تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۱۴۱۵۴
پرونده سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با برگزاری اختتامیه بخش تجلی اراده ملی و مشخص شدن برگزیدگان و رکوردداری «خورشید» مجیدی بسته شد و این چنین سی و هشتمین دوره فیلم فجر نیز با تمام حواشی، توقعات و ماجراهای پس دادن تندیس‌ها و اتفاقات پیرامونی‌اش به کار خود پایان داد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در اختتامیه بخش تجلی اراده ملی جشنواره ۳۸ فجر که عصر دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی توانست با دریافت ۸ جایزه با اختلاف بسیار رکورددار دریافت بیشترین جایزه در این بخش شود. البته در این میان سه جایزه برای بازیگران کودکی بود که در این فیلم ایفای نقش کردند.
علاوه بر فیلم مجید مجیدی، ۱۴ فیلم دیگر نیز از کل آثار حاضر در سی و هشتمین دوره فیلم فجر در اختتامیه بخش تجلی اراده ملی جوایزی را به نام خود ثبت کردند.
مستند «خط باریک قرمز» فرزاد خوشدست، «آبادان یازده ۶۰» مهرداد خوشبخت، «بی صدا حلزون» بهرنگ دزفولی‌زاده، «قصیده گاو سفید» بهتاش صناعی‌ها ، «پدران» سالم صلواتی، آتابای نیکی کریمی هر کدام در دو بخش جوایزی را دریافت کردند.
همچنین فیلم‌های «روز صفر» سعید ملکان، «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی ،« درخت گردو» محمدحسین مهدویان، «ابر بارانش گرفته» مجید بزرگر، مستند «جایی برای فرشته ها نیست» سام کلانتری، «دشمنان» علی درخشنده ، «سه کام حبس» سامان سالور ، «روز بلوا» بهروز شعیبی هر کدام یک جایزه دریافت کردند.
از نکات قابل اشاره  در این اختتامیه بر خلاف اختتامیه اصلی جشنواره فیلم فجر که شامگاه ۲۲ بهمن‌ماه برگزار شد و برخی از سازندگان آثار و برگزیدگان حضور نداشتند، در اختتامیه بخش تجلی اراده ملی، عوامل فیلم «روز صفر» حاضر شدند و سعید ملکان که برگزیده یکی از بخش‌ها شده بود برای دریافت جایزه خود روی سن حاضر شد.
هیأت داوران بنیاد شهید و امور ایثارگران جایزه خود را به دلیل پرداخت نفس‌گیر جانفشانی‌های محافظان امنیتی کشور، به سعید ملکان برای ساخت فیلم «روز صفر» تقدیم کردند اما ملکان پس از دریافت جایزه خود به سرعت جایگاه را ترک کرد به گونه‌ای که بر خلاف دیگر برگزیدگان که لحظاتی روی سن می‌ماندند تا عکاسان تصاویرشان را ثبت کنند، او صبر نکرد و از سن پایین آمد.
از دیگر حواشی این اختتامیه که با اجرای محمد سلوکی در مدت زمان حدود یک ساعت برگزار شد و به سرعت پایان یافت، عصبانیت بهروز شعیبی و پس دادن تندیسش به دبیرخانه جشنواره بود.
شرکت سهامی بیمه ایران به دلیل توجه به هوشیاری در مبارزه با فساد به بهروز شعیبی کارگردان فیلم روز بلوا جایزه خود را اهدا کرد اما شعیبی که تقریبا در لحظات پایانی مراسم به ایوان شمس رسید، پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: ببخشید که لباس رسمی به تن ندارم زیرا تا چند دقیقه پیش نمی‌خواستم بیایم اما به احترام شرکت بیمه آمدم زیرا هنوز حمایت‌هایی از سینما می‌کنند و حالا این تندیس را مجدد به دبیرخانه جشنواره برمی‌گردانم و لوح را به احترام شرکت بیمه با خود می‌برم.
شمیلا شیرزاد از بازیگران کودک فیلم مجیدی که یکی از کودکان کار است و افغان، پس از تقدیر از بازیگران کودک این فیلم به رسانه‌ای شدن صحبت‌هایشان اشاره و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق باعث بهبود شرایط زندگی کودکان کار شود.
فرزاد خوشدست نیز در بخشی از این رویداد به نحوه داوری‌ها در بخش مستند جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد و به موفقیت‌های اثرش در جشنواره‌های خارجی اشاره کرد.
خوشدست که مستندش درباره چند نوجوان در کانون اصلاح و تربیت است و به تاثیر سایکودرام پرداخته، گفت در آینده و در پروژه‌های بعدی‌ام هم به سراغ سازمان زندان‌ها خواهم رفت.
این اختتامیه سخنران زیادی نداشت و تنها رئیس سازمان سینمایی برای لحظاتی پشت تریبون حاضر شد. او در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان‌های زیادی برای حضور در بخش اعلام آمادگی کرده بودند از نهادها و سازمانهای متقاضی خواست تا فیلمسازان شروع به ساخت آثارشان در سال جدید نکرده‎‌اند، جهت‌گیری‌های خود را اعلام کنند تا برای تولیدات سال ۹۹ سینمای ایران اثرگذار باشد و این موارد را لحاظ کنند.
در نهایت با وجود آنکه مسئولین، مدیران و برخی وزرا و معاونین دولت و نماینده‌های دیگر قوا در این رویداد حضور داشتند و تقریبا تمامی عوامل فیلم‌ها و برگزیدگان در این اختتامیه شرکت کرده بودند اما سالن ایوان شمس خلوت به نظر می‌رسید و تعداد صندلی‌هایی خالی به چشم می‌خورد.
به گزارش ایسنا، ۱۲ سازمان، نهاد و تشکل برای حضور و داوری بخش «تجلی اراده ملی» درنظر گرفته شدند که بر اساس قضاوت هیأت‌های داوری جداگانه برگزیدگان خود را معرفی کردند که این نهاد‌ها به این شرح هستند: بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، شرکت سهامی بیمه ایران، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور،قوه قضاییه و فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲