تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۱۴۰۱۳
در این مطلب با ۵ روش ساده و طبیعی از بین بردن تلخی بادمجان آشنا می‌شوید.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، خیلی وقت ها هست که از ترس تلخ بودن بادمجان هایی که در بازار می بینیم ممکن است از خرید آن منصرف شویم. روش هایی برای گرفتن تلخی بادمجان وجود دارد که در این مطلب با آنها آشنا می شوید.
امیدواریم با بکارگیری این روش ها، دیگر هنگام خرید بادمجان نگران نباشید.مهمترین نکته در خرید بادمجان، انتخاب بادمجان های با تخم کم و مزه شیرین است.
برای خرید بادمجان به سراغ بادمجان های گوشتالو، براق، سنگین و بلند بروید با پوستی کشیده و سفت و بدون آثار ضرب خوردگی چون خوشمزه تر هستند.
بادمجان های قلمی و تازه را برای خرید انتخاب کنیم تا احتمال تلخ بودن آنها کمتر باشد و همچنین بادمجان هایی که دانه هایی ریز و همرنگ گوشت بادمجان دارند شیرین هستند و بادمجان هایی با دانه های تیره و بزرگ به احتمال بیشتری تلخ هستند.
خواص پوست بادمجان
بسیاری از افراد هنگام استفاده این سبزی، پوست آن را می‌گیرند، درحالی که پوست بادمجان حاوی رنگدانه‌هایی است که در سایر موادغذایی یافت نمی‌شود و به آن «آنتو سیانیدین» گفته می‌شود. آنتوسیانیدین، خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارد بنابراین اگر با پوست مصرف شود، مانند بادمجان ترشی یا بادمجان سرخ‌‌شده یا به هر شکل دیگری با پوست، برای سلامت بسیار مفید خواهد بود.
علت تلخ بودن بادمجان
علت تلخ‌بودن برخی از بادمجان‌ها، ترکیب‌های شیمیایی‌ای به نام «آلکالوئیدها»یی است که داخل سلول‌های آن وجود دارد. بهترین روش برای از بین بردن تلخی بادمجان، اضافه کردن نمک به آن است.
افزودن نمک به دلیل اینکه باعث افزایش فشار اسمزی در خارج سلول‌های بادمجان می‌شود، آلکالوئیدها را به سمت بیرون می‌کشاند.
دراصطلاح عامیانه با این روش، «زهرابه» آن گرفته می‌شود که همان آب تلخی است که در اثر ایجاد فشار اسمزی از آن خارج می‌شود.
در ادامه با ۵ روش ساده و طبیعی از بین بردن تلخی بادمجان آشنا می‌شوید.
گرفتن تلخی بادمجان با نمک و آفتاب
بادمجان ها را پس از پوست کندن از وسط به دو نیم کنید. اگر تخم زیاد دارد، آنها را در بیاورید. روی آن نمک بپاشید و روی یک سینی دستمال کاغذی بگذارید و بادمجان ها را روی آن بچینید و سینی را در آفتاب قرار دهید.
پس از یکی دو ساعت آنها را بشورید و خشک کنید. حال بادمجان ها را سرخ کنید و مطمئن باشید دیگر تلخ نیستند.
گرفتن تلخی بادمجان با استفاده از آبلیمو
یک کاسه بزرگ رو از آب پرکرده و بعد بادمجون های پوست کنده رو داخلش بذارین و حدود دو الی سه قاشق آبلیمو هم بهشون اضافه کنین و بذارین برای ۱۰ دقیقه الی یک ربع بمونن و بعد بادمجون هارو از آب بیرون بیارین فشارشون بدین تا آب اضافیشون بره و در غذای مورد نظر ازشون استفاده کنین.
استفاده از نمک برای گرفتن تلخی بادمجان
برای گرفتن تلخی بادمجان با نمک کافیه که بادمجون هارو پوست کنده و به صورت درسته یا برش داده شده کاملا به نمک آغشته شون کنیم و بذاریم برای مدت نیم ساعت بمونن و بعد آبشون بکشین تا تلخیشون بره و خشکشون کنین. حالا میتونین در هر غذایی که دوست دارین ازشون استفاده کنین.
ازبین بردن تلخی بادمجان با گرفتن تخم های بادمجان
در صورتی که بادمجون تخم های بزرگ و تیره رنگ داشت میتونین تخم هارو از گوشت جدا کرده و بعد از بادمجون در پخت غذا استفاده کنین.
قرار دادن در فریزر روشی برای گرفتن تلخی بادمجان
بادمجون هارو پوست کنده و برای حدود ۴ الی ۵ ساعت داخل فریزر بذارین تا یخ بزنن بعد از فریزر درشون بیارین و اجازه بدین تا یخشون آب بشه و با فشار دادن آب اضافیشون رو بگیرین تا تلخی بادمجان بره.
احتیاط های لازم در مصرف بادمجان
بادمجان باید کاملاً رسیده مصرف شود، چرا که نارس آن دارای ماده ای سمی است و در کسانی که از آسم رنج می برند، تحریک کننده به شمار می آید.
مصرف بادمجان را به افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند، توصیه نمی کنیم.
همچنین به علت دارا بودن ماده ای سمی به نام سولانین برای افرادی که حساسیت دارند، مناسب نیست، این افراد به خصوص به نمونه های تخم دار بادمجان حساسیت داشته و بلافاصله بعد از خوردن آن، دچار چشم درد شده یا پوست بدن شان خارش پیدا می کند و در مواردی مبتلا به کهیر می شوند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲