تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۴۱۴۰۲۲
گروه موسیقی نواحی «ژیار» به گفته خودشان «پس از چندسال تلاش» سرانجام توانستند جواز اجراء در جشنواره موسیقی فجر را دریافت و در شب سوم جشنواره سی‌وپنجم اجراء کنند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر، کنسرت گروه ژیار ساعت ۱۹:۳۰ شنبه (۲۶ بهمن) در سالن سوره حوزه هنری به روی سن رفتند.
«ژیار» یک گروه موسیقی برخاسته از استان خراسان شمالی، شهر بجنورد و از میان اقوام کرمانج است.
اجرای گروه کرمانجی ژیار با تک‌نوازی دوتار مجید کلابی (نوازنده و سرپرست گروه) شروع شد و با اجرای ساز بادی دوزله یا قومشه توسط فرزاد حاتمی که از نوازندگان صاحب‌سبک در این حوزه است، ادامه پیدا کرد.
سپس قطعه‌ای کرمانجی که روی ملودی «ببار ای بارون» قرار گرفته بود، اجرا شد که اقتباس به‌جا و درخوری بود.
قطعه معروف «الله مزار» که برآمده از تاریخ محلی خراسان و روایتگر شجاعت غیور مردان در مقابله با هجوم خارجی ازبک‌ها در دوران قاجار است، بخش دیگر اجرای گروه ژیار بود؛  این شعر فولکور، در سوگ کشته‌شدگان آن حادثه سروده و پیش از این توسط خوانندگان مشهور خراسانی چون حاج‌قربان اجراء شده است.
بعد از تک‌نوازی دف توسط حسین غلامی، قطعه‌ای حماسی و سپس قطعه «نرمه نرمه» که یکی از معروف‌ترین ترانه‌های کرمانجی است، اجراء شد.
مجید کلابی، سرپرست گروه در پایان با اشاره به این‌که مسائل پشت‌پرده و سختی‌ها برای همه هنرمندان وجود دارد، از کمبود و نبود امکانات لازم برای تمرین گروه ژیار سخن گفت و تاکید کرد که بعد از چند سال زحمت و تلاش توانسته برای اولین بار جهت حضور در جشنواره فجر اقدام کند که خوشبختانه موفق شده است گروهش را به عنوان یکی از گروه‌های موسیقی نواحی وارد سی‌وپنجمین جشنواره فجر کند.
تنها زن هنرمند در گروه ژیار، لیلا انبارلو بود که به عنوان هم‌خوان در کنار ارشک زعفرانی، خواننده گروه حضور داشت.
 
اعضای گروه ژیار همگی لباس‌هایی یک‌دست با رنگ‌های سفید و قرمز بر تن داشتند که از نمادهای هنری استان خراسان شمالی الهام گرفته شده بود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲