شود. ما می‌خواهیم در وضعیتی که عده‌ای در مجلس کاری با دردهای مردم ندارند، شورش ایجاد کنیم؛ همچنین می‌خواهیم کافه‌ای را که عده ای در آن نشستند و افیونی زندگی می‌کنند، به هم بزنیم؛ چراکه معتقدیم نباید در کشور خمودگی و افیون زدگی باشد و مردم ببینند عده‌ای مسئول هستند اما کاری با مشکلات مردم ندارند.
در این همایش سید یوسف مرادی نیز طی سخنانی به بیان سیاست‌های جریان عدالت خواهی در حوزه محیط زیست پرداخت. همچنین نمایندگانی از کارگران هپکو و ساکنان مسکن مهر طی سخنانی ضمن اعلام حمایت از ائتلاف مجلس عدالت خواه، به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند.

 


کد مطلب: 414223

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/414223/ائتلاف-مجلس-عدالت-خواه-مانیفست-خود-ارائه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com