کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قمر مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه پزشکی تهران آغاز به کار کرد

29 بهمن 1398 ساعت 14:20

همکاری مرکز تحقیقات جراحی‌های فک و صورت در بیمارستان شریعتی با مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد.



به گزارش بلاغ، قرارداد همکاری مرکز تحقیقات جراحی‌های فک و صورت از سوی دکتر محمد بیات رییس این مرکز با دکتر اکبر عبدالهی رییس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران به امضای طرفین رسید.
دکتر بیات در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات جراحی‌های فک و صورت، گفت: این مرکز از سال ۸۸ شروع به کار کرد و از سال ۹۵ به‌صورت مستقل شد. برگزاری چندین کارگاه و سمینار و شرکت در سمپوزیوم بین‌المللی پزشکی بازساختی ازجمله فعالیت‌های علمی این مرکز است. تولید ۵۶ مقاله در سال اخیر، دستیابی به فرمولاسیون ماده‌ تحریک‌کننده ساخت استخوان و ساخت ربات جراح فک ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز است.

رییس مرکز تحقیقات جراحی‌های پیشرفته فک و صورت همچنین استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان را از برنامه‌های این مرکز دانست و گفت: استفاده از فناوری‌های نوین، نرم‌افزارهای جدید و استفاده از سلول‌های بنیادی ازجمله فعالیت‌های این مرکز است و امروز ما به‌عنوان قمر مرکز رشد فناوری سلامت در دو قسمت بازسازی کرانیو فشیال و جراحی‌های ارتوگناتیک فعالیت می‌کنیم. ما در شرکت دانش‌بنیان مستقر در این مرکز تحقیقات، به‌عنوان هسته اصلی فناوری با استفاده از نرم‌افزار و پرینتر سه‌بعدی و دستگاه نویگیشن و اطلسی که در همین مرکز تهیه‌شده است، تاکنون ۴۰ مورد طراحی فک برای این بیماران انجام داده‌ایم و در موردبازسازی‌های فک هم ۶۰ بیمار مراجعه کرده‌اند و ۱۰ مورد تاکنون جراحی‌شده‌اند.

دکتر بیات در توضیح فعالیت‌های هسته‌های فناوری مستقر در این مرکز تحقیقات، افزود: فعالیت یکی از این هسته‌ها تولید پروتزهای بایو اکتیو با دانشگاه شریف است. هسته‌ نرم‌افزاری و هسته‌ تولید قطعات سخت‌افزاری اسکنی هم از دیگر هسته‌های فناوری در این مرکز هستند.

رییس مرکز تحقیقات جراحی‌های پیشرفته فک و صورت، برنامه ثبت نوزادان با شکاف لب و کام در کشور را ازجمله برنامه‌های همکاری این مرکز با اداره نوزادان وزارت بهداشت دانست و گفت: هنوز تمامی خدمات این مرکز تحقیقات به اطلاع عموم نرسیده است و امیدواریم این روش‌ها برای جراحان مغز و اعصاب، جراحان گوش، حلق و بینی و جراحان پلاستیک قابل‌استفاده باشد. برای استفاده از امکانات منطقه‌ای هم در حال فعالیت هستیم و تاکنون دو بیمار خارجی هم از این خدمات استفاده کرده‌اند. 
با آغاز همکاری‌های جدید  کار مرکز تحقیقات صرفاً تولید مقاله نیست
می‌توانیم محصول و ثروت تولید کنیم

دکتر بهرامی، عضو هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز تحقیقات جراحی‌های پیشرفته فک و صورت نیز در توضیح فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ثروت برای کشور گفت: با همکاری‌هایی که آغازشده ازاین‌پس کار مرکز تحقیقات صرفاً تولید مقاله نیست، بلکه می‌توانیم محصول و ثروت تولید کنیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی پیشرفته فک و صورت افزود: در چند ماه اخیر ۱۰۴ بیمار در بیمارستان شریعتی با استفاده از فناوری‌های نوین در این مرکز درمان شده‌اند.
جراحی موفق در یک بیمار با تخریب صورت یکی از درمان‌های موفق است
دکتر بهرامی با بیان این که جراحی موفق در یک بیمار با تخریب صورت یکی از درمان‌های موفق است، در این باره توضیح داد: در این روش با استفاده از تصویر اسکن شده‌ محل آسیب‌دیده فک بیمار، یک مدل نرم‌افزاری تولید و سپس با استفاده از چاپگر سه‌بعدی پروتز مخصوص بیمار ساخته می‌شود.

وی، جراحی موفق در یک بیمار با تخریب صورت را یکی از درمان‌های موفق دانست و گفت: در این بیمار به علت تخریب شدید استخوان‌های فک، استفاده از تکنیک میرورینگ (Mirroring) امکان نداشت که ما با استفاده از اطلس تهیه‌شده در همین مرکز، استخوان‌های صورت بیمار را طراحی و با پرینتر سه‌بعدی پروتزهای لازم را تولید کردیم و سپس با استفاده از نویگیشن جراحی بازسازی این بیمار انجام شد.

 در این جلسه دکتر منظم، رییس دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه نیز ضمن قدردانی از دکتر بیات و گروه همکار وی، به پیشرفت‌های مرکز تحقیقات اشاره و ابراز امیدواری کرد با قرار دادن این تلاش‌ها در بستر قانونی بتوانیم شرایط را تسهیل کنیم.

وی استقرار مراکز رشد در مرکز تحقیقات را ظرفیت خوبی دانست و گفت: امیدواریم به‌تدریج خدمات و محصولات جدید تولید شود.
 


کد مطلب: 414187

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/414187/قمر-مرکز-رشد-فناوری-سلامت-دانشگاه-پزشکی-تهران-آغاز-کار

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com